zwerfkat eten geven of niet?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

zwerfkat eten geven of niet?

Bericht door Freya13 »

Hallo allemaal! Het is een tijdje geleden dat ik hier nog geweest ben, maar ik heb toch een kattenvraagje nu. Zoals jullie misschien nog weten heb ik drie katten (kater Cis, poes Suzy en poes Pruts). Maar sinds een tijdje wandelt er een andere kat door onze tuin, en ik vermoed dat het een zwerfkat is (ik ken de andere katten uit de buurt wel, en deze heb ik nog nooit gezien, en hij gedraagt zich ook echt als een wilde kat). Hij wil echter wel heel graag binnen komen (is al een aantal keren achter mijn katten door het kattendeurtje gerend). Hij is dan ook wel even snel weer buiten, want onze hond kan het gezelschap van vreemde katten niet op prijs stellen.

Aan de ene kant heb ik medelijden met hem (het is zo'n rotslecht regenweer), maar aan de andere kant is het voor mijn katten niet leuk natuurlijk. Daarom vroeg ik mij af of het een goed idee zou zijn als ik deze zwerver buiten eten zou geven (bvb op het einde van de tuin, die best groot is) en daar dan ook bvb wat beschutting voorzien. Zou hij dan minder geneigd zijn om binnen te komen? En als hij geregeld in de buurt is, maar op een afstand (als je snapt wat ik bedoel ;-) ) zullen mijn katten misschien ook langzamerhand minder boos worden? Of ben ik nu te optimistisch? Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: zwerfkat eten geven of niet?

Bericht door BloemTetsu »

Misschien kan je een bandje om doen om te kijken of het beestje op meer plekken eten krijgt of een baasje heeft.
Kan me zo voorstellen dat Bloem ook naar vreemde half wild en schuw overkomt, met haar zeer slanke uiterlijk en men denkt daardoor dat ze geen huis heeft.

Qua eten geven vraag je het aan de verkeerde. We geven veels te snel eten aan zwervers :)

Concreet: Een kater uit de buurt die was semi-achtergelaten hebben we ook een half jaar in de schuur of buiten gevoerd. Binnen kon hij niet ivm onze katten en zijn vecht kater schap. Een schat van een beest. Hij had weinig behoefte om binnen te komen. Bij trek wist hij onze aandacht wel te trekken.
Na dat de buren echt weg waren is hij opgehaald door ambu. Wel met vang-stok omdat hij echt een buiten kater was geworden.
Na 1 week zijn we langs geweest bij het asiel en meteen herkende hij ons. Volgens de medewerkers een schatje en erg plaatsbaar.
Buiten voeren kan prima. Acceptatie weet ik niet.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: zwerfkat eten geven of niet?

Bericht door Adriana »

ik voer al ruim een half jaar twee zwervers op mijn volkstuin. alle bei zeer schichtig en duidelijk afhankelijk. we hebben daar een vaste tijd voor en dat weten ze en ik heb een aquarium op zijn kant staan zodat het droog blijft en ze uit de wind/sneeuw/regen/hagel kunnen eten. waar ze 'wonen/schuilen' weet ik niet, ergens op het volkstuincomplex dat wel..
heb ook zeker een jaar twee vossen gevoerd, die zich eind van de middag in de schemering en s morgens heel vroeg kwamen melden.. en als het niet snel genoeg kwam, dan gingen ze er met een pootschepje vandoor, hihi..
praat daar nooit met medetuinders over en vangen en naar het asiel, kweenie... ze hebben volgens mij een prima leven, zijn de winter goed doorgekomen en ach, beetje extra omzet voor Zooplus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: zwerfkat eten geven of niet?

Bericht door Freya13 »

ik vraag me af of dat voor zo'n zwerver geen te grote omschakeling is: van vers (muizen e.d. veronderstel ik) naar kattenbrokken? kan dat lijfje dat aan?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: zwerfkat eten geven of niet?

Bericht door BloemTetsu »

Anders kan je misschien barf/kvv/doodbeest voeren met een paar/aantal brokken voeren en het aandeel brokken langzaam opvoeren.

Mijn ex-zwervertje vreet nog steeds insecten, vogels, kikker en what not. Ondanks al die brokken die ik geef. Zal ze altijd blijven doen. Waarom stoppen met een strategie die haar in leven heeft gehouden.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: zwerfkat eten geven of niet?

Bericht door Freya13 »

Bedankt voor jullie reacties. Morgen hoef ik niet te werken en ga ik eens bekijken wat de mogelijkheden zijn ... ik wil alleszins iets doen
nijltjetweety
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2011 20:25

Re: zwerfkat eten geven of niet?

Bericht door nijltjetweety »

Heb je die zwerver nog?
Wij hebben ook iedere 4 a 5 jaar een zwerver bij in de buurt. Toen onze eerste kat er bij kwam werd hij aanvankelijk niet aanvaard door onze toen enige kat. Ik had veel vrije tijd toen en zette 2x/dag de nieuwe kat bij de onze. Na een weekje blazen en grommen hield ik er mee op, maar het kwam later vanzelf goed. Vreemder was het toen er 3 jaar terug een kat bij kwam. Ik vond dat we katten genoeg hadden, en hoewel de acceptatie toen vanzelf kwam bleef die kat vanzelf buiten nadat ik ze enkele maal de deur uitzette. De buurvrouw geeft haar eten en beschouwt haar als haar eigen kat. Onze eigen katten heten haar ook al lang niet meer welkom. Dus ergens is er een communicatie geweest. Ik denk dat jouw angst voor een eventuele reactie van je eigen katten vertaald kan worden in het niet welkom zijn van de zwerver. Dieren pikken enorm snel signalen en angsten op. Toch ben ik benieuwd hoe het afgelopen is.
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: zwerfkat eten geven of niet?

Bericht door lisaasil12 »

Wij hebben zelf ook 3 zwerfkatten gehad, we voerden ze wel. Als je hem echt niet wilt hebben breng hem naar het asiel. Ik snap dat je denkt dat dat niet leuk is maar misschien wel de enige oplossing als je hem echt niet wilt. Wij hebben 2 zelf gehouden (2 van de 3) en 1 die was te wild etc. dus die ging naar het asiel waar hij het erg goed heeft en misschien al een baasje heeft. Maar 1 was echt een zwerfkat en die is na 2 leuke jaren weggelopen. Waarschijnlijk deed hij dat ook bij zijn vorige baasje. Maar verder over jou vraag, het is nl zo dat als je de kat eenmaal eten hebt gegeven hij niet meer weg wil. Hij denkt dan dat jij hem een huis etc. wil bieden. Dus denk er goed over of je hem wel of niet hebben wil. graag gauw wat info ik wil weten wat je gedaan hebt en hoe het gaat/ging
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: zwerfkat eten geven of niet?

Bericht door castratenkoor »

""graag gauw wat info ik wil weten wat je gedaan hebt en hoe het gaat/ging""

Beetje dwingende tekst.....iemand is immers niet verplicht te reageren op jouw post. En zeker niet ook nog snel...... ;-) Je kleurt het denkvermogen van een kat teveel in alsof het een mens zou zijn.
Als je een zwerver eten geeft, komt hij vast terug, als hij honger heeft. puur omdat hij wat te eten wil.
Een kat denkt verder niet na over een huis bieden en zo.

Je kunt er best voor kiezen een zwerver bij te voeren zonder hem in huis te nemen. Ik zou beginnen met blikvoer en/of b.v. Carnibest en/of eendagskuikens.
Als je brokken wilt geven zou ik met hele kleine beetjes beginnen.
Als hij van zijn leven nog nooit brokken heeft gegeten, wat je uiteraard niet weet, kan dat nogal zwaar op zijn ingewanden vallen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie