kortstondige hevige allesomvattende ruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

wat ik nou vandaag met mijn drie poezels heb meegemaakt...

ik was even iets aan het doen, tot ik een van mijn drie katten (Muffin) hoorde grommen (nog nooit gehoord). ik zeg, hee, poes stel je niet aan, en een van mijn andere katten (tijgetje)duikt er als een gek op. het gaat hier wel eens vaker er wat ruiger aan toe, maar dit was echt niet normaal. ik er achter aan, zitten ze met zijn drieen tegen elkaar te grommen, dikke staarten, haren helemaal opgezet, een situatie die totaal nieuw is. dus ik loop naar een van mijn katten (tijgetje) en die begint tegen mij te grommen, te blazen en te snauwen. ik naar Muffin: precies dezelfde reactie. en ook Minoes begon tegen mij te blazen en te grommen. totale oorlogssituatie dus. in een ingeving heb ik mijn laserpen gepakt, waar mijn katten zowat verslaafd aan zijn. gelukkig brak dat de situatie, en gingen ze met zn drieen weer gezellig achter het lasertje aan...

toch merkte ik daarna dat ze toch wat anders tegen elkaar deden. een beetje wantrouwig, wat voorzichtig aan elkaar ruiken, en dergelijke... nu een paar uur later is het weer zo goed als redelijk goed.

maar toch ben ik wel geschrokken. ik dacht dat ik wel wat over kattengedrag kon, maar ik weet het nu toch echt niet. wat is er gebeurd, aan de hand? gezamelijk geschrokken? dominatieprobleempje? een onbekende geur geroken, waardoor niemand werd herkend? want zo leek het wel. is er iemand van jullie die zo'n situatie met meerdere katten die elkaar door en door kennen en ineens ruzie met elkaar hebben en zelfs met jou? of zou het toch komen omdat het alledrie dames zijn?

wie heeft hier wat zinnigs over te zeggen?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door eveline1982 »

Niks zinnigs maar mijn 2 hondenreuen lagen daarstraks ook in de clinch met elkaar terwijl ze maar 1x hebben gevochten en dat was ruim anderhalf jaar geleden toen Jimmie hier net kwam wonen. Denk dat er wat in het weer zit......
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door BloemTetsu »

Tetsu was ook weleens geschrokken van omvallend bakje en deed alsof er een vreemde kat in huis was. Alle twee dikke staarten en in houding.
Een van de drie kan geschrokken zijn van geluid, geur, vlooienbeet. Een kan er een vreemde reactie hebben vertoond en alle signalen gingen op rood. Mogelijk wilde ze alledrie weten wat er aan de hand was en of iedereen te vertrouwen was of normaal ging doen. Doordat jij ze afleiden konden ze het niet in de gaten houden, dus je werd weggestuurd. Dat is dus hypothetisch.

Wat je ook kan doen is ze er uit halen door bijvoorbeeld een sleutelbos te laten vallen (zonder dat ze het zien dat je het gooit of oppakt). Werkt bij honden.
Poezen zijn overigens wel feller.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door achtpuntzes »

hmm,

ik heb zojuist een verse korst ontdekt op de kop van Muffin, dus het was wel even menens.

@ bloemtetsu:

ja, dat ze van elkaar schrikken gebeurt hier ook wel eens. maar dan stuiven ze juist alle kanten op. vluchten ze. en nu waren ze juist alledrie heel erg gefixeerd op elkaar.

in de eerste instantie wilde ik ze even in aparte ruimtes zetten, want het lukte me niet door middel van hard in mijn handen klappen de situatie te beeindigen, want ze bleven eerst een paar minuten zo. en ik ga natuurlijk niet rustig op de bank zitten als mijn drie katten elkaar duidelijk ineens naar het leven staan. maar toen gelukkig die ingeving met het laserlampje: leidt ze af :) moet ik onthouden :)

ach, misschien moet ik me er niet zo druk over maken. ruzie kan een keer voorkomen.
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 14 jan 2013 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door BloemTetsu »

Nou zeg. arme Muffin.

Bij schrik vliegen ze ook allemaal weg. Maar die ene keer toen Tetsu schrok, niet. Ze bleven als versteend staan. En Bloem bleef gefocust op Tetsu met dikke staart.
Laatst gewijzigd door BloemTetsu op 14 jan 2013 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door achtpuntzes »

:)

de rangorde hier is overigens vrij ingewikkeld. je hebt Minoes en Tijgetje, twee zusjes. Minoes is anderhalf keer zo groot als Tijgetje en veel gevoeliger. maar wel twee handen op een buik. toen kwam kitten Muffin (ik had nog wel ruimte voor een derde) en die werd vooral door tijgetje als zijnde haar dochter beschouwd. maar toen Muffin ouder werd (muffin is een 'pittig' lapje) begon ze Tijgetje wel eens te pesten. en Minoes staat weer daarboven, want is groter en sterker, als Muffin, die ook altijd klein is gebleven. en met een vaste logeerpoes zie ik echt dat de kleine Tijgetje de 'baas' is, want die probeert de logeerpoes te corrigeren. maar met eten laat Tijgetje zich weer wegdrukken van het eten door veelvraten Minoes en Muffin, als ik niet oppas. en vaste logeerpoes Suzy, even oud als Muffin, superatletische solo-kat die denkt dat ze een mini-mensje is, neemt na iets meer dan een week logeren de tent over, omdat ze respect afdwingt met zaken als deuren openspringen en de vooraadkast plunderen.

ach, ik verveel me eigenlijk nooit :)

maar zoals het er begin van de middag uitzag, mag het wel ietsje minder... ;)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door Adriana »

er is iets in hun territorium gebeurd dat heel erg bedreigend was.
je kunt iets aan je schoenen mee naar binnen hebben genomen of aan een jas of tas.
of - je was met iets bezig - zelf een luchtje of geluidje hebben gemaakt waar ze heel fel op hebben gereageerd.
en eerst was dat gezamenlijke angst en vecht/vlucht-situatie en vervolgens heb je denk ik een oversprong-reactie gehad van de katzels onderling naar elkaar.
dwz stress niet goed kunnen afbouwen (niet kunnen verdedigen/aanvallen-vechten/vluchten) en dat afreageren op de laagste in rang.
en dus een soort vervangende aanval en bijten/klauwen.. waarschijnlijk ook nog naar jou toe.. (hoezo rang...? hihi..)
heel slim en een uitkomst dat je snel met het laserlampje hebt afgeleid en afgekoeld.

en of het dan onderling drie poezen zijn die missch extra heftig reageren durf ik niet te beweren, wij hebben het wel vaker gehad over de andersoortige felheid van poezels tov katers.
en katers hadden ook een dikke staart en vacht gehad hoor..

missch heb je je intussen al suf gepiekerd wat de oorzaak zou kunnen zijn.. missch het geluid of geur van een hitsige kater buiten? had je een plant of bloemen bij je of katerzeik aan je tas/schoenen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door achtpuntzes »

hoi, Adriana,

bedankt voor het meedenken :)

tja, ik denk niet dat ik er nog achter ga komen wat de oorzaak nou eigenlijk was. normaal vinden ze vreemde geurtjes juist interessant, als ik van het Asiel kom, word ik altijd uitgebreid 'besnuffeld', hevig geintereseerd zijn ze in al die vreemde organische geuren...

maar goed, belangrijk is dat alles nu weer helemaal koek en ei is. ik hoop dat dit nooit meer voorkomt, en mocht het nog wel eens gebeuren, weet ik nu hoe ik ze 'eruit' kan krijgen, afleiden met zoiets als een laserlampje dus.

als er zich nog verder complicaties voordoen, zal ik het hier wel melden :)

verder ga ik ze vandaag maar eens flink verwennen, want ik denk dat mijn poezels er minstens zo van geschrokken zijn als ik. dus hun favoriete (dure) vleesje halen, alledrie een uitgebreide kambeurt geven, en veel spelen met hengeltje en laserlamje :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door lidewij020 »

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent van zo'n vechtpartij uit het niets. Vaak is dat ook het probleem: emoties. Emoties versterken elkaar. Katten voelen emoties erg goed aan... Het is niet zo dat ze een zesde zintuig of zo hebben, maar ze letten veel meer dan mensen op lichaamshouding en spierspanning. Daaraan zien ze hoe een andere kat of een ander dier zich voelt. In de natuur hebben ze dat inzicht nodig om te kunnen overleven. Ze herkennen zo snel gevaarlijke situaties aan bijv. de houding van een ander dier, zonder dat ze zelf het gevaar hoeven te zien. In het door jou beschreven geval is het denk ik heel moeilijk om de oorzaak te achterhalen. HJe ziet dit gedrag weleens als er een nieuwe kat in een groep wordt gezet. De katten die elkaars vriend zijn kunnen dan ook ineens gaan vechten.

Ik denk dat één van de katten (of een mens?) om wat voor rede dan ook angstig of agressief heeft gereageerd en dat heeft bij de rest een reactie opgeroepen. Angst bij de ene kat kan agressie bij een andere kat oproepen. Angst kan gecombineerd zijn met vluchtgedrag, maar ook met agressie. Je kunt je voorstellen dat de angst/agressie weer gevoed wordt door de reacties van de andere katten en dat je zo in een soort negatieve spiraal belandt. De reacties op dat moment zijn puur instinctief en moeilijk te doorbreken. Gelukkig is het je wel gelukt met het laserlampje! goed dat je daaraan gedacht hebt. Het scheelt ook als je zelf rustig reageert op de katten ipv gespannen, wat heel moeilijk is op zo'n heftig moment. Soms kan het helpen om ze even elk in hun eigen ruimte te laten afkoelen. Massage kan helpen om de katten te ontspannen. Ontspannen katten hebben ook weer een ontspannend effect op andere katten.


Bij mensen komt zulk soort zich versterkend groepsgedrag ook weleens voor, dan noemen ze het massahysterie.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door Sifra »

achtpuntzes schreef: verder ga ik ze vandaag maar eens flink verwennen, want ik denk dat mijn poezels er minstens zo van geschrokken zijn als ik. dus hun favoriete (dure) vleesje halen, alledrie een uitgebreide kambeurt geven, en veel spelen met hengeltje en laserlamje :)
Wel ja, worden ze nog verwend ook, die mormels. ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door Adriana »

achtpuntzes schreef:want ik denk dat mijn poezels er minstens zo van geschrokken zijn als ik.
dus hun favoriete (dure) vleesje halen,
alledrie een uitgebreide kambeurt geven, en veel spelen met hengeltje en laserlampje :)
ach, hier schieten ze ook wel eens in een kramp en gelukkig was je in de buurt en kon je ingrijpen.. en ze zijn inmiddels heerlijk verwend met bakken aandacht en jammie/vleesjes..
alleen zullen zij het verband niet snappen hihi! van hier ook een paar knuffels voor je tijgerdames!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door achtpuntzes »

@ Lidewij020:

ik heb je bericht twee keer gelezen, en er staat zeker veel zinnigs in. als ik de situatie zoals die was in een woord zou moeten omschrijven, zou 'massahysterie' heel dicht (het dichtst?) in de buurt komen.

alles is gelukkig nog steeds supergoed, de dames hebben het erg gezellig onderling, en de extra aandacht die ik ze gister heb gegeven werd met veel goedkeuring ontvangen :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: kortstondige hevige allesomvattende ruzie

Bericht door lidewij020 »

Fijn dat de rust weer is wedergekeerd. De oorzaak zul je wel nooit achterhalen.... Zou net zo goed dat vlindertje in de woestijn kunnen zijn. Extra aandacht is nooit verkeerd! daar zijn de katten het hier ook over eens.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie