Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Dag allen,

Dit is lang geleden zeg! Ik weet niet of hier nog mensen komen die hier een paar jaar geleden ook kwamen, maar ik zal voor de zekerheid mijn 2 katten kort voorstellen.

Ik ben de trotse eigenaar van Erwin (kater, 4 jaar) en Dennis (poes, bijna 4 jaar). Erwin is bij ons thuis de drukke ADHD'er en Dennis is het verlegen, schuchtere dametje. Beiden wel echte schootkatten en gek op onze aandacht.

Nu valt mij al een tijdje iets op waar ik zelf niet uitkom. Sinds een maand of 2/3 is Erwin niet zo content meer met Dennis. Ze wonen al ruim 3,5 jaar samen, ze zijn geen dikke vrienden maar ook zeker geen vijanden. Ze tolereerden elkaar goed. Tot nu. Steeds als Dennis in de buurt komt van Erwin wordt Erwin boos. Hij blaast, hij gromt en haalt soms uit. Sinds een paar dagen lijkt het erger te worden en Dennis vlucht al gauw weer naar buiten. Erwin zet geen dikke staart op en lijkt ook niet bedreigd, maar hij is duidelijk 'not amused'. M'n vriend zei dat Erwin laatst zelfs naar hem blies..

Er zijn wat dingen die in korte tijd veranderd zijn, maar Erwin heeft nooit zoveel last met veranderingen gehad. Dit zijn mijn theorieën:
- Een verhuizing (van een klein kamertje waar Erwin gek werd wonen we nu in een mooi groot huis met tuin)
- Erwin ging als eerst naar buiten en sinds kort Dennis ook (Erwin is een echte buitenkater, altijd al geweest, sinds kort vertoont Dennis zich daar nu ook)
- Iets medisch?

Hebben jullie ideeën, tips of adviezen?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door BloemTetsu »

Een bezoek naar de DA zou ik in jouw situatie wel doen.

Misschien is er wat voor gevallen tussen die 2.
Hoe zijn ze buiten naar elkaar toe?

Ikzelf zat vorig jaar ook met deze situatie. Bloem (ex-verwilderd, poes, 2,5, semi-aziaat) en Tetsu (kater, dwaas, ADHD, overgevoelig, 5,5, stuiterbal, semi-aziaat). Ze tolereerde elkaar en dat was het.
Toch een 3e er bij gezet Elfie (handen trauma, haalt uit indien nodig, 2, poes, schootkat in wording).
Nu gaat het prima. Bloem wordt minder besprongen en kan er tegen als het gebeurt. Tetsu kan zijn energie bij Elfie kwijt en soms bij Bloem.

Binnen valt Elfie Bloem aan. Buiten is Bloem heer en meesteres over de anderen. Dus buiten en binnen zijn twee aparte werelde met sociale klassen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Dinky »

Het kan zijn dat Erwin last heeft van een blaasontsteking en daardoor nogal prikkelbaar is. Daarom zou ik eerst een medische oorzaak uit willen sluiten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door lidewij020 »

Ik ben het eens met Dinky. Eerst medische oorzaak onderzoeken. Bij beide katten! Een kat die zich niet lekker voelt kan agressief worden, maar een andere kat die zich niet lekker voelt kan ook agressie van andere katten opwekken. Is een medische oorzaak uitgesloten, kun je eens contact opnemen met http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html. Elke dinsdag is er gratis spreekuur. Sterkte met alles!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Bedankt voor jullie tips! M'n plan was al om zaterdagavond naar de DA te gaan, met beiden katten. Het is sowieso tijd voor inentingen en een algehele check-up zou ik ook wel fijn vinden.

Voor zover ik weet is er niks voorgevallen tussen ze. Buiten zijn ze qua gedrag naar elkaar hetzelfde, Erwin chagrijnig en Dennis die er weinig van snapt. Wat wel opvallend is, is dat Erwin buiten minder heldhaftig is dan Dennis. Binnen is dat andersom.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Adriana »

hihi, alle Tember-topics weer van updates voorzien
en wat fijn dat het intussen beter met je broer gaat, beetje zorg minder hoop ik..

voor je probleem is het standaard rijtje aan checks..
gezond? --> zaterdag avond langs dierenarts voor check;
kattenbakregel? --> eentje meer op versch plekken dan totaal aantal katzels;
stress/opnieuw inrichten van leefruimte --> feliway verdamper of af+toe beetje valeriaan..;

en wat ook nog zou kunnen..... het komt voor dat de combi poes/kater door de jaren niet stabiel is en ze zich alsnog nukkig tov elkaar gaan gedragen.
poezen hebben nu eenmal wat andere karaktertrekken dan katers en ik dacht dat Dennis 'de kater is toch poes' was..
het enige wat je eraan doen kunt is vergroten van leefruimte zodat ze elkaar kunnen ontlopen of derde erbij zoals Bianca met Elfie heeft gedaan..of jarenlang schurende relatie accepteren.. (en hopen dat het bij één van beide niet al te veel chronische stress veroorzaakt..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Woensdag naar de DA. Ik houd jullie op de hoogte!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door flower1980 »

sterkte morgen bij de DA! Ik hoop dat hoe dan ook de harmonie terug zal komen.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Ik heb zojuist gebeld met 2 DA's in Utrecht. Ik woon hier nog niet zo lang, dus moet naar een nieuwe DA. M'n oude woont helaas te ver weg, die autorit zullen Erwin en Dennis me niet in dank afnemen ;)

Bij beiden heb ik een afspraak gemaakt, maar ik wil er uiteraard eentje gaan afzeggen. Ik wed graag op twee paarden. Nu twijfel ik ernstig voor welke ik kies.
- Bij de ene DA betaal ik 20 euro voor de inenting tegen niesziekte en 25 euro voor een neusinenting tegen Bordetella (wat is dat..?). Ze noemden niks over de kattenziekte en vroegen ook geen overige informatie over Erwin en Dennis
- Bij de andere DA betaal ik 55 euro voor de inentingen tegen katten- en niesziekte. Ik schrok van de prijs, maar ze vroeg wel heel veel over Erwin en Dennis en heeft meteen een hoop in het systeem gezet. Het klonk wat professioneler.

Nu maken alle overige kosten me niets uit. Ze zijn verzekerd tot 3500 euro per jaar. Alleen de inentingen moet ik zelf betalen. Nu vind ik het wel erg grote prijsverschillen. Mijn verstand zegt dat de DA die tweemaal zo duur beter is, maar waarom zijn ze zo duur..? Kan iemand mij misschien die prijsverschillen uitleggen? Of zijn het andere inentingen?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Dinky »

Hier staat een bericht over de opbouw van dierenartskosten ;)

Je zou erover kunnen denken om per aandoening een afweging te maken naar welke DA je gaat. Voor een inenting lijkt mij weinig kennis en apparatuur vereist en zou je naar de goedkope kunnen gaan en voor medische problemen naar de duurdere.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Freya13 »

Tember: ik ken de dierenartsen natuurlijk niet (ik woon in België) maar het is inderdaad mogelijk dat het andere inentingen zijn. Even uit eigen ervaring: ongeveer een jaar geleden haalden we een kitten in huis die volgens het boekje ingeënt was (kattenziekte enz). Enkele weken later werd ze ziek. Nog enkele dagen later was ze er niet meer. Kattenziekte. Toen ben ik met mijn verhaal naar een andere dierenarts gestapt, en die bevestigde inderdaad dat bepaalde vaccins niet (meer) voldoende werkzaam zijn. En daarom dus vaak goedkoper verkocht worden. Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat dit hier zo is, ik wilde dit enkel even meegeven.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Ik ga het allemaal even goed uitzoeken. Ik neig naar de 'duurdere' DA, ook omdat ik hier een prettiger gevoel bij had. Maar ook vind ik het een groot verschil of ik 40 euro betaal voor de entingen of 110 euro. Dus even uitzoeken wat voor entingen zij precies geven.

@ Dinky: Ik wil graag een vaste arts, die mijn katten leert kennen. Dus als ik er een kies die me bevalt, blijf ik daar ook.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Nou, dat was me het ochtendje wel. Vanmorgen om 10 uur ben ik naar de DA geweest (de duurdere). Ze hebben de inentingen gekregen tegen nies- en kattenziekte en een gezondheidscheck.

Ze zagen er beiden goed uit. Gezond, goed op gewicht, mooie vacht en heel dapper op de tafel bij de DA. Wat opviel bij beiden was dat ze zo'n slecht gebit hadden. Beiden hadden veel tandsteen, rode plekken en teruggetrokken tandvlees. Bij Dennis is het zelfs zo slecht dat ze meteen zeiden dat er minimaal een tandje getrokken moest worden. Bij Dennis is zo'n 2,5 jaar geleden al een tand getrokken en nu dus nog eentje. Bij Erwin moet er sowieso een gebitsreiniging plaatsvinden en dan pas kunnen ze zien of er bij hem ook een tandje moet worden getrokken.

Of dit ook de oorzaak voor zijn gedrag is konden ze niet zeggen. Ze hebben er beiden wel last van, dat kan niet anders. Ik ga dus dit alles regelen en daarna kijk ik hoe Erwin z'n gedrag is. Voor de tandproblemen open ik even een ander topic, om alles overzichtelijk te houden.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door lidewij020 »

Goed dat je naar de dierenarts bent geweest. Wel vervelend van de tanden. Ik hoop dat de agressie minder wordt. Fijn dat de katten naar buiten kunnen. Dat zou ze veel afleiding moeten geven.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door flower1980 »

vervelend van de tanden, hopelijk lost het volgende bezoek een en ander op!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Plaats reactie