Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mysci
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2012 16:41

Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door Mysci »

Hallo allemaal,

Ongeveer een maand geleden zijn onze 2 poezenzusjes (Sphynx x Brits Korthaar) van nu 8 maanden gesteriliseerd.
Echter het gedrag van beide katten is veranderd, ze lijken wel in elkaar te zijn getransformeerd…

Nala, onze mega knuffelpoes die heel hard kon spinnen en waar je echt alles mee kon doen vond het altijd heerlijk om geaaid te worden en op schoot te liggen. Ze komt nu nog nauwelijks bij ons in de buurt, alleen een korte aai mag nog, ze is ook schrikkeriger dan voorheen.

Zazu, voorheen de afstandelijke die niet opgepakt wilde worden en heel soms op schoot kwam liggen is nu een spinnekop 1e klas die heerlijk geaaid wil worden.

Onderling hebben de zusjes ook meer bonje dan voorheen, voorheen poetsten ze elkaar regelmatig en lagen ze lekker samen te knorren.

Het gekke is dat dit niet direct na de sterilisatie is begonnen, denk dat het nu sinds 2 weken zo is, vooral van de gedragsverandering van Nala balen wij echt enorm.
We zijn met haar naar de DA teruggeweest omdat we dachten dat er een hechting niet goed was opgelost waar ze last van zou kunnen hebben, dit bleek echter alleen een korstje te zijn, verder is ze gezond verklaard. Ze eet overigens nog goed en snoepjes kan ze ook zeer waarderen.

Vraag is nu waar dit mee te maken kan hebben en of we onze knuffel nog terug kunnen krijgen?
- Is misschien de hormoondaling de reden van deze verandering
- Of zit ze in een soort puberperiode voor poezen?

Wie o wie kan ons advies geven, we missen onze lieve poezel!

Groetjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
begrijp ik het goed en heb je twee zusjes uit een nest van kruising Sphynx en Brits Korthaar??
en nieuwsgierig vraagt zij: 'wat is daar in s hemelsnaam de achtergrond van om die twee rassen met elkaar te kruisen met alle risico's op ernstige gezondheidsproblemen....' maar daar hoef je natuurlijk geen antwoord op te geven want daar ging je vraag niet over...

ik denk dat het eerder te maken heeft met leeftijd en karakterontwikkeling en wat minder met de castratie. is er een dominantie-verandering? mogen ze elkaar nog even goed als voorheen of wil er eentje het personeel en huis voor zich zelf en staat zij de ander nauwelijks nog wat toe?
bonje tussen poezen komt vaker voor dan bij castraatkaters ..

er is zoiets als het kattengedragsadviescentrum en die hebben een forum en daar zou ik je vraag ook even neer leggen..
zoekfunctie op dit forum zit rechtsboven en reuze handig!

al feliway verdamper geprobeerd?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door BillyJean »

Als dit inderdaad een combo is, zou ik wel een foto willen, ik kan me er niets bij voorstellen. Helaas kan ik je met je vraag niet helpen. Bijzonder dat het gedrag zo is veranderd.heel vervelend.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Mysci
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2012 16:41

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door Mysci »

Uhm, nou ik heb ze uiteraard niet zelf gekruisd!
Echter wat ik heb begrepen is dat ze gekruisd worden onder meer vanwege het lieve aanhankelijke karakter van Sphynxen en dat verstrekt het zachtaardige karater van de Brits kortharen.
Ik heb uiteraard geen idee of dit extra gezondheidsrisico's met zich meebrengt, heb in ieder geval nog niemand gehad die raar reageerde op deze kruising, ook onze dierenartsen niet...
Zijn overigens geen 1e lijns inkruizingen, de moeder is Sphinx x Brits korthaar, zij is weer gekruisd met een Brits korthaar kater, mijn poezels hebben dus gewoon haar en enkele uiterlijk kenmerken van de Sphynx

Maargoed zoals gezegd gaat het daar niet om.
Ze mogen elkaar niet even goed als voorheen, maar het is ook geen echte oorlog.
Er zijn wel meer "opstootjes" dan voorheen, en heb wel sterk het gevoel dat Zazu zelfverzekerder is geworden en Nala daardoor wat meer de spreekwoordelijke kat uit de boom aan het kijken is...

Feliway heb ik nog niet geprobeerd, werkt dat spul echt?

Dank voor de tip om mijn vraag ook nog even bij het kattengedragscentrum neer te leggen, ik had me al aangemeld voor het forum maar wacht nog op acceptatie voor ik kan posten.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door Brittenbolletje »

Of feliway helpt is iets wat je moet uit proberen. Bij de ene kat wel en bij de andere kat niet.

Wat er nu gebeurd met je poezen is dat er hormoonsverandering gaande is. Dat duur ongeveer een week of 6. De ene kat heeft daar meer last van dan de ander.
Gebruikersavatar
Mysci
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2012 16:41

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door Mysci »

Dit zijn de dames trouwens:

Als kitten:
Afbeelding

+/- 6 maanden:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door Dinky »

Het zijn in elk geval mooie meiden :) Moet alleen eerlijk zeggen dat ik ze erg op gewone htk-poesjes vind lijken ;) Als ik ze vergelijk met de brits kortharen hier op het forum vind ik ze daar niet erg op lijken :oops:

Het zou kunnen dat de hormoondaling nog bezig is aangezien het een maand geleden is en dat 6 weken kan duren. Hoop voor je dat Nala ook weer knuffeliger wordt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mysci
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2012 16:41

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door Mysci »

Maakt niet uit hoor, heb ze ook niet genomen omdat ze deze kruising zijn, ik vond ze er gewoon erg lief uitzien, ze hebben me ook nauwelijks meer gekost dan HTK-poesjes. ;)
Kreeg alleen deze achtergrond info erbij over vader en moeder-poes, heb ook foto's van hen gekregen (en mama gezien)
Een van de redenen om voor deze dames te kiezen was omdat ze uit een nestje komen dat opgegroeide bij een paraveterinair medewerker van het dierenziekenhuis waar wij altijd komen, en omdat we heel graag deze twee 'kleuren' wilden :)

Ik hoop ook echt dat ik mijn knuffeltje terugkrijg, zijn er meer mensen die ervaring hebben met deze hormoondaling na de castratie?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door eveline1982 »

Wij hebben een poesje van nu ca een jaar in huis die ik gevonden heb. Voor haar castratie was ze heel lief en zeer onderdanig, nu is ze een krengetje eerste klas die flink kan uithalen en janken als het haar niet zint. Ik kan alleen niet met 100% zekerheid zeggen dat het door de castratie komt aan gezien ze hier nog maar een paar maanden woonde toen we haar lieten helpen, dus kan ook gewoon haar echte karakter zijn.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door Anne87 »

Flo was voordat ze gecastreerd werd echt een duiveltje. Ze beet, krabde, noem alles maar op. Onze kleine zwarte duivel noemden we haar. Sinds ze gecastreerd is, is ze een schootkat geworden, altijd knuffelen, altijd lekker kroelen.
Noodle was vooral erg ziekelijk voordat (en nadat) hij gecastreerd werd. Ik merk wel dat hij nu rustiger is en makkelijker in de omgang.
De verandering die jij omschrijft ken ik niet. Ik zou contact op proberen te nemen met een gedragstherapeut. Misschien kan die je helpen of advies geven?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door Brittenbolletje »

Gedragsverandering na hormoondaling is normaal. Maar in hoeverre is het normaal he. Dat je verschil merkt is normaal. Over een week of 2 zouden die hormonen eruit moeten zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door castratenkoor »

Door teveel narcose kunnen katten ook van karakter veranderen. Ik heb een volwassen cyperse poes van iemand overgenomen. Was heel lief en zachtaardig. Na de castratie was ze een monster en psychisch gestoord. Is ook nooit meer goed gekomen. Ik denk toch een probleem met teveel narcose in het geval van mijn Tijger.

Of dat bij die twee van jou ook het geval is, ik denk het niet. Lijkt mij meer een kwestie van hormoonschommeling en leeftijd. Ze zijn aan het puberen en dominantie aan het uitwisselen.
Je zou ook wat valeriaan kunnen druppelen op een doek of pluchen beest.
De meeste katten worden daar rustiger en blij van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door lidewij020 »

Wat een leuke poesjes om te zien. Jammer dat hun gedrag nu zo lijkt te veranderen. Een aantal tips zijn al gegeven hierboven. Ik wil jullie ook nog aanraden om veel met de poezen te spelen en te zorgen dat ze goed hun energie kwijt kunnen. Dit is niet alleen goed voor hun conditie en de lijn, gecastreerde katten worden sneller dik, maar ook voor de onderlinge relatie en de relatie tot jullie. Doen jullie ook aan voedselverrijking? Er staan veel voorbeelden van op het forum. Vaak helpt het om katten lekker bezig te laten zijn. Ze worden dan relaxter naar elkaar en naar hun mensen. Succes!
Probeer niet te erg te pushen dat Nala komt knuffelen of op schoot. De meeste katten komen het liefst uit zichzelf.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Help! Na castratie gedrag beide katten veranderd!!

Bericht door BillyJean »

Wat een lieverds om te zien. Mooie katten zijn het.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie