Moeder poes stoot dochter af.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
victor-sip
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2012 13:23

Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door victor-sip »

Hallo,

Wij hebben een poes (Victor) gekregen toen ze anderhalf jaar was. Zij kwam uit een gezin waar ze nog 6 katten hadden. Daar was ze totaal niet op haar gemak tussen alle andere katten en is bij ons komen wonen. Victor is een echte knuffel kat, op schoot liggen en overal waar ik ben is Victor ook. Na een jaar bij ons is Victor bevallen van 4 kittens. 3 kittens zijn bij een ander gezin geplaatst en 1 poes (Sip) is bij ons gebleven. Na ongeveer 3 maanden heeft ze Sip afgestoten. Ze blaast naar Sip, gromt en verstijft helemaal. Als wij Victor dan willen aaien gromt ze ook naar ons. Wij hebben toen besloten om Victor bij mijn schoonouders te plaatsen. Dit ging prima, tot ze niet meer at en dronk naar een aantal weken. Alleen als ik bij mijn schoonouders kwam at ze wel. Misschien heimwee en Victor weer mee naar huis. Ze is hier nu 3 dagen en eet en drinkt weer. Maar Victor reageert nog steeds erg heftig op Sip. Sip loopt rond in de kamer en Victor gromt en sist op een paar meter afstand al naar Sip. Het duurt nadat de twee uit elkaar zijn zo'n drie uur voordat Victor weer gewoon doet en dat wij haar weer kunnen aaien zonder dat ze gromt. Nu leeft Victor boven en Sip beneden. Maar dit vindt ik geen oplossing voor lange tijd. Heeft iemand een idee wat ik hiermee kan?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door Brittenbolletje »

Tja het is wel de natuur om de kittens af te stoten. Daar kan je weinig aan doen. De ene poes heeft dat erger dan de andere poes. Jammer dat je haar toch eerst heb herplaatst en dan weer terug heb genomen. Datis wel erg veel stress en nu zijn ze zeker niet aan elkaar gewent. Mijn raad zou zijn een goeie GT die kan je wel helpen.
Gebruikersavatar
victor-sip
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2012 13:23

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door victor-sip »

Bedankt voor je antwoord. Maar het kon niet anders dan haar terug te nemen. Omdat ze niet meer at en bij ons wel, ze was erg veel afgevallen en al ruim een week niet meer naar de kattenbak geweest. Ze is nu goed te pas en heeft naar mijn mening geen stress als ze niet in de buurt van Sip is. Ze eet weer, drinkt weer en gaat weer naar de kattenbak. Ook knuffelt ze weer en wil lekker bij ons liggen. Ze kan alleen niet met Sip in 1 ruimte. Mag ik vragen wat een GT is? Gedrag Therapeut?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door Dinky »

GT is inderdaad een gedragstherapeut ;)
Gezien je verhaal denk ik inderdaad ook dat je niet anders kon dan de moeder weer in huis nemen. Wel zou je misschien in je achterhoofd moeten houden om dan Sip te herplaatsen maar zou eerst kijken wat een gedragstherapeut kan doen want het liefst houdt je ze natuurlijk beide.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door Cerna »

Wat ik zo lees is dat Victor een echte eenling is. In het gezin met de 6 andere katten was ze niet op haar gemak en toen ze Sip niet meer als haar kind zag, maar als een vreemde kat, vond ze Sip ook niet meer leuk. Alleen toen ze alleen bij jullie was was ze aanhalig en erg op jullie gericht.

Ik zie maar een oplossing: accepteren dat Victor andere katten niet leuk vindt en dus voor Sip een ander huisje zoeken want om ze nou de rest van hun leven apart te houden lijkt me ook geen oplossing.
Ik geloof niet dat een gedragstherapeut hier iets aan zal kunnen veranderen. Het eenling willen zijn, zit nou eenmaal in het karakter van Victor.
En zij heeft de oudste rechten.
Gebruikersavatar
victor-sip
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2012 13:23

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door victor-sip »

Bedankt voor jullie reacties. Sip herplaatsen is ook lastig want ze heeft blaasgeruis. We hebben echt schatten van katten maar allebei hebben ze hun probleempjes. Ze zijn ook allebei erg gericht op ons. Het liefste houd ik ze inderdaad allebei thuis. Vandaar dat ik naar een oplossing zoek voor Victor zijn gedrag. Ik heb ook eens gelezen over feliway. Een geurtje voor een huis dat ze het gevoel van veiligheid geven. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door Dinky »

Heb er zelf geen ervaring mee maar als je feliway intypt bij de zoekfunctie krijg je wel veel resultaten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door castratenkoor »

victor-sip schreef:Bedankt voor jullie reacties. Sip herplaatsen is ook lastig want ze heeft blaasgeruis. We hebben echt schatten van katten maar allebei hebben ze hun probleempjes. Ze zijn ook allebei erg gericht op ons. Het liefste houd ik ze inderdaad allebei thuis. Vandaar dat ik naar een oplossing zoek voor Victor zijn gedrag. Ik heb ook eens gelezen over feliway. Een geurtje voor een huis dat ze het gevoel van veiligheid geven. Heeft iemand daar ervaring mee?
Een kat met blaasgruis kan prima oud worden, mijn Sjaak heeft het al vanaf 4 jaar en hij wordt volgende maand 15. Met het juiste voer kan Sip prima herplaatst worden. Mijn gevoel zou zeggen herplaats de dochter en hou de moeder. Moeder heeft de oudste rechten toch?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door Cerna »

Ja, heb er ervaring mee, maar verwacht er niet te veel van. Ik heb altijd een verstuiver in december ivm oud/nieuw en ik vind dat de katten redelijk relaxed zijn tijdens het knallen. Maar ik weet niet of het anders of hetzelfde is wanneer ik hem niet zou gebruiken want dat heb ik nooit uitgeprobeerd.

Ik ben enthousiaster over valeriaanzakjes: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... djes/66253
Dan zie je gelijk totale ontspanning. Wel twee zakjes kopen want anders wordt het juist knokken.

Of matatabistokjes: http://www.medpets.nl/puur+matatabi/ Gegarandeerd succes.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door castratenkoor »

Je kunt ook valeriaan druppels kopen, flesje 3 euro bij de apotheek, en dat op pluche speeltjes en/of kussen druppel. Wel een paar lekker plekjes maken zodat ze beide kunnen genieten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Moeder poes stoot dochter af.

Bericht door eveline1982 »

Zijn moeder en dochter gesteriliseerd? Het kan een kwestie van teretoriumdrift zijn wat misschien afneemt als de dames geen last meer hebben van rondvliegende hormonen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie