Introductie derde kat, welke eerst

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Introductie derde kat, welke eerst

Bericht door BloemTetsu »

Binnekort gaan we Elfie introduceren aan Bloem en Tetsu.

We beginnen met geur uitwisseling. De tweede stap wordt met Elfie het huis laten onderzoeken met B en T opgesloten. De volgende stap wordt de deur open zetten, met aan beide kanten van de deur tuingaas. Daarna voeren aan beide kanten.

Ik heb gelezen dat je bij de introductie multi huishouden de nieuwe kat aan een originele-kat tegelijk moet introduceren. Wat is jullie ervaring?
Is het dan de bedoeling dat je alle stappen eerst doorloopt of één stap per keer doet per combi.

Welke kat is handiger om mee te beginnen? Bloem of Tetsu. Tetsu maakt met iedereen vriendjes maar stuitert, mannetje en 4 jaar ouder en laat niet merken dat Elfie in huis is. Bloem is moeilijker en een vrouwtje en op haar hoede. Ze weet dat er iets in de kamer zit en wil graag in de kamer als ik er ben.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Introductie derde kat, welke eerst

Bericht door Adriana »

oei, dat is lastig want er is geen undo..!
als ik goed heb meegelezen dan is Elfie geen heldin, dus à la Bloem. en van de poezenafdeling..
je zou Tetsu als eerste kunnen laten kennismaken en met rustig voorbeeldgedrag van Tetsu, dame Bloem er vlot achteraan.
als Bloem bij Tetsu en bij jou ziet dat het redelijk OK is, dan is er kans (lijkt me) dat ze niet onmiddellijk in de stress en angsten schiet maar nieuwsgierig wordt..
en met wat valeriaan zou de familie dan vrij snel aan elkaars gezelschap kunnen gaan wennen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Introductie derde kat, welke eerst

Bericht door BloemTetsu »

Klopt Adriana, Elfie is geen heldin, maar lang niet zo erg als Bloem.

Ik ben gisteren begonnen met geur uitwisselen tussen Elfie en Tetsu. Zijn geurlap legde ik bij haar voerbak neer en daarna op de stoel. Elfie wreef er over heen.
Haar deken legde ik bij zijn voerbak, maar of hij dat rook?

De kamer waar ze nu in zit is van Bloem 'geweest' haar hele geur zit door de kamer heen. Is het dan nog nodig om de verse geur van Bloem te brengen?

Nu moeten we haar loslaten, hoewel ik niet volledig zeker weet of dat goed gaat. Gezien haar onzekerheid en wantrouwen. Volgens mij kan ik beter de deur open doen met het gaas ertussen.

Gisteren hadden Bloem en Tetsu beide door dat Elfie er was. Ze mauwde en 4 oren stonden overeind.
Midden in de nacht ging Tetsu krijs-mauwen en vriend S riep hem. Elfie begon daarna met mauwen eerst heel zacht, toen harder en harder tot ze ook ging krijs-mauwen. Ik lag half te slapen en ben er niet uitgegaan en S. reageerde volgens mij niet. Had ik dat beter wel kunnen doen?

De dames hebben elkaar even in de ogen gekeken. Omdat ik haar deur te langzaam dicht deed. Bloem was daarna een tijdje van de leg af en ging onder de kast naar Tetsu grommen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Introductie derde kat, welke eerst

Bericht door BloemTetsu »

Vandaag mag Elfie haar kamer uit.
Ik twijfel nog of we haar toegang tot het hele huis (minus 1 kamer waar de andere 2 zitten) of alleen de bovenverdieping met de andere beneden.
Tusen de verdieping is geen deur die ik dicht kan doen. Dus we zullen dit met planken moet afsluiten.

Wat is beter?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie