Nieuwe kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Nieuwe kitten

Bericht door Melvin1989 »

Hey, ik heb raad nodig! Haha! Ik weet dat er al een topic van bestaat, maar ik heb simpelweg niet de tijd om bijna 600 reacties door te lezen.

Vorig jaar hebben wij April (poes) aangeschaft. Dit was toen een Brits korthaartje van 16 weken oud (in augustus 2011 opgehaald). Tot voor kort was er steeds iemand thuis en hoefde ze dus niet alleen te zijn. Sinds kort heeft mijn vriendin een nieuwe baan waar ze 32 uur werkt. Ik ben een student dus ik ben nog best veel thuis. Maar omdat ik over iets minder dan een jaar klaar hoop te zijn, gaan we ervan uit dat ik dan ook snel een vaste baan weet te vinden. Omdat April steeds gewend was om niet alleen te zijn, hebben wij besloten om een nieuwe kitten aan te schaffen zodat ze ook niet alleen hoeft te zijn. Nou hebben wij gisteren!! Lano (kater) opgehaald. Een Brits korthaartje van 13 weken oud.

Op een of andere manier kunnen ze nog niet samen, blazen en grommen naar elkaar. Ik begrijp dat ze aan elkaar moeten wennen, maar is er een manier om ze sneller aan elkaar te laten wennen? En daarbij, Lano heeft de hele nacht lopen miauwen. Zo erg dat mijn vriendin en ik geen oog hebben dichtgedaan. Heeft dat nog wat te betekenen? Hij kon overal heen, dus slaapkamer etc. April heeft hem continu gevolgd, er was genoeg eten en drinken, hij wilde niet in zijn mandje. Ik hoop niet dat het vannacht weer gebeurd, weet nl of ik dat trek! Haha! Verder ligt hij bijna de hele dag verstopt op een rustige plaats. Hij eet wel gewoon en heeft de weg naar de kattenbak ook gevonden. Wel is hij wat grieperig en krijgt daar antibiotica voor. Iemand tips, adviezen, oplossingen of weet ik wat?

Mvg,
Melvin
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Brittenbolletje »

Grieperig? Heb je een kat gekocht die ziek is? Als dat zo is vind ik dat een slechte zaak.

Tja de kans is dat het vannacht ook gebeurd dat miauwen. Hij moet wennen en zoekt zijn nest broertjes en zusjes en zijn mama. dus dat roept hij. het heet vooral tijd nodig om te wennen. Na 1 dag kan je er nog totaal niks van zeggen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

ik denk dat hij zijn moeder en broertjes en zusjes mist. hij moet even wennen aan de nieuwe situatie. ik denk vooral ze hun gang laten gaan met aftasten van elkaar. zolang er geen bloed vloeit en de kleine zich niet de hele dag ergens verstopt uit angst voor april. ze vinden elkaar wel en dan zulle nze lekker gaan spelen.
hou de kleine even in de gaten als hij wat grieperig is. zorg dat hij voldoende vocht binnenkrijgt. bijv extra water over het natvoer.
mogelijk dat hij de grote ruimte nu nog wat eng vind en is het fijner om hem in het begin een kleinere ruimte te bieden. hier kwam gijs de eerste weken niet boven, maar hij was extreem angstig. hij had teveel ruimte ter beschikking en dit was te eng voor hem. nadeel was ook dat de weg van bed naar kattebak ook groot was voor de uk, en hij wel eens op bed plaste.
vooral niet uit elkaar halen, want dan moeten ze steeds weer opnieuw wennen.
geur uitwisselen kan ook helpen. bijv dekens ruilen of de ene kat aaien en dan meteen de andere.
zorg dat april ook voldoende aandacht krijgt en ze zich niet aan de kant gezet voelt. en vooral niet straffen als ze haar grenzen bij de kleine aan geeft
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Melvin1989 »

Ja, nou grieperig. Hij was bij de dierenarts geweest (met de fokker) en hij was iets verkouden volgens de dierenarts, vandaar de antibiotica. We kregen de keus om te wachten tot hij klaar was met de kuur of we moesten het zelf afmaken. We hebben voor het laatste gekozen. Wel wil ik volgende week zelf nog met het diertje langs de dierenarts om m te laten checken, inschrijven etc.
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Cerna

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

Je kent vast wel het gezegde: je kunt geen ijzer met handen breken. Maw: forceren zal alleen averechts werken.

Voor Lano is alles nieuw: geen vertrouwde katten meer om hem heen, geen vertrouwd huis, personeel is vreemd en dan loopt er ook nog zo'n blazerd voortdurend achter hem aan. Logisch, dat hij zich verstopt.

Wat Wendy ook al zegt: ik zou hem in ieder geval voor de nacht niet het hele huis ter beschikking geven. Dat is zo overdonderend voor zo'n klein ding. Geef hem een kamer (logeerkamer?) met mandje, speeltjes, evt. knuffelbeestje en waar April niet kan komen zodat hij rustig kan wennen.

En dan morgen vertrek voor vertrek (zonder April die moet dan maar even opgesloten worden in de badkamer of zo) laten onderzoeken. En wil hij niet, laat het dan. Laat hem zijn eigen tempo bepalen. Maar hij moet zich eerst veilig voelen in zijn nieuwe huis, vertrouwd raken met het nieuwe personeel en vanuit die basis kan de kennismaking met April geschieden.
Het beste werkt dat met een speeltje want dan zijn ze beide gefocust op het speeltje en niet op elkaar.

En blazen, grommen is heel normaal. Dat kan wel een week duren (of nog langer, maar dat verwacht ik niet want April is nog jong). Voor April is Lano nu alleen maar een indringer en nog geen vriendje. Maar dat komt wel!

Welke kleur heeft Lano?
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Melvin1989 »

Lano is blauw.

Dit is Lano
Afbeelding

Dit is April
Afbeelding
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Brittenbolletje »

Leuke katjes :grin:

Ik snap alleen de fokker niet. Sorry dat ik het zeg, maar vind het qua verzorging niet zo'n denderende dan. Hier gaan ze echt pas weg als ze gezond zijn niet beetje grieperig.

Vergeet niet dat hij jou andere kat nu kan aansteken he. Risico is dus dat je straks 2 grieperige katten hebt. Ook al is de andere gewoon geent ;-) .
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe kitten

Bericht door eveline1982 »

Hoi Melvin

Het is heel normaal dat een kitten s'nachts kan janken de eerste nacht(en). Net weg bij mamma en de andere kittens is heel wat! De acceptatie tussen die 2 kan je niet forceren, meestal accepteren ze elkaar binnen 2 weken. Laat ze het tussen elkaar uitzoeken en niet ingrijpen, of het moet op een enorm gevecht uitdraaien, dat is wat anders. Maar lekker laten blazen en meppen, komt vanzelf goed :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Melvin1989 »

April is op dit moment aan het laten zien dat ze de baas is. Ze rent steeds hem achterna en probeert hem dan om te duwen of iets.. Maarja! Komt vast goed!
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Cerna

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

Even nieuwsgierig: hoe gaat het nu tussen de twee beertjes?
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Melvin1989 »

April slaat er nog aardig op los. Ze lijkt erg jaloers wanneer Lano met "haar" speeltjes speelt. Lano is sinds gisteren begonnen met kopjes geven aan April en gaat liggen zodat April kan ruiken. Maar de stemming kan dan ieder moment weer omslaan. Wanneer April achter Lano aan gaat probeert Lano zich te verstoppen, wanneer de kust weer veilig is komt hij weer te voorschijn. Het erge miauwen kan ik verder niks over zeggn, ik slaap in ieder geval wel weer goed! Haha!
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Melvin1989 »

Ze zijn nu beiden overgegaan op het likken en bijten van elkaar? Ik weet niet of dit goed is? Het gaat er af en toe best hard aan toe. Ik heb hieronder een foto van 1 van de momenten..

Afbeelding
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe kitten

Bericht door eveline1982 »

Dat is spelen tussen kittens. Het kan er hier ook soms behoorlijk ruw aan toe gaan! Gisteren was mijn kater Beer van 8 maanden mijn opvangertje Zus van ruim 6 maanden aan het slopen, ik riep al een paar keer dat hij zachter moest doen, tot ik zag dat Zus hem gewoon verschikkelijk aan het uitdagen was! Als ik jonge kittens hier heb doe ik afentoe ook me ogen dicht als ze mekaar aan het slopen zijn en hoor ik soms wel akelige piepjes maar als de oproerkraaier dan stopt valt het zielige piepertje hem weer aan ;) . Als ze mekaar tussen het bijten door ook likken dan valt het wel mee, zijn gewoon 2 wildebrassen die van hardhandige spelen houden ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie