Onze kat motiveren, hoe?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Onze kat motiveren, hoe?

Bericht door Blissie »

Hallo allemaal,

Ik ben nog nieuw hier, maar heb wel een situatie die ik jullie graag voor wil leggen. Alle tips en adviezen zijn welkom!

Ik en mijn man hebben sinds een jaar een kat in huis, de nu 1,5 jaar oude poes Lilo. Zachtaardig, maar wel wat schuw. Ze houdt niet van eten, aaien alleen op haar voorwaarden (op bed, liggend tegen je aan of in de vensterbank. Maar alleen als zij dat wil!) , spelen vindt ze wel aardig leuk, maar na een minuut of vijf is daar de lol ook wel af.

Nu hebben we sinds drie dagen katertje Cody erbij, van 4 maanden. Een sociaal beestje, erg makkelijk, houdt van gezelligheid en knuffelen, lekker eten en spelen.

Beide katjes komen uit het asiel trouwens. De introductie tussen Lilo en Cody hebben we wat afgetast allemaal. Eerst aan geur laten wennen, daar reageerden ze beide vrij positief op. Toen wisselen van kamer, en toen in dezelfde kamer. Eerste dag zat madame Lilo te blazen en te grommen als Cody in de buurt kwam, hij ging zijn eigen gang. Vandaag zijn ze aan het ravotten, echt zien wie nu de baas is, meppen, achter elkaar aan rennen etc. Maar geen geblaas en gegrom meer. As we speak liggen ze beide lekker te slapen in de huiskamer.

Nu lees je allerlei verhalen dat je je oudere poes niet moet vergeten en die juist extra aandacht moet geven. Ook de introductie schijnt makkelijker te gaan als je beide katten tegelijkertijd laat eten. Maar Lilo laat Gerust haar eten een paar dagen staan.. En is niet te motiveren met iets lekkers, aandacht of spelen heeft ze ook geen trek in. Dus eigenlijk kunnen we niet zo heel veel met haar op het moment. Hoe motiveren we haar? Hoe kunnen we haar extra aandacht geven, zodat ze zich niet achtergesteld voelt op Cody, die zonder problemen bij je op schoot kruipt.. ?

Iemand tips?
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Onze kat motiveren, hoe?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Aandacht geven is belangrijk, maar katten kennen geen jaloezie.
Als ze het 5 minuten leuk vindt speel je die 5 minuten met haar. Blijkbaar is dat voor haar genoeg, een kat kun je toch niet forceren. Je hebt grote kans dat de schuwe wel wat bij trekt door het makkelijke katje, dat hebben we hier ook gezien.

Als het redelijk goed gaat tussen de katten zou ik zeggen: geniet er van 8-)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Re: Onze kat motiveren, hoe?

Bericht door Blissie »

Bedankt voor de tip! Helaas is spelen nu echt uit den boze ;) daar is nu helemaal geen interesse voor met Cody erbij. Op haar beste dag gelden die 5 minuten..
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Onze kat motiveren, hoe?

Bericht door Ilovesiamesecats »

En als je Cody ff boven zet? Dat hebben we hier ook gedaan, de katten moeten wel hun energie kwijt kunnen. Vanmorgen waren Lucky en Pride even buiten, hebben we Safi (de nieuwe) even lekker laten spelen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Re: Onze kat motiveren, hoe?

Bericht door Blissie »

Dank! Heb t meteen ff geprobeerd. Cody de badkamer in, zijn tijdelijke onderkomen aangezienwe een appartement hebben, en Lilo hapte wel toe. Maar na een minuutje, toen Cody begon te miauwen, was de lol er weer af. Maar we hebben even gespeeld, en daar ging t om!
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Re: Onze kat motiveren, hoe?

Bericht door Blissie »

Ik kan met veel trots vertellen dat Lilo weer helemaal de oude is. Het nieuwe Natalee van Animonda, daar doet ze zowat een moord voor! Haha, wie had dat gedacht. Alhoewel Cody wat assertiever is en een deel van haar eten wegkaapt..

Verder wil Lilo weer geaaid worden op haar zelf gekozen plekjes en beleefd ze veel speelplezier met Cody . Af en toe liggen ze goed te stoeien en vraag ik me afof dit nog wel spelen is. Maar ja, er is geen gepiep, geen bloed, geen geblaas of gegrom, en als ze bezig zijn liggen ze ook wel eens gewoon lekker naast elkaar. Om vervolgens weer verder te spelen!

Helemaal blij! Had het niet beter kunnen krijgen hier in huis.
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onze kat motiveren, hoe?

Bericht door Dinky »

Geniet ervan :D
En inderdaad, zolang er geen bloed ofzo bij komt kijken is het gewoon spelen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie