help me

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
mouselover
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2013 15:46

help me

Bericht door mouselover »

hallo
ik zit met een probleem.
wij hebben 2 katten (poezen).
shady van 12 en mouse van 2,5
nu zitten ze sinds 2 maanden samen in huis.
alleen shady wil mouse niet toelaten.
mouse is een jonge speelse poes en kroelt graag bij haar vrouwtje .
nu vind shady dat alleen niet echt leuk. jaloezie denk ik.
van mouse weinig last die slaapt veel en haalt soms echt kattekwaad uit en wil spelen met shady.
nu jaagt shady haar de woonkamer uit zodra ze ook maar op een plekje loopt waar shady vaak ligt.
het is veel blazen en uithalen en mouse heeft al een paar keer open gelegen.
maar mouse neemt wraak.
zepakt shady gewoon terug.
maar het is best wat stress voor mouse maar ook voor mij ik zit continu met een plantenspuit in me handen voor de aanval die komt.
nu hebben we nog een probleem met shady.
ETEN!!!!! zodra ze eten krijgt lijkt het wel de eerste maandag van de maand het luchtalarm.
ze stopt niet met schreeuwen voor het in haar bakje ligt daarna schrokt ze alles naar binnen en vaak nog geen 10 min later spoegt ze het uit. dit deed ze al toen mouse er nog niet was.
heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen want zelf ga ik eraqaqn onderdoor.
ik hou heel veel van mijn katten dus weg doen is geen optie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help me

Bericht door Dinky »

Denk dat het beste advies dat ik je kan geven is om contact op te nemen met het kattengedragcentrum. Deze hebben op dinsdagavond een gratis telefonisch spreekuur. Misschien dat zij weten wat je er aan kan doen.
Heb zelf alleen een solopoes dus kan je verder niet helpen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: help me

Bericht door Zuri »

Dit klinkt als een hoop stress voor beiden poezen. Ik sluit me aan bij het advies van Mirjam en raad je aan om een gedragsdeskundige te raadplegen. Dit is niet iets wat we zo van afstand kunnen oplossen.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: help me

Bericht door Adriana »

het leeftijdsverschil is erg groot en je zou kunnen proberen om er een leeftijdgenootje van de jongste bij te zetten (via asiel met terugbreng-garantie). tegen 2 kan mevrouw niet op en het zou kunnen dat de twee jonkies elkaar vinden in spelen en stoeien en dan heeft mevrouw rust.
en missch moet er dan toch een kater bij en niet nog zo'n mutsenpoes om de rust te herstellen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: help me

Bericht door Chiquita98 »

Die oude kat zit denk ik inderdaad niet op de wat jongere te wachten. Hmm en met de plantenspuit tussenbeide komen vind ik een heel slecht idee. Alleen maar meer stress voor ze. Sowieso eigenlijk nooit tussenbeide komen. De katten moeten het zelf uit zoeken. En soms klikt het ook gewoon niet tussen 2 katten. Ik zou ook deskundig advies vragen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: help me

Bericht door castratenkoor »

Wat het spugen betreft zou ik vaker over de dag kleine porties geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: help me

Bericht door Greta »

Wat betreft het spoegen, brokjes uitstrooien, als je vloer dat toelaat, dan móet ze brokje voor brokje eten.
Balletje in haar voerbak. Of iets anders waaromheen ze moet eten.
Een voerbal die je vult en zij kan dan alleen eten als ze er een brokje uitfrommelt.
Voerbakje met uitstulpingen waaromheen ze moet eten (kijk daarvoor bij hondenspulletjes)

Aan jalouzie en wraak moet je maar niet teveel denken. Ze handelen uit instinct.
Ik hoop dat je dit opgelost krijgt!
mouselover
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2013 15:46

Re: help me

Bericht door mouselover »

dank jullie voor jullie adviezen meerdere zijn altijd welkom.
ze liggen nu eindelijk allebei rustig te slapen allebei in de woonkamer weliswaar allebei aan de andere kant maar toch.
kijken voor hoe lang .
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: help me

Bericht door AnneLore »

dat schrokken, schreeuwen en spugen ken ik van een van mijn katten die ik vroeger had. Is Shady altijd bij jou geweest, of heeft ze voor jou nog een baasje/huisje gehad? Mijn kat kwam uit een heel traumatische situatie, waar ze veel te hard werd aangepakt en honger leed. uit dat laatste kwam het schrokken en schreeuwen, in haar beleving wist ze nooit wanneer er weer eten zou zijn, dus hoe eerder het binnen was hoe beter. ze gromde ook tijdens het eten, om alles en iedereen op afstand te houden. het was een schatje eersteklas, maar op die momenten zou je dat niet zeggen..
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: help me

Bericht door nellebel »

onze nellie deed dat ook met schrokken en spugen. die had uit haar verleden traumatische ervaringen en werd niet getolereerd door andere katten en mishandeld door eigenaren, dat die dus pakte wat ze pakken kon en snel naar binnen schrokte zodat niemand het haar kon afpakken. met als gevolg vaak braken.
zij kreeg in het begin haar brokjes over minstens 6x per dag verdeeld. toen ze iets gewend was heb ik haar zelfs geleerd om eerst een pootje te geven. dit deed ik zodat ze even iets tot rust moest komen alvorens aan te vallen op het eten, even doorbreken van die spanning. uiteindelijk na jaren van TLC kon ik de eetmomenten terugbrengen naar 3a4 keer.
toleren is denk ik het hoogst haalbare wat je kunt bereiken met je katten. en zorg dat je aandacht verdeeld. ik denk namelijk wel dat katten een soort van jaloers kunnen zijn. onze gijs is een grote kroelkont op de badkamer, maar zodra guusje erbij komt is hij weg. ik aai nu 2 katten tegelijk en dan blijven ze allebei knorrend liggen. maar als de een eventjes nite geaaid of geknuffeld wordt zit de ander zielig te kijken en loopt uiteindelijk weg.
en zeker geen plantenspuit of straffen op welke manier dan ook. zo creeer je nog meer spanning in huis. juist de rust die jij uitstraalt en het feit dat jij neit in paniek raakt moet rust brengen. dreigt er een aanval, doorbreek het door met ze te spelen. muisje aan een hengel, laserlampje. afleiding werkt beter als straffen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
mouselover
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2013 15:46

Re: help me

Bericht door mouselover »

shady heeft altijd 1 baasje gehad..mijn vriend...mouse is op haar terrein gekomen en eten doen ze apart.
brokjes doet ze normaal mee maar zacht voer is ze als de kippen bij als we maar naar de keuken lopen waar het staat breekt de oorlog uit.
we hebben vandaag een feliway verdamper neergehangen en kijken wat et doet.
voorlopig ligt er 1 op de bank en de ander op der eigen doos in de gang ze zien elkaar wel
Plaats reactie