Gedrag

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
bjornenlinda
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2012 11:49

Gedrag

Bericht door bjornenlinda »

Hallo iedereen,

wij hebben 2 poezen de ene is nu een jaar en half en heeft intussen kittens gekregen en we hebben er ééntje zelf gehouden en is nu intussen 3 maand oud maar het probleem doet hem nu voor dat mama blaast en klauwt naar de kitten die mag niet meer in haar buurt komen en voorheen speelden en stoeiden ze met elkaar ze laat ze zelfs niet meer binnen om te eten gaat direct gaan blazen en klauwen

wat doen we hier best aan

hopeloze baasjes

hopend op een goede raad

bjorn en linda
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gedrag

Bericht door Dinky »

Heb hier geen ervaring mee maar mijn gevoel zegt dat moeder aan wil geven dat het kitten nu toch echt op eigen benen moet gaan staan. Volgens mij zie je dat vaker in het dierenrijk gebeuren. Zou echter niet weten wat je hieraan zou kunnen doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Gedrag

Bericht door mittenslief »

ja dat is moeders natuurlijke instinct, meestal wordt het na een tijdje wel minder, maar ik heb hier ook een mama poes met 2 dochter de 1 vindt ze lief en de ander moet ze ook niets van hebben, maar ach ze gaan dr eigen gang, en dat zal bij jouw ook wel gebeuren mits je genoeg ruimte hebt.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Gedrag

Bericht door eveline1982 »

Dat is vrij normaal gedrag. Ze is er klaar mee om te zorgen, ik heb ooit van mijn poes ook een kitten willen houden (aangezien het een wondernestje was, want mevrouw was eigenlijk helemaal niet vruchtbaar!). Toen de kitten 16 weken oud was heb ik toch besloten er een huisje voor te zoeken want Banjer wilde er nulkommanul van weten en bleef lelijk doen. Als je denkt dat het de spui gate uitloopt raad ik aan er nu nog een huisje voor te zoeken, want des te ouder ze worden des te moeilijk het is om er een leuk huis voor te vinden helaas! En mamma laten steriliseren, kom je ook niet meer voor deze dilemma's te staan :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Aja, normaal gaan de kittens weg, dus mama zegt dat het daar tijd voor is.
Je kan er niets aan doen, behalve die wens respecteren dan.
Dit zal waarschijnlijk nooit meer goed komen.

Weet je trouwens of je mamapoes geen solokat is?
Heeft ze al eerder met andere katten samengeleefd, hoe lang geleden, hoe oud is ze nu? Hoe oud heeft ze haar eigen moeder en nestgenootjes verlaten?
Solopoezen willen zowiezo geen andere katten in hun buurt (behalve dan hun eigen kittens tot op een bepaalde leeftijd). Dat kan serieuze stressproblemen geven als er toch een andere kat is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Gedrag

Bericht door Brittenbolletje »

Dit zal waarschijnlijk nooit meer goed komen?

Ik heb er wel ervaringen mee ja, maar ik fok ook poezels. Daarbij komt het hier ook voor dat de 1 op die leeftijd de moeders ze los laat zeg maar. bij mij is het zo dat katertjes eerder weggejaagd worden dan poesjes. Hier heb ik wel eens wat gehouden ja. En ook hier gebeurde dat, maar nu slapen ze samen. Ik heb 3 generaties in huis en dat merk je ook een 3 span :lol:
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gedrag

Bericht door Zaniematsu »

Wanneer katten in de vrije natuur leven en er voldoende voedsel is blijven de kittens veel langer bij moeders. Katers totdat ze geslachtsrijp zijn en poesjes blijven de rest van hun leven. Gezamelijk voeden ze de nestjes op en vormen ze de kattenkolonie. Allen bij voedsel schaarste sturen de moeders hun kroost weg en dan nog niet eerder dan 16 weken zoogtijd en opvoeding.
Voor vragen over katten gedrag kan je hier terecht.
Daar zijn een aantal kattengedrag deskundige : http://kattengedrag.forumup.nl/
Succes.
Plaats reactie