Eenmalige aanval agressie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Eenmalige aanval agressie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Gisteren overdag ging het supergoed tussen de 3 katten, ze hebben zelfs al een beetje samen gespeeld. Ze zijn ook lekker buiten geweest.
Toen we om 23:00 naar bed gingen schrokken we ons een hoedje. Lucky werd ineens agressief :shock: Ik zag het aan zijn ogen, hij had een bepaalde donkerbruine blik. Safi moest het (uiteraard) ontgelden en hij hield maar niet op deze keer, bleef haar meppen, over haar heen staan met zijn voorpoot en bij haar nekvel pakken. Vervolgens heb ik Safi naar de woonkamer gebracht, maar Lucky richtte zijn agressie vervolgens op Pride...en zelfs op mij, hij beet in mijn enkel!!! Hij had een aanval van blinde woede zeg maar, naar ons en naar Pride is hij nog nooit agressief geweest, is juist een heerlijke knuffel.

Ik heb Lucky even op de badkamer gezet om af te koelen want hij was er gewoon van aan het hijgen, na een tijdje heb ik Pride er bij gelaten en dat ging al weer goed. Ze stoeiden ipv te knokken, dat was goed om de laatste stoom af te blazen.de katers bleven op de badkamer, ik heb Safi vervolgens weer naar boven gehaald en eindelijk konden we gaan slapen, het was inmiddels iets van 00:30. Vanmorgen was er niks aan de hand!!! (gelukkig) Safi gaf Lucky kopjes alsof er niks gebeurd is, er was van Lucky uit nog nul teken van agressie. De katers begroetten Safi met een neusje, zo van: o was jij hier?

Nu zijn er een aantal opties waardoor dit gedrag te verklaren is:
* Ze hebben gisteravond tartaar gegeten en daar zat een toevoeging in waar Lucky niet tegen kan, hij is zeer gevoelig wat dat betreft, dit vind ik zelf nog het meest waarschijnlijke. Het was geen 100% naturel tartaar zag ik op de verpakking.
*Pride heeft een paar dagen niesbuien gehad na het pension en Lucky krijgt dat nu ook? hij heeft vanmorgen opvallend minder gegeten dan normaal. Hij heeft net gepoept dus verstopt zit hij niet
* in eerste instantie dacht ik dat het verblijf in het trappenhuis de agressie had opgewekt, dat is namelijk nog een moeilijk punt. Als we naar bed gaan zijn de katten even daar. Op de een of andere manier ziet hij Safi in het trappenhuis ineens als prooi, dus dat gaan we nu in ieder geval vermijden door ze in ieder geval direct op de slaapkamer te zetten. Maar ja hij viel Pride en mij zelfs aan!!
* overgewicht? Maar ja, dit lijkt eenmalig en hij is al een tijdje aan de zware kant.

Om meteen naar de dierenarts te rennen vind ik te ver gaan, bovendien groeit het geld me niet op mijn rug, ik heb maar een WIA uitkering. Herkent iemand bovenstaand gedrag?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
John Friesing
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2012 09:35

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door John Friesing »

Hoi Siamese Cats Lover,

De éénmalige aanval heeft waarschijnlijk inderdaad met de toevoeging in de tartaar
te maken: katten ( niet alle, maar vele ) kunnen dan niet tegen sulfiet als toevoeging
( = de roodmaak-stof in gehakt en gehakt-produkten ) in de eerder genoemde tartaar
die ze gegeten hebben. Het maakt ze agressief, net als sommige mensen op alcohol
zouden reageren zeg maar. Wanneer de agressie vaker zou gaan voorkomen, toch maar
even de dierenarts telefonisch consulteren. De meeste dierenartsen rekenen daar een veel
lagere consult-prijs voor dan voor een volledig persoonlijk-spreekuur-consult op de praktijk.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat het nog eens gebeurt. Je weet nu dat sulfiet de boosdoener is.

Groet van John Friesing
:smile:
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door Ilovesiamesecats »

De kat die gisteren deze reactie had ligt nu naast zijn slachtoffer... :roll: Vanaf vanmorgen geen spoor van agressie meer te bekennen, vandaar dat ik in combinatie met de heftigheid van de aanval vrijwel direct dacht aan de gegeten tartaar.

De sulfiet zit verstopt denk ik, het staat er niet expliciet bij:

Rundvlees 96% (!) dextrose, specerijenextracten(paprika,capsicum) voedingszuur: natriumlactaat; anti oxidanten: ascorbinezuur, natriumcitraat.

Ik vond het wel erg rood dus het zal toch wel in zitten, ik weet niet in hoeverre de Lidl verplicht is de Nederlandse richtlijnen qua etiketten te volgen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door nellebel »

ik denk ook van de tartaar. als het in zijn aard lag dan hadden de andere katten hem nu echt wel gemeden. ik denk dat zij ook in de gaten hebben dat dit niet de "echte" lucky was maar door de stofjes kwam.
vooral ook omdat je het in zijn ogen zag dat hij ineens veranderde. lijkt me wel even flink schrikken zijn geweest zeg.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nou, dat kun je wel zeggen....vooral omdat hij totaal niet meer reageerde op positieve prikkels. Hij was plotseling veranderd in een killercat... :cry: Mijn vriend wilde Safi al weg doen :shock:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door castratenkoor »

Het doet me een beetje denken aan de agressie - aanvallen van Sjaak. maar die is 14,10 en daarbij gaat af en toe de knop om. Normaal super zachtaardig voor mens en dier. Als hij een aanval krijgt valt hij aan wat hij te pakken krijgt, meestal een kat, ook wel eens mijn hoofd (au au au).
Bij Sjaak gaat er in zijn hoofd een knop om. Gelukkig maar kort.
gelukkig accepteren de katten dit gedrag en loopt het hier niet op oorlog uit. Ze snappen dat hij ze niet helemaal meer op een rijtje heeft.

Jouw Lucky is nog hartstikke jong, die zal niet seniel aan het worden zijn. Of het aan de tartaar ligt weet ik niet. maar ik zou het voor de zekerheid niet meer geven.
Beter stukje rauwe kip wat eerst ingevroren is geweest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door Ilovesiamesecats »

@castratenkoor Heb je toevallig Cholodin al geprobeerd tegen de dementie?

Tartaar is nu van het lijstje af, dat risico neem ik inderdaad nooit meer. Het was hier ook net of er een knop om ging en die ging niet meer vanzelf terug. Het apart zetten heeft wel geholpen. Hopelijk was dit echt eenmalig.

Lucky is dol op kip en kalkoen, maar waarom moet het uit de vriezer komen?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door castratenkoor »

Uit de vriezer omdat dan eventueel ontsmettingsmiddel ed ongedaan gemaakt is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ow :eshifty:

We houden de katten vanaf nu 's nachts apart omdat bij het avondritueel de spanning steeds op loopt. Op de trap is Safi ineens een soort prooi voor Lucky.
De katers slapen op de badkamer die ik gezellig heb gemaakt voor ze (en hij is groot 8-) ) Safi voorlopig bij ons. Vanuit de woonkamer gaan ze direct naar hun plekje zodat het een positieve dagafsluiting is. Over een tijdje mag Safi er bij op de badkamer. Vanmorgen waren ze blij elkaar weer te zien :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
John Friesing
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2012 09:35

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door John Friesing »

Hoi Siamese Cats Lover,

Natrium-sulfaat is een aanverwante stof ( chemisch dezelfde stof zo'n beetje )
van nitraat-sulfiet. Vandaar dezelfde biologisch-chemische reactie van Lucky op
natrium-sulfaat als op nitraat-sulfiet. De toegevoegde natrium-sulfaat ( = bijna 't
zelfde als sulfiet ) is de boosdoener bij de éénmalige agressie-aanval bij / van Lucky.
Ik hoop dat het nu goed gaat en dat Lucky nooit meer deze stoffen (=toevoegingen als
sulfiet ) in zijn lichaam binnenkrijgt. Ik wens jou en je kat(ten) veel gezondheid en voorspoed.

Groet van John Friesing
:-)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ilovesiamesecats schreef:Rundvlees 96% (!) dextrose, specerijenextracten(paprika,capsicum) voedingszuur: natriumlactaat; anti oxidanten: ascorbinezuur, natriumcitraat.
Ja het weer goed gelukkig. Wat jij noemt zie ik er niet bij staan....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
John Friesing
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2012 09:35

Re: Eenmalige aanval agressie

Bericht door John Friesing »

Hoi Siamese Cats Lover,

Ik ben vergeten te vermelden, dat natrium-sulfaat ongeveer gelijk is in werking
als natrium-citraat. Daar schuilt de fout die ik heb vergeten recht te zetten.
Bij deze dus. Veel gezondheid voor jou en je kat(ten), Siamese Cats Lover.

Groet van John Friesing ;-) & :-)
Plaats reactie