Snowy

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Snowy

Bericht door Irentjuh »

Ik ben nieuw hier, zojuist geregistreerd omdat we niet meer weten wat we nu moeten doen.

We hebben Poeki van 16 jaar en Vera van bijna 5 jaar, al bijna 2 jaar. Ze komen van het asiel uit Friesland. Erg lieve poezen, Poeki is graag bij mensen en vraagt graag aandacht van mensen en is echt niet bang voor bezoekers, hond, lawaai etc. Vera is juist wel erg bang, als de bezoekers komen, gaat Vera altijd gelijk ervandoor naar de zolder. Zij vertrouwt alleen mij en mijn vriend. Vera gaat wel graag naar buiten, maar altijd kort. Binnen half uur wil zij naar binnen.

Sinds kort, sinds een maand, hebben we derde katertje, in huis genomen. Hij heet Snowy en is doof. Hij is slechts half jaar oud. Eergisteren is hij gecastreerd.

In het begin toen Snowy hier kwam, duurde wel even voor Poeki en Snowy met elkaar konden om. Poeki is nog steeds wel alert, maar zij accepteert Snowy wel.

Vera en Snowy, tja.. Nog steeds moeilijk. Zoals Vera bang is voor alles, dus ook voor Snowy, loopt zij steeds ervandoor als zij Snowy ziet. Snowy gaat dan haar achteraan en aanvallen. Vera is sterker van Snowy, maar Vera blijft echt uit de buurt van hem. Vera verstopt overal in het huis, onder bed, in badkamer, in andere slaapkamer om bij Snowy uit de buurt blijven.

Als Snowy Vera wil gaan aanvallen of heeft aangevallen dan straffen we Snowy. Snowy wordt dan wel bang van, maar hij blijft toch doorgaan met aanvallen. Zelfs heeft Snowy mij paar keer best hard gekrabd en gebeten toen ik hem wilde straffen.

Wat kunnen we nu beste doen? Ik dacht dat Snowy minder zou aanvallen en meer lief zijn als hij gecastreerd is, maar nee.. We willen Snowy liever niet weg doen. Hij kan echt erg lief zijn, maar alleen tegen Vera niet. :(
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Snowy

Bericht door eveline1982 »

Straffen werkt dus niet. Even bij je pakken met een duidelijke nee, als hij Vera opjaagt zal veel beter werken.

Ik krijg regelmatig verkeerd uitgekozen kittens en jongvolwassen katten hier. Het is zo enorm belangrijk om te kijken naar de karakters en adhd levels van de katten die er zijn, en op basis van die info een geschikte kitten of (jong) volwassen kat te zoeken. Ik ben zelf behoorlijk relaxt van karakter, en zit me op te vreten als er mensen zijn die heel aanwezig en druk zijn. Moet er niet aan denken dat ik gedwongen daarmee moet samen wonen!

Snowy is overduidelijk een dominant ventje en dat zal hij blijven (heb er ook zo 1 rondlopen ;) ) ik zou het nog een maandje afwachten en kijken wat zijn hormonen doen in de tussntijd. Maar als Vera de pineut blijft dan zou ik toch voor Vera kiezen en Snowy herplaatsen, Vera was er toch als eerste :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
peggy72

Re: Snowy

Bericht door peggy72 »

hoi ik sluit me aan bij de reactie van Eveline. Wacht het nog even af....en anders kiezen voor degene die je het langst hebt.

Het kan soms best lang duren. Wij hebben een heilige birmaan opgevangen met een zware hartuis. Kon om die reden niet gesteriliseerd worden volgens zijn eigenaar. Wij hebben haar opgenomen en onze dierenarts constateerde dat het stress was en lichte afwijking en heeft haar geholpen. Vanaf dat moment was het hommeles met onze kater Gizmo en poes Didi. Heb ook op het punt gestaan een ander adres voor haar te zoeken.....maar na 6 maanden was ik blij dat ik toch nog even volgehouden heb. Tegenwoordig zijn ze de beste maatjes. Bij de een duurt het nu eenmaal wat langer dan bij de ander.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Snowy

Bericht door Dinky »

Ik vraag mij af in hoeverre het aanvallen is van Snowy. Is het niet een vorm van spelen? Het is immers nog een kitten en die zijn over het algemeen onbesuisd. Wel is uit je verhaal duidelijk dat Vera dit in elk geval niet op prijs stelt.
Omdat hij jong is en doof vangt hij vocale geluiden/waarschuwingen in elk geval niet op. Weet niet hoe je hem straft maar als hij daar angstig op reageert heb je kans dat hij op een gegeven moment bang zal worden voor mensen en dat is denk ik niet wat je wil ;)

Heb zelf geen ervaring met groepen katten maar mijn kennis uit de verhalen hier op het forum zegt mij dat het misschien zou kunnen helpen een leeftijdsgenootje voor Snowy erbij te halen zodat hij daarmee kan spelen en Vera wellicht met rust laat?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Snowy

Bericht door eveline1982 »

Ja dom, doof dus nee zal ook niet helpen hihi. Ik heb geen ervaring met dove katten maar er zullen vast topic's op dit forum hierover zijn met handige tips, en anders even googlen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Re: Snowy

Bericht door Irentjuh »

Ahummm.. Ik heb zojuist bericht geplaatst, maar zie mijn bericht niet staan. Wellicht niet goed gedaan of vergat op knop te klikken..

We gaan zeker geen nog kitten erbij nemen. 3 is voor ons al genoeg.

We proberen nu iets anders, we doen bij Snowy tuig om. Als Vera ook beneden is, dan gaat Snowy aan de riem en we letten een beetje op hem. We willen proberen duidelijk maken dat Vera ook hier mag zijn (woonkamer/keuken). Lijkt wel alsof hier beneden territorium van Snowy is. Want afgelopen zaterdag was Gizmo (hondje van mijn ouders) hier ook, voor Snowy 1e keer. Leek alsof Snowy niet goed vindt dat Gizmo hier was en wilde proberen wegjagen. Gizmo liet zich niet wegjagen en bleef gewoon hier en bij Snowy in de buurt (nieuwsgierigheid) en toen gaf Snowy op en accepteerde dat.

Bij Vera gaat Vera juist weglopen, dus blijft Snowy dat ook doen als Vera hier zijn gaat Snowy haar wegjagen oftewel vechten.

Boven doet Snowy minder erg, minder ruzie. Anders dan hier beneden.

Maar we gaan nog even proberen, paar maanden. Als echt niet meer gaat dan kiezen we uiteraard voor Vera ;-). Vera en Poeki staan op 1e. Vera en Poeki kunnen wel goed met elkaar om.
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Re: Snowy

Bericht door Irentjuh »

eveline1982 schreef:Straffen werkt dus niet. Even bij je pakken met een duidelijke nee, als hij Vera opjaagt zal veel beter werken.

Ik krijg regelmatig verkeerd uitgekozen kittens en jongvolwassen katten hier. Het is zo enorm belangrijk om te kijken naar de karakters en adhd levels van de katten die er zijn, en op basis van die info een geschikte kitten of (jong) volwassen kat te zoeken. Ik ben zelf behoorlijk relaxt van karakter, en zit me op te vreten als er mensen zijn die heel aanwezig en druk zijn. Moet er niet aan denken dat ik gedwongen daarmee moet samen wonen!

Snowy is overduidelijk een dominant ventje en dat zal hij blijven (heb er ook zo 1 rondlopen ;) ) ik zou het nog een maandje afwachten en kijken wat zijn hormonen doen in de tussntijd. Maar als Vera de pineut blijft dan zou ik toch voor Vera kiezen en Snowy herplaatsen, Vera was er toch als eerste :)
We straffen hem niet echt, maar wel hem uit de buurt van Vera halen en bij ons zetten. We maken dan ook een gebaar "nee", proberen duidelijk maken dat niet mag/niet nodig. Lijkt alsof hij wel begrijpt, want de laatste tijd als weer gebeurt en hij ziet ons komen aanlopen, gaat hij dan op de grond liggen.
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Re: Snowy

Bericht door Irentjuh »

peggy72 schreef:hoi ik sluit me aan bij de reactie van Eveline. Wacht het nog even af....en anders kiezen voor degene die je het langst hebt.

Het kan soms best lang duren. Wij hebben een heilige birmaan opgevangen met een zware hartuis. Kon om die reden niet gesteriliseerd worden volgens zijn eigenaar. Wij hebben haar opgenomen en onze dierenarts constateerde dat het stress was en lichte afwijking en heeft haar geholpen. Vanaf dat moment was het hommeles met onze kater Gizmo en poes Didi. Heb ook op het punt gestaan een ander adres voor haar te zoeken.....maar na 6 maanden was ik blij dat ik toch nog even volgehouden heb. Tegenwoordig zijn ze de beste maatjes. Bij de een duurt het nu eenmaal wat langer dan bij de ander.
Ja, zoiets horen we ook vaak. Dat het wel even duurt, uiteindelijk komt toch goed. Daar hopen we ook op.
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Re: Snowy

Bericht door Irentjuh »

Dinky schreef:Ik vraag mij af in hoeverre het aanvallen is van Snowy. Is het niet een vorm van spelen? Het is immers nog een kitten en die zijn over het algemeen onbesuisd. Wel is uit je verhaal duidelijk dat Vera dit in elk geval niet op prijs stelt.
Omdat hij jong is en doof vangt hij vocale geluiden/waarschuwingen in elk geval niet op. Weet niet hoe je hem straft maar als hij daar angstig op reageert heb je kans dat hij op een gegeven moment bang zal worden voor mensen en dat is denk ik niet wat je wil ;)

Heb zelf geen ervaring met groepen katten maar mijn kennis uit de verhalen hier op het forum zegt mij dat het misschien zou kunnen helpen een leeftijdsgenootje voor Snowy erbij te halen zodat hij daarmee kan spelen en Vera wellicht met rust laat?
Euhm, volgens mij is het niet spelen, wat Snowy doet. Het is inderdaad nog een kitten. Gisteren ging weer mis, Snowy had op zijn kop een bloedvlekje. Geen wond en bij Vera ook niet (zag alleen wel een klein beetje vlekje onder nagel, waarschijnlijk te hard gekrabd).
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Snowy

Bericht door eveline1982 »

Tis gewoon een dominant ding ;) en hij vind het overduidelijk heerlijk om "macht" te hebben. Het duurt ong 4 tot 6 weken tot de hormonen uit zijn lichaam zijn verdwenen. En bij de erge dominante manneke's wel langer, mijn Beer is bijna een jaar en ong een half jaar geleden gecastreerd. Het heeft een paar maanden geduurd voor hij wat rustiger werd maar vind het nog steeds erg leuk om de meiden te domineren, vraag me ook af of dat gedrag er ooit helemaal uit zal gaan. Ik zou vooral op Vera gaat letten, afvallen kan duiden op stress en veel drinken en plassen op een blaasontsteking door stress. Zolang dat in orde blijft, gewoon even afwachten hoe ze op elkaar gaan reageren als het draakje zijn hormoontjes zijn uit gewerkt :) . En goed dat je kiest voor je oude diertjes, mocht je toch een keuze moeten maken. Je moet ze de kost geven die de oudere dieren eruit zetten!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Irentjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:16
Locatie: Veendam

Re: Snowy

Bericht door Irentjuh »

Ja, denken we ook. Oh, het duurt dus wel even voor de hormonen uit zijn lichaam verdwenen. Ik dacht sneller, goed om te weten. Afwachten dan maar.

Wij letten zeker op Vera, of zij wel voldoende eten, slapen en rusten :-). Bedankt voor jullie reacties. Erg fijn dit forum!
Poeki 00-00-1997
Vera 19-07-2008
Snowy 01-08-2012 doof
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Snowy

Bericht door pinguin »

Kan je niet probere onder jouw toezicht de 2 katten dicher bij elkaar te brenge? Misschien vlak bij elkaar laten eten? Samene spelen b.v laserlampje dan zijn in elkaars buurt maar gefocust op iets anders.

O enne straffe dan ben ik een hele felle tegenstander van. Daar krijg je alleen maar angstige katten van. Maar ik roep hier soms wel, hoe je tot dove katten kan door dringen ik heb geen idee. Maar geen lijfstraffen. En achteraf straffen heeft ook geen nut want dan leggen ze de link toch niet.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
peggy72

Re: Snowy

Bericht door peggy72 »

Onze heilige birmaan met de 2 oudere katten ging hard op hard, het werden geen knok partijen maar er werd wel flink uitgehaald. Soms ook tot bloedens toe. Ze doken wel bovenop elkaar maar waren dan ook weer direkt uit elkaar. Waarna ze door mij vermanend toegesproken worden ;-) met een boze blik. Zoals eerder vermeld heeft dat wel een half jaar geduurd.

Dat straffen niet helpt ben ik het niet mee eens, het ligt eraan op wat voor een manier je het doet. En natuurlijk wat je onder straffen verstaat. Als ze hier iets doen wat niet mag is een luid NEE gevolgd door de naam voldoende. En weg zetten als ze iets ongewenst doen helpt hier ook gewoon goed. Of negeren... Wat hier ook goed helpt is de naam noemen en dan boos kijken ;-))
Ik ben niet van de lichamelijke straffen ik denk dat je dan alleen maar een bange kat krijgt.

Wij hebben ook een katertje van nu 5 maanden in huis en die probeerd ook alles uit en tot hoever hij kan gaan. En dan wijst de oudere kater hem vanzelf terecht.

alles heeft gewoon zijn tijd nodig en ook zijn hormonen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Snowy

Bericht door eveline1982 »

Het katertje van irentjuh is doof, dus nee of zijn naam roepen zal weinig zin hebben ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
peggy72

Re: Snowy

Bericht door peggy72 »

;-) dat begrijp ik alleen een boze blik werkt ook
Plaats reactie