Nieuwe kater (9 jaar) valt eerste kater (11 jaar) aan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
snoopy1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:33

Nieuwe kater (9 jaar) valt eerste kater (11 jaar) aan

Bericht door snoopy1 »

De situatie is als volgt: in juni is een van mijn katers op 12 jaar oude leeftijd overleden. De andere kater, Tommy, 11 jaar, is alleen over gebleven. Begin juli heb ik er een herplaatser (wegens persoonlijke omstandigheden van de vorige eigenaar) bijgenomen, Bengel, een grote rood-witte kater van 9 jaar oud. Ik heb gezocht naar een rustige grote kater, die wat karakter betreft zoveel mogelijk leek op mijn overleden kater. Bengel is nu 12 weken bij ons. Ik heb hem eerst rustig laten wennen in een eigen kamer en daarna geïntroduceerd bij Tommy. De eerste weken zat Bengel alleen maar onder de bank, daarna alleen maar bij de bank, daarna alleen in die kamer, enz. Pas na 6-7 weken ging hij echt rondlopen. Dit kwam mede door Tommy, die hem regelmatig terug onder de bank gejaagd heeft de eerste weken als hij rondliep. De laatste 3 weken is de situatie opeens omgedraaid: Bengel valt Tommy aan. Bengel besluipt Tommy en springt er bovenop als hij de kans krijgt. (Tommy is heel snel en lenig en kan daardoor vaak wegkomen.) Bengel is 2x zo groot en zwaar als Tommy, waardoor Tommy niet kan wegkomen als Bengel bovenop hem duikt. Als Bengel op Tommy springt dan begint hij als een gek te slaan. Tommy gaat dan terug slaan, waardoor ze als een vechtende massa op de grond liggen. De plukken haar vliegen dan in het rond en ze krijsen enorm, vooral Tommy. Tommy wil wegkomen maar het lukt hem niet goed omdat Bengel zo groot is. Tot nu toe hebben ze geen grote verwondingen gehad, alleen wat krassen op de neus en in de nek. Bengel heeft altijd veel meer krassen op zijn neus/hoofd dan Tommy, maar toch blijft hij maar doorgaan. Tot nu toe ben ik er naartoe gegaan als ik ze hoorde, heb ik hard 'hé' geroepen zodat ze schrokken waardoor Tommy weg kon komen en Bengel gezegd dat hij niet zo moet doen. Op het forum lees ik dat het heel belangrijk is om niet te straffen en het positief te benaderen. Dit wil ik nu echt gaan proberen. Mijn vraag is vooral: wat kan ik doen om dit gedrag te voorkomen? Hoe moet ik dit gedrag interpreteren? Besluipen lijkt mij spelen, maar Bengel gaat als een gek op Tommy meppen als hij er bovenop gedoken is. Het gebeurt gelukkig niet heel vaak, soms 1x per week, soms 2x per week of vaker, maar ik vind het zo afschuwelijk om te zien en horen! Vorige week was ik even weg, toen ik terugkwam lag de kamer echt bezaait met plukken haar... Op sommige dagen als Bengel te dicht bij Tommy komt dan blaast Tommy waarna Bengel wel weg gaat, maar waarom blijft Bengel Tommy zo besluipen??? Er ligt ontzettend veel speelgoed in de kamer voor Bengel en ik speel ook wel met een speelhengel met hem, maar ik heb daar niet altijd tijd voor. De vorige eigenaren van Bengel hadden gezegd dat het een rustige kater is, maar als hij wakker is, is hij zo ontzettend speels en energiek. Bengel heeft hiervoor met andere katten gewoond, wat goed ging. Voordat hij bij ons kwam heeft hij 7 maanden in een pension gezeten. De mensen van het pension zeiden dat hij de eerste maanden heel veel moeite had met der wisselende katten, daarna ging het beter. Bengel is gevonden als 2 weken oude kitten en zonder moeder / soortgenoten groot geworden bij zijn vorige eigenaar. Later zijn er wel katten bijgekomen. Tommy en Bengel komen buiten in de tuin en zijn beide gecastreerd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kater (9 jaar) valt eerste kater (11 jaar) aan

Bericht door Adriana »

bengel is wat wij hier noemen een solokitten.
die groeien op zonder sociale correctie van soortgenootjes en velen doorgaans geen andere katzels in de buurt. ook al niet omdat ze niet geleerd hebben om daarmee om te gaan, sociaal erg onhandig. kunnen extreem op hun baas zijn gericht.
we hebben hier een aantal topics met gedragsproblemen en dat gaat van wildplassen tot bijten en aanvallen. dat zijn vrijwel altijd solokittens geweest..
kan er erg kort over zijn: dat wordt echt helemaal niks en enkeltje retour naar een liefhebbend baasje als solokat des huizes lijkt me de allerbeste oplossing.
welkom op het forum!
rechtsboven zit een zoekfunctie en daar kun je bijv op solokittens zoeken.. die topics beginnen vaak met help met een heleboel !! !!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Nieuwe kater (9 jaar) valt eerste kater (11 jaar) aan

Bericht door Robijn »

@Snoopy, ik weet niet of Bengel niet met andere katten kan opschieten, of alleen niet met Tommy, want je schrijft dat hij voorheen met andere katten heeft geleefd, en dat dat gewoon goed ging.
Dat er geen klik is tussen Bengel en Tommy, moge wel duidelijk zijn.. Ik denk dat het beter is voor beide katten om ze te scheiden. Als de plukken haar in het rond vliegen, en ze beide onder de schrammen/wondjes zitten.... Da's niet echt leuk voor hen allebei..
Tja, soms klikt het tussen 2 katten, soms, in jouw geval, helaas helemaal niet..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuwe kater (9 jaar) valt eerste kater (11 jaar) aan

Bericht door Chiquita98 »

Bengel is met 2 weken zonder moeder en soortgenoten grootgebracht dus inderdaad ga er maar van uit dat dit een solo kat is. Voor beide katten is het denk ik beter om ze uit elkaar te halen en een goed thuis voor Bengel te gaan zoeken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
snoopy1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:33

Re: Nieuwe kater (9 jaar) valt eerste kater (11 jaar) aan

Bericht door snoopy1 »

Bedankt voor jullie reacties! Bengel is inderdaad opgegroeid als solokitten. Na verloop van tijd zijn er in ieder geval 1 maar ik dacht 2 katten bij hem komen wonen. Dit ging heel goed volgens zijn vorige eigenaar. Ik heb Bengel juist gekozen omdat zijn vorige eigenaar zij dat hij goed met andere katten en honden kan. Met de hond gaat het inderdaad na even wennen uitstekend, alleen met de kat (nog) niet. In het pension zag ik dat Bengel andere katten ontweek. Toen een andere kat hem een tik gaf sprong hij snel in het holletje van de krabpaal. Dit leek mij ideaal, maar na 8 weken voelde hij zich opeens wel heel erg op zijn gemak bij ons en begon hij met het besluipen. Bedoelt hij het besluipen dan als spelen maar heeft hij omdat hij als solokitten opgegroeid is geen grenzen? Het is niet zo dat ze de hele dag ruzie hebben. Ze kunnen kiezen waar ze slapen, overal staan mandjes ed, maar ze liggen regelmatig in dezelfde ruimte en ook heel dicht bij elkaar van de zon te genieten (samen op de bank of in 2 mandjes met maar een meter ertussen). Als ze elkaar passeren gaat het ook vrijwel altijd goed. Als Tommy waarschuwt en naar Bengel blaast gaat Bengel achteruit. Alleen als Bengel een speelse bui heeft (denk ik?) dan gaat hij opeens Tommy besluipen. Als ik met 1 van de 2 aan het spelen ben komt de andere ook altijd van op afstand kijken en een beetje meespelen als ik de speelhengel of de balletjes ook bij de ander laat komen, dan maken ze ook geen ruzie. Ik wil zeker niet dat de situatie blijft zoals die nu is, maar is er echt geen hoop op verbetering? De eerste 8 weken was Tommy vervelend naar Bengel toe (Tommy moest wennen aan een vreemde kater in huis), daarna is het min of meer omgedraaid. Tommy is niet heel erg bang voor Bengel, wel voorzichtig. Omdat Bengel nog maar zo kort bij ons is (12 weken) en er per week nog best wel wat verandert (wat Bengel allemaal durft / hoe ze met elkaar omgaan) is het voor mijn gevoel te snel om het nu al op te geven. Is er iets wat ik kan doen om het besluipen in goede banen te leiden?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kater (9 jaar) valt eerste kater (11 jaar) aan

Bericht door nellebel »

ik vrees ook dat bengel geen andere katten duld omdat hij alleen is opgegroeid. als hij een heel groot huis of tuin ter beschikking heeft kan het natuurlijk werken omdat hij kan vluchten en ontwijken. dit kan hij nu niet.
en gezien zijn leeftijd en die van tommie denk ik ook niet dat dit nog veel zin heeft als een heleboel stress voor allebei. soms moeten katten inderdaad wel wennen en even uitvechten wie de baas is maar denk ook niet dat dit hier aan de hand is.
heb ook wel eens in het asiel gehoord dat ze bij andere katten kunnen, maar het asiel is toch anders qua territorium als thuis, daarwisselt het ook sneller van katten en je zegt zelf al dat hij ze daar ook ontweek.
arme tommie wordt doodsbang en bengel snapt niet wat hij fout doet als je hem aanspreekt, die weet ook niet wat hij met die andere kat aan moet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie