kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Adriana »

het komt vrij vaak en dan in lichte vorm voor, maar bij jullie is het helemaal verkeerd geschoten..
je zou de hele introductie eigenlijk op nieuw moeten doen en daar ben je dacht ik al mee bezig.
missch vind je bij de introductietopics nog goeie tips.
voor je lieve angsthaas zou je ook nog kunnen denken aan wat angstdempends in de vorm van telizen, zylkène of destress van huisdierendokter. vantevoren is niet te voorspellen op welk middel hij het beste reageert, hier heeft angsthaas Enzo veel baat bij destress. alle middelen zijn op plantaardige basis en niet verslavend.
Laatst gewijzigd door Adriana op 17 dec 2012 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Ilovesiamesecats »

Telizen schijnt ff te duren voor het iets doet, jij zoekt iets dat snel helpt.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

Bedankt voor je reactie, Adriana! Goed om de ervaringen met jouw angsthaas te proberen. Ik ga eens even kijken naar de kruiden die je noemde. En goed de introductietopics doorlezen. Nu maar hopen dat het gaat werken. Iemand een idee watvoor termijn ik ze volledig uit elkaar zou moeten houden? Bijvoorbeeld een week, of eerder een maand?
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

Nog een vraagje: zou het wel goed zijn om ze met elkaar geur in aanraking te laten komen? Of zou ik dat eerst ook even niet moeten doen omdat ze die associeren met de ruzie? Ze gebruiken overigens nog wel steeds zonder gek doen elkaars kattenbak.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik zou zeggen tot er geen angst meer is. Maar bel morgen die gratis advieslijn waar ik het over had, dat zijn de deskundigen....
En ja wel de geuren uitwisselen, heel belangrijk om dat te Blijven doen!!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Adriana »

qua termijn denk ik dat ze dat zelf aangeven.
destress werkt vrij snel en kan goed helpen bij gedragsverandering/zelfvertrouwen opbouwen.
http://www.huisdierendokter.nl via het linker verticale menu en dan bij 'gedrag' dacht ik.
en lees even de toelichting en ook de ervaringen. hier op het forum zijn ook wel goeie ervaringen als het aanslaat. maar dat is met al die middelen.
ze moeten zo snel mogelijk weer naar elkaar gaan ruiken en tussen de oortjes krijgen dat ze goeie maatjes zijn/waren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

Ga zeker even bellen morgen naar KGA! Bedankt voor de tip! IK zie op hun site nergens dat het bellen alleen op dinsdagavond kan... Waar heb jij die informatie vandaan?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Adriana »

http://kattengedrag.forumup.nl/
dit is een forum dat helemaal is gewijd aan kattengedrag..
daar wordt vast en zeker ook enthousiast meegedacht en geholpen om dit nare probleem zsm op te lossen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dat forum is ook door hun opgericht.
Hier een nieuwsbrief met op de laatste pagina de info over het Telefonische spreekuur http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... zXQTux6djg

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

Even een update. Met kerst was ik veel weg, dus toen hebben de katjes veel apart gezeten. De dag er na heb ik ze bij elkaar gezet. Dat leek eerst ok; Max liep op Kenny af en snuffelde aan hem. Na een paar minuten in dezelfde ruimte stelde Kenny zich weer heel erg defensief op. Hij begon te grommen en blazen en als Max dichtbij kwam begon Kenny hem te slaan en leegde hij zijn darmen, blaas en anaalklieren tegelijk. Deze situatie heeft zich nog een paar keer herhaald. Toen werd me echt duidelijk dat het probleem vooral het zeer angstige gedrag van Kenny was. In overleg met de dierenarts begonnen we hem dagelijks een zylkene capsule te geven. Ruim een half uurtje na de eerst capsule begon Kenny te spinnen en wilde hij geaaid worden (op dat moment een hele verbetering). Vanaf toen hebben we de katten continu bij elkaar gehad. We hebben ze allebei ontzettend veel aandacht gegeven; gespeeld en gewandeld met Max en veel bij een toen nog erg rustige Kenny gezeten.

Kenny blies eerst nog wel naar Max, maar leegde sinds de zylkene niet meer alles tijdens zijn defensieve aanvallen:-) Max was al die tijd al heel lief en leek Kenny vooral te missen. Als hij werd aangevallen zette hij een paar stapjes achteruit, kneep hij zijn oogjes dicht en ging hij liggen. Hij keek Kenny nooit strak aan en heeft totaal geen agressie vertoond. De buien van Kenny werden steeds minder en inmiddels stoeien ze weer samen, gromt Kenny niet meer, ben ik al 2 daagjes gestopt met de Zylkene. Kenny is weer volledig zichzelf en loopt nu weer heel vaak blij de kamer rond te springen.

Ik had toen ik met de zylkene begon ook nog een feliway verdamper opgehangen, maar ik kan heb geen idee of het invloed heeft gehad. De dierenarts zei dat de meningen over het al dan niet werken hiervan erg verdeeld waren. Gezien de abrupte verandering van Kenny zijn gedrag heb ik wel het idee dat de zylkene invloed had.

Ik had me hiervoor niet zo gerealiseerd hoe angstig Kenny was en ik kan er nu meer rekening mee houden. Iedereen heel erg bedankt voor de goede en nuttige tips!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Ms Maaike »

Bedankt voor de terugkoppeling! Super dat het nu weer goed gaat en wat bizar dat het zo uit de hand gelopen was. Mooi dat de Zylkene geholpen heeft. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie