Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Goedenmorgen beste mensen,

Mijn vriendin en ikzelf hebben ongeveer twee maanden geleden een maine coon x noorse bos cat aangeschaft. Een lieve kater die nu inmiddels zes maanden is. Super tolerant echt een absoluut schatje. Genaamd Atari.

Ook hebben wij sinds afgelopen zondag onze egyptische mau opgehaald ook een kater genaamd Emrys. Emrys is 17 weken

Wij hebben sinds twee weken geleden een huis gekregen via woning net en hebben voor het eerst een plekje lekker samen. Atari is dus al 2 weken bij ons in huis. Atari moest in afwachting van woning net wel een tijdje tussen twee huizen pendelen. Gelukkig is hij meestal heel makkelijk en had hier geen grote moeite mee.

Zoals ik al eerder melde hebben wij dus ook Emrys sinds zondag avond. De fokker had ons gezegd joh het zijn kittens meestal wennen ze snel hoor dus je kan ze bij elkaar zetten. Wel we zijn inmiddels op dag 3 en het is een onhoudbare situatie voor ons. Emrys is erg dominant en wil echt onze aandacht opeisen, Atari omdat hij zo lief en zacht is laat zich momenteel buitensluiten. Wij proberen hem ook aandacht te geven maar hij is continu bezig met waar is Emrys nou. Ze dagen elkaar beide veel uit, maar het is vooral Emrys die ontzettend fel gromt en blaast. Ze hebben ook gevochten met elkaar gister avond en heeft me vriendin Atari bij mij in de slaap kamer gedaan en Emrys bij haar op de bank (arme schat)

Het is vreemd want onze mau is ontzettend veel aan het janken maar ook lijkt het alsof hij Atari constant opjaagt met gemauw en wellicht dat ie Atari ook roept ? Wij hebben veel gelezen over apart zetten en pheremones gebruiken etc.

Emrys weigert ook de tweede kattenbak die wij voor hem hebben te gebruiken. Hij deed gister zijn behoefte op onze keuken tafen en ook gisteravond twee keer geplast op de vloer. Dit gekoppeld aan heel veel gemauw, geblaas en grommen.

Me vriendin en ik zijn uitgeput van die twee en als nieuwe katten eigenaren een beetje radeloos. Onze fokker zegt geduld hebben en het zou wel meevallen alleen vinden wij het buitensluiten van Atari echt niet leuk (hij laat het in bepaalde mate ook toe)

Wel heeft atari geprobeerd om Emrys af en toe te ruiken en likken en hij chirped ook vriendelijk richting Emrys, alleen heeft onze eigenaardige egyptische mau daar echt geen trek in op dit moment.

Bedankt alvast voor het lezen van een heel lap text

en wij horen graag tips en hulp
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door mittenslief »

je heb dan ook wel 2 heel verschillende karaktertjes uitgekozen, de main coon is erg sociaal en aanhankelijk en een mau zeer aanwezig en dominant.
natuurlijk heeft elke kat zijn eigen karakter, maar het wil ook niet zeggen dat ze allemaal met elkaar kunnen, net als mensen eigenlijk.
doordat ik veel kittens opvang via het asiel krijg ik veel te maken met verschillende karakters, meestal gaat het binnen 2 dagen wel goed hoor, maar ja soms klikt het echt niet.
de keus ligt toch echt bij jezelf wat je hieraan doet.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door BloemTetsu »

Vermoedelijk is Atari gestrest geraakt door het heen en weer verhuis. Daarnaast een nieuwe huis en een nieuw 'maatje' helpt niet. Emrys is ook uit het nest gehaald. Ik kan de egyptische mau niet.

Maar ik zou je sowieso een derde kattenbak aanraadde n+1.
Katten kunnen overigens heel fel met elkaar spelen. De haren vliegen er bij ons in het rond. Het gaat erom dat stoppen als een er aan het piepen is.

Atari zoekt contact en dat is belangrijk. Feliway kan je zeker gebruiken.

Hier heb ik een voormalig erg schuwe poes met aziatisch bloed en een hele actief kater. Dat duurde even voordat dat goed ging.

Ik zou zeggen: kijk het even aan. Sterkte ermee
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door Dinky »

"vechten" is een manier om de rangorde te bepalen in huis. Zolang er geen bloed aan te pas komt is er niet zoveel aan de hand.
Wat je ook kan doen is bij de zoekfunctie introductie invoeren en dan krijg je heel veel items hierover en ook dat het lang niet altijd even soepel verloopt.

Dat emrys dominant is en een enorme aandachtsvrager zijn kenmerken die horen bij het ras.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door Robijn »

Pffff; niet echt een goede combi; deze 2 rassen/karakters bij elkaar zetten....
Als het over 3 weken nog zo moeizaam gaat, ben ik bang dat het nooit meer goed komt tussen die twee, en dat het juist alleen maar erger zal worden....
Nog niet de moed opgeven, nog even afwachten, maar er ook wel op voorbereid zijn dat deze katten elkaar niet gelukkig gaan maken en het waarschijnlijk beter is als Emrys een ander warm mandje, bij andere lieve mensen, krijgt..... Ik zou het nog even 3 weken aankijken, en dan je verstand en niet je gevoel laten spreken. Het gaat erom dat beide katten gelukkig zijn/worden.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Bedankt voor de reacties tot zover,

Het gekke is beide fokkers zeiden nee joh geen enkel probleem moet goed komen. Het zou me hart breken om van Emrys afstand te doen. Wij stonden namelijk eeuwen op wachtlijsten en hebben ook zeker 6 keer bezoek gedaan bij de fokkers en wij zijn ook getoetst of we serieus genoeg waren.

Atari is ook zo een schatje, zachtaardig en lief. Ik vrees dat het een bijna onmogelijke keus word ook al willen we natuurlijk het beste voor allebei

Ik denk dat wij ze samen gewoon uit moeten laten komen, ieder keer als ze iets feller worden zijn er weer mensen die zich ermee bemoeien. Zoals gister was de zusje van me vriendin er en toen ze vochten zei ze dit moet niet hoor je moet ze uit elkaar halen.

Ik geef de moed nog niet op desnoods met Feliway of een bezoek aan een pensioen ze zijn beide jong dus ik hoop echt dat het goed gaat komen.

Bedankt voor het lezen en reageren
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze niet de hele boel bij elkaar krijsen is het niet vechten maar spelen. Ookal vind je dat eng en vinden ze het zelf nog wat eng, het is nog steeds spelen, op een aftastende manier.
Het is toch de bedoeling dat ze samen gaan spelen? Dat is geen vraag, want je kan het hen toch niet 'afleren'. Het is noodzakelijk dat ze samen mogen spelen.
Dus zolang er niet eentje de hele boel bijeen krijst, wegkruipt en doodsbang wordt, moet je inderdaad zeker niet tussenkomen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Als ze niet de hele boel bij elkaar krijsen is het niet vechten maar spelen. Ookal vind je dat eng en vinden ze het zelf nog wat eng, het is nog steeds spelen, op een aftastende manier
Het is eigenlijk meerendeel van de tijd dat Atari gewoon probeert Emrys te bevrienden en Emrys gromt en blaast. De enige tijd dat ze dat niet doen is wanneer we ze eten geven dan tolereren ze elkaar heel kort. Misschien een idee om ze toch tegelijk snoepjes te geven en stukje bij beetje wat dichter bij elkaar ?

Af en toe daagt Atari ook uit maar dat is meer frustratie omdat Emrys gewoon zo fel doen.

Zoals ik al zei ik ben super vast beraden om ze allebei het naar de zin te maken !!

:eboohoo:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je er al eens bij stilgestaan dat Atari misschien gewoon wil spelen, en speelt uitdaagt?
Wat dat zou het normale gedrag zijn voor een kitten naar een ander kitten toe.
Ik begrijp dat je nieuwe kitten daar nog niet aan toe is, maar dat is ook niet zo gek als ze er nog maar kort is. Dat komt wel, als je hen de kans geeft.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Heb je er al eens bij stilgestaan dat Atari misschien gewoon wil spelen, en speelt uitdaagt?
Wat dat zou het normale gedrag zijn voor een kitten naar een ander kitten toe.
Ik begrijp dat je nieuwe kitten daar nog niet aan toe is, maar dat is ook niet zo gek als ze er nog maar kort is. Dat komt wel, als je hen de kans geeft.
Zo een vermoeden had ik inderdaad wel, natuurlijk zijn er meer problemen want Emrys weigert tot nu toe zijn kattenbak te gebruiken. Ik ga het wel afwachten ik geef het een maand ongeveer gisteren hadden ze een heel kort moment dat Emrys Atari ook een kopje gaf maar ging daarna weer blazen.

We houden de moed erin !
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door lidewij020 »

Atari moet nog even wennen dat er er een nieuwe kat binnendringt in zijn net opgebouwde territorium. Ik kan me voorstellen dat het voor hem even een schok is...zo'n druktemaker in huis. Ook Emrys is gestrest. Hij komt in een nieuw huis met een voor hem onbekende kat. Het is normaal dat je als kat dan wat heftig reageert. vandaar ook het wildplassen/poepen.

Je geeft aan dat als de katten eten krijgen, dat het dan allemaal wel meevalt. Het is goed om de katten te laten merken dat het leuk is om samen te zijn. Dit kun je inderdaad doen dmv snoepjes, maar ook door te spelen (hengel met veertjes werkt vaak super). Je zult merken dat er tijdens het spelen ook vaak één kat actiever is, maar dat maakt niet uit. Het is ook prima als de ander gewoon toekijkt. Ik kan je ook aanraden om voedselverrijking toe te passen. De katten zijn dan wat langer bezig met eten en steken energie in het verzamelen van voedsel.
Voorbeelden:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... atten.html
http://kattengedrag.forumup.nl/about1440-15.html

Het zal uiteindelijk wel goedkomen hoor! Als er echt hard gevochten wordt en ze elkaar echt aanvallen inclusief gekrijs is het beter om de katten tijdelijk uit elkaar te zetten en een geleidelijke introductie te doen. zie vb: http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... uwekat.htm

Ik denk gezien de leeftijd van de katten dat dat niet nodig zal zijn. Is Atari met andere katten opgegroeid voor hij bij jullie kwam? en Emrys? had hij broertjes en zusjes?
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Ik denk gezien de leeftijd van de katten dat dat niet nodig zal zijn. Is Atari met andere katten opgegroeid voor hij bij jullie kwam? en Emrys? had hij broertjes en zusjes?
Atari had twee zusjes beide poezen.

Emrys kwam uit een nest van 8 en was constant aan het spelen met zijn broertjes en zusjes !
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Een kleine update:

Het schijnt dat terwijl ik op werk zat Emrys bij me vriendin op schoot zat met Atari ernaast op een best dichte afstand.

Ik hoop echt dat dit een begin is van broederschap ! : :edance:

Oh ja en Emrys heeft de kattenbak ook gebruikt :edance:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door castratenkoor »

Ze zijn nog maar twee dagen samen, dus dat heeft gewoon wat tijd nodig. Ik zou adviseren ze het zoveel mogelijk zelf uit te laten zoeken. Geef ze alletwee heel veel aandacht, dat is goed voor het zelfvertrouwen.

Ik zou ook een derde kattenbak adviseren, zeker nu in het begin. En plaats die dan vlakbij de plek waar hij "ongelukjes" had.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Update 2:

Tot nu toe ging alles prima, ik heb zelfs een photo gezien dat ze samen lagen te slapen !

Jammer is het alleen dat zodra ik thuis kwam na werk gisteren dat de boel meteen weer oversloeg. Wij wilden graag de katten rust van elkaar geven door Atari bij mij te laten slapen en Emrys dan weer op de woonkamer. Atari ging de hele nacht mekkeren, dus op een gegeven moment dacht me vriendin nou ok dan moet ie maar in de woonkamer.. foute boel dus. Weer de hele tijd aan het knokken.

Ik werd vanmorgen wakker en deed de woonkamer deur open om beide katten eten te geven en ik zag Atari achter mij en Emrys voor mij Atari met rugje helemaal op. Ik besloot om Atari maar in de tussen gang + slaap kamer de ruimte te geven en heb zijn bak daar ook maar neergezet.

Het lijkt wel of ze soms wel oke zijn met elkaar maar het escaleert op de 1 of ander manier toch weer heel snel.

Ik zou ontzettend graag willen weten waarom het die ene middag zo goed ging en daarna niet meer. Wellicht door een verandering in de dynamiek toen ik thuis kwam ?
Strijden ze wellicht om wie nr 1 mag zijn bij mij dan ?

Ik hoop dat iemand nog me post leest :edrool:
Plaats reactie