zusjes voeren oorlog!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
sarahboleij
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2010 22:40
Locatie: Boxtel

zusjes voeren oorlog!

Bericht door sarahboleij »

Hoi allemaal,

ik heb al een aantal verhalen gelezen over dit onderwerp, maar de situatie is altijd nét iets anders. Vandaar mijn bericht.

Wij hebben 3 gesteriliseerde poezen: Pip en Kaatje (2 zusjes van 3,5) en Suus (2,5). Zij kunnen normaal goed met elkaar opschieten en spelen allemaal onderling. Suus wordt echt als jongste behandeld en door beide poezen gepoetst. Pip en Kaatje zoeken vaak hun eigen plekje op, maar zoeken wel onderling contact en slapen wel eens samen.

Twee weken geleden hoorde ik vanuit de gang een hels kabaal. Een hoop gegrom en geblaas. Ik ging snel kijken en daar zat Pip onderaan de krabpaal naast een drol. Op zich al raar, want er heeft nog nooit iemand buiten de bak gepoept. Kaatje was er al van door, dus ik heb de boel opgeruimd en ze even met rust gelaten. Toen ik een uur later de kamer in kwam, was er weer op drie plaatsen gepoept. Ik weet niet door wie, maar ik vermoed weer door Pip. Dit is hierna niet meer gebeurd.

De volgende 3 dagen was het hier oorlog: vooral grommen en blazen. Het bijzondere is dat Suus hier door zowel Pip en Kaatje volledig buiten gehouden wordt. Nadat de situatie weer bekoeld was, was het twee dagen rustig. De afgelopen week kwam het grommen en blazen echter weer terug. Soms voor een paar minuten, soms voor een hele dag. Voor het weekend ging het al weer vier dagen goed.

Sinds gisteren is het alleen weer helemaal mis. Pip en Kaatje grommen en blazen als nooit tevoren en zitten elkaar ook achterna. Tot nu toe hebben ze elkaar niet verwond, maar het wordt nu steeds agressiever.

De poezen zijn 4 weken geleden nog naar de dierenarts geweest en ze zijn prima in orde. Hun gedrag tegenover ons en tegenover Suus is niet veranderd, maar ze kunnen elkaar niet luchten. Gisteren waren Kaatje en Suus aan het stoeien. Kaatje vond het niet leuk meer en gaf een kleine grom. Suus huppelde vrolijk weg, maar Kaatje ging vervolgens meteen tegen Pip staat grommen en blazen.

Ik snap echt niks van de hele situatie. Heeft iemand een idee? Ik zit te denken om anders een gedragstherapeut in te schakelen, want ik kom er zo niet uit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: zusjes voeren oorlog!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
hoeveel kattenbakken heb je op hoeveel verschillende plaatsen?

en kijk eens bij onze berichten (zoekfunctie zit rechtsboven) over een feliway verstuiver
in de ruimte, waar ze het meest vertoeven om te proberen de kou beetje uit de lucht te halen..
maar aantal kattenbakken is het belangrijkste ........
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sarahboleij
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2010 22:40
Locatie: Boxtel

Re: zusjes voeren oorlog!

Bericht door sarahboleij »

Hoi Adriana,
bedankt voor je snelle reactie! Ik heb maar 1 kattenbak staan. Kan dat echt dat ze na zo'n tijd daar ineens strijd over voeren?
Ik heb er zojuist in ieder geval een 2e bak bij gekocht, of moet ik er dan in totaal 3 hebben?
Ik zal me eens gaan verdiepen in de feliway, kijken of dat ook zin heeft!
groetjes
Anne87

Re: zusjes voeren oorlog!

Bericht door Anne87 »

De aanrader met kattenbakken is altijd één bak meer dan het aantal katten. In jouw geval zouden dat dus vier bakken moeten zijn.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: zusjes voeren oorlog!

Bericht door Ms Maaike »

In tegenstelling tot honden strijden katten vaker dan eens om de rangorde. Waardoor dat gedrag ineens ontstaat weet ik niet; het kan voortkomen uit een recente verandering. Het kan ook dat het baasje stress heeft; katten voelen dat goed aan en reageren daar ook op. Meer kattenbakken is een goede tip, dan is de kans kleiner dat katten niet bij een kattenbak kunnen wanneer dat nodig is. In jouw geval zou ik niet alle kattenbakken bij elkaar zetten, maar verspreid door je huis.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: zusjes voeren oorlog!

Bericht door mittenslief »

ik heb hier ook wel een kitten gehad die van angst van zich af poepte, misschien doet die van jouw dat ook wel?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
sarahboleij
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2010 22:40
Locatie: Boxtel

Re: zusjes voeren oorlog!

Bericht door sarahboleij »

Dankjullie voor de tips, we gaan eerst eens meerdere kattenbakken door het huis plaatsen, kijken of dat effect heeft!
Plaats reactie