Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Volgens mij niet, en Erwin is daar nooit moeilijk in geweest. Ik ben vaak verhuist de afgelopen jaren en altijd is hij hier goed mee om gegaan. Nu wonen we alweer een tijd in een mooi groot huis, waar hij het in het begin prima naar z'n zin had. Dat is in het verleden wel eens anders geweest.. Maar nooit maakte hij ergens een probleem van.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Adriana »

precies welke medicijnen heeft hij van de kattentandarts gekregen? (staat op de factuur)
heb je de waardes van het bloedonderzoek (plus referentie waardes?)
kun je vragen of de da kan inschatten of hij lang pijn heeft gehad?

ik heb weet van nog een katzel, die zich apathisch gedraagt voor en vooral na de ingreep (x2) van behoorlijke gebitsproblemen en kaakontsteking.
je zou denken als het dier pijnvrij is, wonden geheeld en hechtingen opgelost, dat hij dan weer vrolijk en energiek in de rondte sjeest en dat is heel soms maar doorgaans niet zo..

we zijn daar bezig met destress in combi met ander gedrag aanleren/stimuleren (en ander voer en drinkfontein en veel meer drinken)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door BillyJean »

Jeminootje wat een hoop geld. Ik vind dat van de zotte. Ik was vorig jaar bij twee katten 439 euro kwijt. Heb het idee dat een kat als melkkoe wordt gebruikt.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Ik heb Novacam gekregen en dit een week lang gegeven. Op de rekening staat verder: vetergesic en metacam.
De waardes heb ik niet, maar die zou ik maandag kunnen vragen aan de arts.

Of de DA dat kan inschatten weet ik niet. Erwin was er veel minder slecht aan toe als Dennis. Bij haar hingen de tandjes los in haar bek, terwijl het bij Erwin gaatjes waren. Of Erwin hier ook pijn aan had weet ik dus niet. Ik ga maandag een hoop vragen aan de DA..
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Dinky »

metacam-injectie + week novacam is in elk geval reden om de nierwaarden te checken. Deze combinatie schijnt nog wel eens te leiden tot acuut nierfalen (waarna je dus de rest van hun leven met nierfalen opgescheept zit want nieren herstellen niet meer), zoek maar op metacam of novacam (is zelfde familie) en je krijgt bergen informatie hierover.
Kan je zeker aanraden om je wat in te lezen over nierfalen en de kenmerken daarvan zodat je die kan signaleren.

Wanneer uit het bloedonderzoek komt dat de nieren nog in orde zijn betekent dat niet dat er geen schade kan zijn aan de nieren want het is pas meetbaar als 75% niet meer werkt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Adriana »

helaas helemaal eens met Mirjam en kans op acuut nierfalen is vrij groot na injectie metacam en daar nog eens een weekje novacam over heen. - grmbl - denk je je dier in goeie handen achter te laten... :-(

zie je verschil in gedrag voor en na de ingreep?
eet hij eigenlijk nog wel of heb je de indruk dat hij misselijk is?

paar etmalen spoelen bij de dierenarts is aanbevolen 'behandeling' na mogelijke medicijnvergiftiging om te redden wat nog te redden valt..

staat deze dierentandarts op de lijst van de werkgroep dierentandartsen?
http://www.wgvt.nl/?page_id=9
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Ik heb even gekeken bij de symptomen bij nierfalen bij katten. Eigenlijk herken ik er niks in. Erwin plast voornamelijk buiten, dus of hij meer plast kan ik niet zeggen. M'n vriend zegt net dat hij gisteren wel 2x achter elkaar is gegaan (m'n vriend werkt soms thuis, dus dan kan hij ze goed in de gaten houden). Met zijn eetlust is nooit iets mis geweest. Hij wast zich wel wat minder, maar dat komt denk ik omdat hij te druk bezig is met slapen en bankhangen.

De DA staat niet op die lijst die je stuurde Adriana. Dennis heeft trouwens dezelfde medicijnen combi gehad en bij haar merk ik ook niks..

Ik ga me vanavond als ik weer thuis ben (moet zo weg voor een klimcursus) even goed inlezen in de medicatie die hij heeft gehad. Jullie hebben me wel laten schrikken! Hoop dat het goed zit..
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Ik heb gekeken in de bak en het viel me op dat er een paar grote plassen lagen. Ik ga morgen de DA bellen en vragen naar de waardes van z'n bloed.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Adriana »

dat moet in alle gevallen nà toediening van de metacam/novacam zijn. dus herhaald bloedonderzoek.
wees erop bedacht dat je dierenarts de toepassing van metacam/meloxicam enthousiast zal verdedigen en zich zal weren tegen de 'onzin'-verhalen.. maar we krijgen op het forum helaas regelmatig meloxicam-slachtoffers met acuut nierfalen.. die komen dat niet meer te boven, het kan wat bijtrekken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Ik belde net naar de DA om die afspraak te maken en vroeg meteen naar die medicijnen combi. De assistente zei dat ik dit echt met de arts zelf moest bespreken, dus ik kom vandaag nog geen steek verder.

Vanmorgen zag ik wel dat Erwin ging drinken en meteen daarna doorging naar buiten om uit de waterplassen te drinken. Nu heeft Erwin nooit veel gedronken (precies de reden waarom hij nat voer krijgt). Ik vind het rot dat ik de komende tijd niet zoveel tijd ben om te kijken of dit sporadisch is of dat hij echt meer drinkt dan normaal. Ik kan hem niet echt in de gaten houden, maar wat ik natuurlijk wel zie zijn de veranderingen in z'n gedrag.

Wat kan ik zelf doen om erachter te komen of hij problemen heeft met z'n nieren?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Dinky »

Tja de beste manier is volgens mij bloedonderzoek. En wanneer er sprake is van nierfalen is het het beste om zo snel mogelijk te laten spoelen volgens mij maar dat zijn dingen waar bijvoorbeeld Adriana je meer over kan vertellen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Adriana »

k vind het om te beginnen heel erg dat we je ongerust hebben gemaakt.. maar deze medicijnen-combi kan behoorlijke problemen met name bij nieren opleveren.

tja, waar je op moet letten? lusteloos, slecht eten, ineens veel meer eten en dan een etmaal bijna niet en behoorlijk veel meer drinken.
van hoge ureum zijn ze misselijk en als ze dan tijdje gevast hebben zakt dat, dan gaan ze gretig eten en begint het weer opnieuw.
jammer dat je vandaag niet meer bij je/een da terecht kunt..

nieren hebben een behoorlijke overcapaciteit en kunnen de eerste klappen 'opvangen' maar op een moment is die reservecapaciteit op. en dan zie je dat in de cijfers en dat is als rond 75% niet meer functioneert.
daarom staat in de bijsluiter dat het niet mag worden toegepast bij nierkatten met nierwaardes vanaf fase 1 nierfalen.... dan is het ook meteen zichtbaar..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Ineens een zeer chagrijnige kater in huis

Bericht door Tember »

Helaas, ik werk vandaag tot 9 uur en de rest van de week en begin volgende week zit ik ook propvol.. De DA sluit om 7u, dus verder zie ik komende dagen ook geen mogelijkheid. Mijn eerste kans is woensdag, dan ben ik soort van vrij.

Adriana, je hoeft je niet verontschuldigen hoor. Alleen maar goed om me even wakker te schudden. Ik ga extra letten op z'n eetgedrag als ik thuis ben, maar het is wel heel lastig nu. Mocht er woensdag onverhoopt uitkomen dat Erwin nierfalen heeft kan de DA een woeste Tember verwachten in elk geval. Wat ik al zei, ik wil het beste voor mijn katten, ongeacht wat het me kost, en Dennis was altijd mijn zorgenkindje. Dat nu juist Erwin al een lange tijd niet lekker in z'n vel zit bezorgt me flink wat kopzorgen, vooral omdat hij nooit iets laat merken. Dennis roept wel als er wat is..
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Plaats reactie