Poes is ineens humeurig

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
elvje3
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2013 12:05
Locatie: Amsterdam

Poes is ineens humeurig

Bericht door elvje3 »

Ik heb 1 poes van 3,5 jaar en 1 kater van 1,5 jaar. De katten waren altijd binnenkatten maar sinds november 2012 zijn we verhuisd naar een huis met een tuin en gaan ze nu dus ook naar buiten. De kater is echt een allemansvriend en hoewel er heel veel katten in de buurt wonen heeft hij nooit ruzie. Met de poes is dit echter een ander verhaal, zij vliegt elke kat aan die een stap in de tuin zet. Sinds een aantal weken valt ze echter ook onze kater aan en loopt ze constant naar hem te grommen en blazen.

Zelf ben ik nu 39 weken zwanger en een vriendin vertelde dat haar kat tegen haar bevalling aan ook wat humeuriger werd. Nu is het zo dat ze de afgelopen 2 dagen van huis is geweest, eerder bleef ze ook wel eens een dagje weg maar nu is ze nog humeuriger! Ze ligt wel lekker als een koningin in de vensterbank maar als ik haar oppak gromt en blaast ze ineens ook naar mij! De kater durft niet meer in haar buurt te komen en duikt meteen in elkaar als ze opstaat, echt heel zielig. Nu vraag ik me af of dit echt wat te maken zou kunnen hebben met onze aankomende baby (dit wordt ons eerste kind) of dat het misschien een andere oorzaak heeft? Ik heb niet het idee dat ze ergens pijn heeft o.i.d., lichamelijk gedraagt ze zich nog hetzelfde.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes is ineens humeurig

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
aan de buitenkant is vaak niet te zien of er wat medisch wat mis is. kan zijn dat ze pijn heeft (gebit?) en daarom niet zo vrolijk is.. dus toch eerst langs een dierenarts halen want wij kunnen dat op afstand ook niet zien.
k weet niet of poezen iets negatiefs merken van mensenzwangerschappen, bij jennifer heb ik daarover in haar fotoalbum/berichten nooit iets gelezen..
en dat ze iedere kat die binnen haar territorium komt aanvliegt is redelijk normaal. tuin afzetten is de enige optie.. zeker als ze soms een paar dagen wegblijft.. ik zou geen oog dicht doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes is ineens humeurig

Bericht door Dinky »

Welkom :)

Het is in elk geval duidelijk dat de poes niet lekker in haar velletje zit. Of dat door de zwangerschap komt of een medische oorzaak heeft valt van een afstand niet te zeggen.
Mijn advies zou zijn om haar langs de DA te halen en na laten kijken. Het zou bijvoorbeeld blaasgruis kunnen zijn maar ook iets compleet anders. Vaak is dat aan de buitenkant van de poes moeilijk te zien.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
elvje3
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2013 12:05
Locatie: Amsterdam

Re: Poes is ineens humeurig

Bericht door elvje3 »

Adriana schreef:welkom op het forum!
aan de buitenkant is vaak niet te zien of er wat medisch wat mis is. kan zijn dat ze pijn heeft (gebit?) en daarom niet zo vrolijk is.. dus toch eerst langs een dierenarts halen want wij kunnen dat op afstand ook niet zien.
k weet niet of poezen iets negatiefs merken van mensenzwangerschappen, bij jennifer heb ik daarover in haar fotoalbum/berichten nooit iets gelezen..
en dat ze iedere kat die binnen haar territorium komt aanvliegt is redelijk normaal. tuin afzetten is de enige optie.. zeker als ze soms een paar dagen wegblijft.. ik zou geen oog dicht doen..
Dank je!
Nee daar heb je inderdaad gelijk in dat dat niet te zien is aan de buitenkant maar ze is in Januari nog naar de DA geweest en toen was alles OK. Ik moet sowieso binnenkort met de kater nog langs de DA voor vaccinatie dus ik kan haar natuurlijk altijd meenemen. Onze tuin is overigens afgezet maar bijna iedereen heeft hier katten dus die klimmen gewoon over de schutting heen. De katten gaan ook alleen aan de achterkant naar buiten en dat is een soort gesloten hofje waar alle tuinen aanliggen, ze kunnen dus ook de straat niet op zonder sleutel van het hek ;-) Vandaar dat ik me niet zo zorgen maak als ze soms een dagje niet thuiskomen.
elvje3
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2013 12:05
Locatie: Amsterdam

Re: Poes is ineens humeurig

Bericht door elvje3 »

Dinky schreef:Welkom :)

Het is in elk geval duidelijk dat de poes niet lekker in haar velletje zit. Of dat door de zwangerschap komt of een medische oorzaak heeft valt van een afstand niet te zeggen.
Mijn advies zou zijn om haar langs de DA te halen en na laten kijken. Het zou bijvoorbeeld blaasgruis kunnen zijn maar ook iets compleet anders. Vaak is dat aan de buitenkant van de poes moeilijk te zien.
Bedankt!
Ja ik hoop gewoon alleen niet dat de DA ook niets raars kan vinden en dat ze dan als de baby er is altijd humeurig blijft.. :???:

Ik durf nu ook niet meer alleen de deur uit en mijn man werkt dus ik wacht de bevalling af en stuur mijn man daarna wel naar de DA. En dan maar hopen dat die iets vind!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes is ineens humeurig

Bericht door Adriana »

hebben ze meerdere baasjes en blijven ze bij hun vriendjes slapen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
elvje3
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2013 12:05
Locatie: Amsterdam

Re: Poes is ineens humeurig

Bericht door elvje3 »

Adriana schreef:hebben ze meerdere baasjes en blijven ze bij hun vriendjes slapen?
Nou niet speciaal meerdere baasjes maar ze hebben meerdere slaapplekjes in andere tuinen waar ze lekker knus en uit de wind liggen. Als ik hier op zolder uit het raam kijk dan kan ik een groot gedeelte van de tuinen overzien en soms zie ik onze poes bijvoorbeeld in de tuinkast van de overburen slapen.
Plaats reactie