Jonge kater blijft sabbelen / melktrappen bij oudere kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Jonge kater blijft sabbelen / melktrappen bij oudere kat

Bericht door Sonnet »

Ik wist eigenlijk niet zo heel goed waar ik dit moest plaatsen, aangezien de katten elkaar al lang geaccepteerd hebben, maar kon zo gauw geen betere plek bedenken.

Wij hebben twee katers, Bunker een kruising Siamees/Britse korthaar van 1.5 jaar, en Kobus een Siamees van 9 maanden. De introductie van de twee ging direct goed, had niet beter gekund. We waren van plan ze eerst apart te houden, maar Bunker reageerde zo rustig op de reismand met de nieuweling erin dat we het gelijk geprobeerd hebben. Bunker heeft 10 minuten geprobeerd om afstand naar de kitten te kijken (wat niet best lukte aangezien Kobus van het type nergens bang voor is), geen geblaas, zelfs geen pootje opgetild. Dezelfde dag nog lagen ze samen in een mandje te slapen. Bunker was dolblij met zijn nieuwe vriendje en voor Kobus was het natuurlijk super dat hij direct zo zonder stress geaccepteerd werd.

Waar Kobus vrijwel direct mee begon, en wat Bunker ook altijd heeft toegelaten, is sabbelen bij Bunker. Hij sabbelt op zijn buik, en op zich is dat geen probleem (afgezien van het vreselijke geluid naast je op de bank of 's nachts op bed), maar hij doet het zo lang en vaak dat Bunker rode kale plekken op zijn buik heeft. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en wat zouden we eraan kunnen doen?

Video ter demonstratie, dit kan echt een half uur lang doorgaan, hier wat Kobus nog een heel stuk jonger overigens, hij was er nog maar pas.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jonge kater blijft sabbelen / melktrappen bij oudere kat

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hier twee sabbelaars, alleen bij mij resulteert het niet in kale rode plekken. Als de huid van de oudste kat echt geïrriteerd raakt zouk ik consequent de jongere kat weg pakken en een alternatief bieden, bv een grote zachte knuffel of jouw fleecetrui oid.
Misschien als je dit consequent blijft doen dat het dan ophoudt.

Ik heb er een die zichzelf in slaap sabbelt op zijn eigen buik en ik heb er een die bij de oudste kat van bijna 15 in zijn nek sabbelt. Ik heb nooi ingegrepen omdat in beide gevallen geen irritatie van de huid optreedt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Jonge kater blijft sabbelen / melktrappen bij oudere kat

Bericht door eveline1982 »

Hallo

Hoe oud was Kobus toen hij bij jullie kwam? Klinkt nl alsof hij niet genoeg zijn zuigbehoefte heeft kunnen bevredigen in zijn kittentijd, al zijn er ook katten die het gewoon erg fijn vinden. Ik zou de plekken even door de DA laten nakijken en vragen aan hem of dit kwaad kan. Als tip kan ik alleen geven, door iedere keer als Kobus dit doet hem weghalen bij Bunker, en dit ook blijven volhouden ook al moet je hem 100x in een uur eraf halen, want de tepels van Bunker kunnen ontstoken raken van het gesabbel. Succes met de mannen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Jonge kater blijft sabbelen / melktrappen bij oudere kat

Bericht door Sonnet »

Kobus was ruim 12 weken toen hij bij ons kwam, dus niet te jong. We hebben inderdaad eerder een kat gehad die zijn hele (helaas korte) leven is blijven sabbelen, die was wel veel te jong van de moeder af, was een zwervertje waarvan de moeder was doodgereden toen het nestje 4 weken oud was.
Ik moet wel zeggen dat de fokster van Kobus zei dat de moederpoes de kittens nog steeds liet drinken, wat ook de reden was dat ze ietsje eerder weg gingen, moeders werd uitgeput door 7 van die grote lummels die bleven drinken.

We halen Kobus ook telkens weg, we moeten hem echt los trekken soms en het doet ook echt *plop*. Ik kreeg van de da de tip om er sudocrem op te smeren om de huid van Bunker wat te kalmeren en misschien ook het sabbelen voor Kobus wat minder aantrekkelijk te maken, het interesseert Kobus echter niks :-o
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Jonge kater blijft sabbelen / melktrappen bij oudere kat

Bericht door eveline1982 »

Je zou inderdaad denken dat hij dan wel genoeg is gestimuleerd in zij zuigbehoeftes, een kitten uit het nestje van mijn poes (ongelukje, mevrouw was onvruchtbaar was ons verteld) is tot haar 16de week gebleven en wilde ook blijven drinken en sabbelde op de oren van mijn hond terwijl mamma er ook was.... Denk dat sommige katten het gewoon heel erg fijn vinden en het ze een vertrouwd gevoel geeft. Zou er geen sudocreme meer opsmeren, Kobus krijgt dat toch allemaal binnen. Eerst hem maar leren te stoppen of op iets anders te sabbelen. Heb je al geprobeert om hem een zacht knuffeltje aan te bieden die een tijdje bij Bunker heeft gelegen, en dus zijn geurtje heeft? Misschien kan hij daar zijn zuigbehoefte op leren uit te oefenen, en kan Bunker zonder kale plekken door het leven ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Jonge kater blijft sabbelen / melktrappen bij oudere kat

Bericht door Anne87 »

Flo sabbelt ook nog steeds en is ook niet te vroeg bij haar moeder weggegaan. Inmiddels sabbelt ze 'alleen' nog op onze kleren, dan komt ze op je buik liggen, voorpootjes tegen je sleutelbeenderen aan en trappelen, en ondertussen sabbelen aan kleding. Wij hebben een apart doekje dat we speciaal daarvoor gebruiken, zodat ze eigenlijk niet meer aan onze kleren komt, maar aan het doekje. Misschien kun je dat ook proberen? Als je ziet dat hij wil sabbelen, een doekje ertussen leggen. Dan heeft Bunker geen kale plekken en op een gegeven moment kun je dat doekje misschien ergens anders neerleggen, zodat hij ook niet meer naar Bunker toegaat om te sabbelen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Jonge kater blijft sabbelen / melktrappen bij oudere kat

Bericht door eveline1982 »

Nou heel toevallig maar ik heb sinds anderhalve week een kitten in de opvang die ruim 9 weken was toen hij binnenkwam in behoorlijk verwaarloosde toestand. Net lag hij lekker bij me en begon ineens vanuit het niks te sabbelen! Heeft hij dus nog niet gedaan hier, hij lag echt heerlijk te genieten van de kroelbeurt toen hij ineens begon. Denk dus echt dat het ze een vertrouwt gevoel geeft en het daarom (vaak of afentoe) doen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie