Kitten jaagt op poes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wen_l
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2013 10:50

Kitten jaagt op poes

Bericht door wen_l »

Hallo,

Ik lees al heel lang mee op dit forum, maar vond het nu nog echt tijd om mijn verhaal even te vertellen omdat ik er moedeloos van wordt en omdat tussen mij en mijn partner de discussie is ontstaan om voor onze rode kitten Flo (hij is eigenlijk niet echt meer een kitten, wordt 1 juni 1 jaar :-P ) een ander baasje te zoeken. Dat is wat mij betreft echt de aller-allerlaatste mogelijkheid en ik wil zeker weten dat wij er alles aan hebben gedaan.

We hebben al jaren 2 katten, broer en zus (Trip en Vecna) uit hetzelfde nest. Mijn partner had deze katten al een jaar voordat wij elkaar leerde kennen. Ze zijn nu 6 jaar oud. Dat is altijd goed gegaan. Het poesje (lapjeskat) was altijd de dominante factor. Ze kan echt een kreng zijn af en toe, maar gelukkig is de kater zo'n grote goedzak. Je zult hun echter nooit lekker samen tegen elkaar aan zien liggen. Zij was echt altijd de baas in huis.

Nu hebben we een jaar geleden dus Flo (kater) in huis genomen en dat gaat echt niet goed samen. Trip en Flo gaan op redelijk met elkaar om en spelen zelfs af en toe, maar Flo jaagt constant op Vecna en laat haar niet met rust. Ze mogen alle 3 naar buiten maar zelfs door z'n energie buiten kwijt te kunnen en meerdere keren per dag uitgebreid spelen met hem wordt het jachtgedrag niet minder. We hebben ze al maanden gescheiden gehouden en een herintroductie gedaan. Maar zij accepteert hem niet, ziet hem als indringer (ze sproeit zelfs af en toe!) en hij blijft op haar jagen. Flo is erg speels en energiek en Vecna kan daar niet mee om gaan en blaast, gromt en mept er op los. Erg stressvol voor haar. Als ze ligt te slapen dan laat hij haar wel met rust. Soms liggen ze zelfs ieder op een uiteinde van de bank te slapen. Maar als ze buiten loopt of binnen en hij krijgt het in z'n bol dan is ze doelwit. Samen eten doen ze ook af en toe als we blikvoer geven. Dan overwint het eten denk ik dan. Dat gaat zonder ruzie.

We hebben eerder dit jaar een gesprek/sessie gehad met een gedragstherapeute, maar we hadden niet het idee alsof haar ideeën echt iets toevoegde. Ze heeft ook niet eens echt naar de katten gekeken als ze rondlopen of hoe ze met elkaar omgingen.

Ik weet niet meer wat ik moet doen om er voor te zorgen dat Flo stopt met jagen op Vecna. Als hij daar mee zou stoppen zouden ze in ieder geval gewoon naast elkaar kunnen leven. Ze hoeven geen vriendjes te worden, dat verwacht ik ook niet. Als ik zie dat Flo naar Vecna onderweg is, dan kan ik hem afleiden en dan stopt ie ook. Alleen ik ben er niet altijd bij, met name buiten niet. Binnen houden we die twee eigenlijk gewoon gescheiden. Af en toe laten we ze bij elkaar in de woonkamer omdat de schuifdeur naar buiten dan openstaat. Flo heeft zn eigen bak en eigen voerplek..

Ik weet niet meer wat ik moet doen.. :-(

Bedankt voor het lezen.
Laatst gewijzigd door wen_l op 15 mei 2013 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
♥ Trip (6) ♥ Vecna (6) ♥ & Flo (11 mnd) ♥
& 2 nijnen: Fee (10) ♥ & Ninja (10) ♥
Cerna

Re: Kitten jaagt op poes

Bericht door Cerna »

Wanneer je al heel lang meeleest, heb je misschien ook al wel eens iets gelezen over solokittens. Jouw puber wil spelen en de (omgerekend) 42-jarige heeft daar geen zin in. Plus: zij was altijd de baas (ja, lapjes zijn felle) en nu komt er zo'n blaag dat absoluut geen respect heeft voor haar. Logisch dat ze dit niet accepteert.

Het enige wat ik kan bedenken is om er een speelse leeftijdgenoot bij te nemen waar jouw puber mee kan spelen en kattekwaad uithalen.
Echter, dat is en blijft een gok want je weet niet of de karakters zullen matchen en of de lapjeskat zich dan niet nog meer bedreigd zal gaan voelen.
Misschien dat er via het asiel iets uit te proberen is?

Ik heb ook ooit 3 katten gehad waarvan er 2 heel close waren en de derde het 5e rad aan de wagen was. Dat vond ik zielig en besloot een vriendinnetje voor haar te zoeken. Maar die twee konden elkaar niet uitstaan en de bestaande kat was zelfs bang voor de nieuweling. Dus dat was geen goed idee. Mbv Feliway hebben we de situatie enigszins binnen de perken kunnen houden toen.

Herplaatsen is een optie want dan wordt de vroegere situatie hersteld, maar dat moet je kunnen. Ik zou na een jaar geen afscheid meer kunnen nemen van zo'n kat.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten jaagt op poes

Bericht door eveline1982 »

Tja 2 opties, of een kat van zijn eigen leeftijd en energielevel erbij zetten of de tijd uitzitten tot hij wat rustiger word maar dat is eigenlijk geen optie als jullie poes gefrusteerd ervan raakt. Is hij overigens wel gecastreerd?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
wen_l
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2013 10:50

Re: Kitten jaagt op poes

Bericht door wen_l »

Feliway hebben we geprobeerd en lijkt niet echt te werken. Hij blijft een druktemaker. Herplaatsen is voor mij echt eigenlijk geen optie, omdat ik inderdaad echt geen afscheid kan nemen van Flo. Hij is echt een lief katje, zo'n knuffelkont en na een jaar ben ik gewoon echt wel gehecht aan hem (was ik na een week al ;)) Dus dan ga je op zoek naar mogelijkheden om de situatie toch leefbaar te houden voor de andere twee katten.

Met Trip gaat het op zich goed: hij en Flo spelen soms zelfs buiten, dus dat is het probleem niet. Als Flo achter hem aan zit dan geeft Trip gewoon 1 klap en dan is het klaar. Hij zal ook echt niet wegrennen ouzo. Vecna wel. En als zij wegrent dan is het natuurlijk alleen maar leuker voor Flo om achter d'r aan te gaan.

En nog een kat erbij..denk niet dat mijn partner dat ziet zitten..

Flo is gecastreerd ja.
♥ Trip (6) ♥ Vecna (6) ♥ & Flo (11 mnd) ♥
& 2 nijnen: Fee (10) ♥ & Ninja (10) ♥
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten jaagt op poes

Bericht door lidewij020 »

Zou er een mogelijkheid zijn om iets aan Vecna's zelfvertrouwen te doen? Ze reageert angstig op de toenadering van Flo, wat Flo juist versterkt in zijn gedrag. Als Vecna zich niets van Flo aan zou trekken is er waarschijnlijk geen probleem.
Ik denk ook niet dat een extra kat dit probleem zal verhelpen. De kans bestaat dat de nieuweling het gedrag van Flo overneemt en Vecna vervolgens helemaal geen leven meer heeft.

Kennissen zaten met eenzelfde soort probleem (onzekere kater werd steeds aangevallen door hun andere, in dit geval oudere, kat). Bij hen is het onder begeleiding van een therapeut in combinatie met een kalmeringsmiddel voor de onzekere kat (Telizen) erg verbeterd.

Nog een tip: zorg dat je Flo zoveel mogelijk bezig houdt. Doen jullie aan voedselverrijking? En inderdaad veel spelen etc. Hoe meer energie Flo in andere dingen steekt des te minder blijft er over om Vecna te plagen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
wen_l
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2013 10:50

Re: Kitten jaagt op poes

Bericht door wen_l »

Ik denk ook dat als er een 4e kat bij zou komen dat het voor Vecna helemaal een hel wordt. Je weet vantevoren natuurlijk ook niet hoe dat gaat lopen en hoe ze op elkaar reageren. Dat wil ik haar niet aan doen.

Ik dacht altijd dat Vecna veel zelfvertrouwen had, maar volgens mij is haar bitch gedrag en dominante houding een soort masker om onzekerheid te verbergen. Zolang je maar het hardst slaat dan win je wel. Ik denk dat het een combinatie wordt van haar meer zelfvertrouwen te geven en Flo nog meer afleiding te geven. Maar hoe..

Feliway hebben we geprobeerd. Lijkt niet te werken. We hebben van de DA een kalmeringsmiddel gekregen voor Vecna, maar ook dat leek niet te werken. Ze werd er ontzettend sloom van en je mag dat ook maar twee maanden gebruiken, dus ook dat is volgens mij niet de weg. Ik lees veel over Valeriaan, misschien dat we dat maar eens moeten proberen.

We doen niet aan voedselverrijking om eerlijk te zijn. Flo is veel buiten (alleen overdag) en we spelen veel met hem met speelgoedmuisjes, laserlampjes, balletjes, etc. Vaak komt hij binnen gewandeld met een of ander stokje en die apporteert hij dan als we 'm weggooien. Doet ie ook met muisjes overigens. Ik heb net wat gelezen over voedselverrijking en we kunnen het altijd proberen. Misschien zo'n voedselballetje ofzo.
♥ Trip (6) ♥ Vecna (6) ♥ & Flo (11 mnd) ♥
& 2 nijnen: Fee (10) ♥ & Ninja (10) ♥
Plaats reactie