Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poezen!!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Cats1965
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2013 15:36

Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poezen!!

Bericht door Cats1965 »

Hoi katten-poezenliefhebbers....
Wij zijn de gelukkige en trotse bezitters van 2 superlieve geweldige inmiddels 1,5 jarige gecastreerde katers genaamd Smokey & Bandit.
Door omstandigheden in familiekring werd er met spoed een goed tehuis gezocht voor twee poezen van ongeveer dezelfde leeftijd ( nog niet geholpen) en tja ik heb de beestjes sinds gisteren in huis genomen.
Veel gelezen en begrepen dat het beter is ze tijdelijk te scheiden en langzaamaan te laten wennen aan elkaar.....dus de "dames" zitten op de grote zolder met alle comfort, ramen en vensterbanken en de heren beneden.
Om en om sluit ik de benedendeur en laat dan de dametjes rondsnuffelen overal....buiten bereik van onze katers die van alles horen daarboven.
Een van onze katers gaat steeds voor de zolder liggen rollen en zit te wachten op wat daar achter zit.....de andere is minder nieuwsgierig maar is ook naar mensen toe niet zo sociaal als de ander.
Door de deurkieren zijn het de dames die blazen, eentje gromt zelfs en ze zetten hun haren en staart op maar rennen ook weg bij de deur.
Ik heb begrepen dat het een tijd kan duren eer ze uberhaupt gewend zijn aan elkaar en dat we veel geduld moeten hebben.
Mijn man is bang gezien het blazen dat het niet gaat werken maar ik weet dat de beestjes veel veranderingen hebben moeten door staan en geen makkelijk leventje hebben gehad tot nu toe dus ik hoop met veel liefde en geduld ver te komen.
Aan onze twee katers zal het nooit liggen...die zijn de liefheid zelve en laten zich zelfs uit hun eigen tuin jagen door buurtkatten.......zij accepteren die nieuwkomers vast wel.
Tips & adviezen zijn erg welkom....
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door Ms Maaike »

Hoi, ik vind het lastig om tips wat betreft de introductie te geven (te meer omdat ik alleen ooit een kitten heb geïntroduceerd en die al na een dag bij de (veel) oudere kater heb gelaten). Ik denk dat je op de goede weg bent en dat blazen hoeft niks te zeggen over de (verre) toekomst. Het enige advies dat ik je kan geven is de poezen zo snel mogelijk te laten castreren. Jammer dat dat nog niet is gedaan. Behalve dat krols zijn erg veel energie vergt kan het ook zo zijn dat ze de katers proberen te verleiden. Sneu voor de katers (die het waarschijnlijk niet begrijpen en het erg vervelend kunnen vinden) en ook voor de poezen. Succes! :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en helemaal eens met maaike, zo snel mogelijk castreren!
en je kunt beter alle rampen tegelijk hebben dan wachten totdat ze zich een beetje thuis voelen, dat werkt bij mensen missch zo maar ik denk dat katzels anders in elkaar zitten. bovendien moeten de dames (gelijk onder het mes..) zich dan een tijdje koest houden en minder praatjes hebben en dat kan nooit kwaad. katers kunnen dan het huis weer innemen en dames kunnen daar aan wennen.. en als het helemaal niet botert, dan toch niet al te lang wachten met herplaatsen want een groep met dieren die elkaar niet verdragen geeft nare sfeer in huis.
bovendien stress en van stress krijgen ze toch op den duur gezondheidsklachten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de dames ook eerst laten helpen en als ze opgeknapt zijn pas de introductie doen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door lidewij020 »

In principe ben ik voor castratie. Het kattenoverschot in NL is erg hoog een een ongelukje zit in een klein hoekje, maar...

Je kunt een eventuele krolsheid ook in je voordeel gebruiken bij een introductie. Ook gecastreerde katers hebben nog wel interesse in krolse poezen. Ze zullen zelfs vaak proberen om te dekken. Tijdens de krolsheid zullen de poezen de katers gemakkelijker bij zich in de buurt laten. Ik denk dat ze dan gemakkelijker kunnen wennen aan de geur en aanwezigheid van de katers.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door Ms Maaike »

En wat gebeurt er dan met de verhoudingen na castratie? Mijn gecastreerde kater moet trouwens niks hebben van krolse poezen. Daar doet hij echt lelijk tegen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door castratenkoor »

Ik vind het idee vanb Lidewij020 een heel slecht plan. dat geeft juist heel grote risico op vertekende relaties. de katers krijgen eerst twee meegaande alles goed vindende poezen aangeboden en na de ingreep zijn het ineens heel andere katten - dus de katers gaan over hun grenzen. Tenminste grote kans. Poezen zijn over het algemeen pittiger dan katers in groepen. Lijk mij daarom verstandig eerst de ingreep, zodat iedereen bij de introductie is zoals hij/zij ooki blijft. Ze weten meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben zeg maar. In plaats van een over de vloer kronkelende baal hormonen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door Renatevanderveer »

Ik ben het Dinie eens. Wij hebben na een halfjaar een poes bij onze kater gezet.
Hier is het dikke verkering, totdat ze krols is. Dan word het ineens een heel fel poesje.
Gelukkig word de poes over een kleine twee weken gesterilliseerd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door Adriana »

castratenkoor schreef:In plaats van een over de vloer kronkelende baal hormonen.
helemaal eens en :lol: :lol: :lol: geweldig, hoe verzin je het..!! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cats1965
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2013 15:36

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door Cats1965 »

Thxs voor al jullie goedbedoelde adviezen & tips....
Enkele dagen geleden had manlief de deur beneden niet goed afgesloten en voordat we het wisten zaten onze twee katten & 2 nieuwe poesjes bij elkaar....
Er word wat gegromt....ze tasten elkaar constant af maar nu 4 dagen verder is alles zonder ruzie en vechtpartijtjes al aardig ingeburgerd.
Maandag gaan de dames naar de DA en worden ze gecastreerd & gechipt zodat ze straks ook lekker zo af en toe naar buiten kunnen gaan.
Echter zijn de dametjes al dagen krols en sproeien overal......pfff beduidend minder gezien onze "jongens" dat nog nooit gedaan hebben, kan dit aan de krolsheid liggen of heb ik kan dat ze dat straks nog blijven doen na de ingreep?
Ik baal daar echt van, zou het ook een combinatie van stress kunnen zijn, nieuwe omgeving, 2 grote katers enz.
Ik lees dat maar 5% van de gecastreerde poezen sproeit.......al lijkt het op het forum hier vaak een probleem te zijn.
Graag advies....
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door eveline1982 »

Ik heb nog nooit mee gemaakt dat 1 van mijn gecastreerde poezen sproeit en hebben dit voor de castratie ook niet gedaan. Als je ze weg brengt voor castratie raad ik je aan alle plekken waar ze hebben gesproeit goed schoon te maken met schoonmaakmiddel. Eventuele dekbedden en kussen waarop is gesproeit zou ik dan weg gooien en vervangen. Ws doen ze dit nu door de combi stress en krols zijn. Hoop dat het snel over is na de castratie!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Accepteren onze twee lieve gecastreerde Katers twee poez

Bericht door Ms Maaike »

Met Eveline eens. Overigens niet schoonmaken met chloor of ammoniak, grote kans dat ze daar dan juist weer gaan sproeien (of plassen). Soms is het zo dat het gedrag door hormonen kan blijven ook als de hormonen weg zijn. Houd er wel rekening mee dat de hormonen niet meteen uit het lichaam zijn, ik meende gehoord te hebben dat er wel een maand overheen gaat voordat de hormonen uit het systeem zijn.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie