Nieuwe kater erbij

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
vimi
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012 17:33

Nieuwe kater erbij

Bericht door vimi »

Ik heb een kater van 8 jaar Tommy en vanaf juli een kater van ongeveer 6 Garfield van een overleden buurvrouw in huis genomen. Het probleem is dat de kater van de buurvrouw bang is om binnen te komen omdat onze kater steeds naar hem blaast. Ik heb een tuin dus is Garfield steeds buiten.Mijn huis is ook niet heel groot dat ik ze echt apart kan houden. wat moet ik nu doen, Garfield weggeven of toch nog paar weken uitproberen. Het wordt nu koud om buiten te slapen, vind ik.wie heeft raad, alvast bedankt. gr Vimi
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kater erbij

Bericht door nellebel »

ik vrees dat tommie al veel te lang alleen is en totaal niet meer met andere katten kan omgaan. dat je een echte solokater hebt en dat is voor garfield ook niet prettig. kwam garfield altijd al buiten? hij kan toch wel ergens schuilen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kater erbij

Bericht door Adriana »

probeer een feliway verdamper om Tommy wat te kalmeren.
logisch als hij altijd alleen is geweest dat hij Garfield als een indringer ziet.
eigenlijk zouden ze zo snel mogelijk naar elkaar moeten gaan ruiken, dus over en weer borstelen en aaien. kun je Garfield niet een tijdje in een bijna afgesloten kamer laten en dan gaandeweg steeds meer contact toelaten? dan kan Garfield ontgeuren en Tommy wennen aan zijn hopelijk nieuwe maatje. ik denk dat de kans met katers wat groter is dat ze elkaar gaan accepteren dan met een poes in de combi..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
vimi
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012 17:33

Re: Nieuwe kater erbij

Bericht door vimi »

Bedankt voor u reactie. Ik ga het proberen met feliway. ik ga het nog een paar weken aankijken en erna een beslissing moeten nemen.
Adriana schreef:probeer een feliway verdamper om Tommy wat te kalmeren.
logisch als hij altijd alleen is geweest dat hij Garfield als een indringer ziet.
eigenlijk zouden ze zo snel mogelijk naar elkaar moeten gaan ruiken, dus over en weer borstelen en aaien. kun je Garfield niet een tijdje in een bijna afgesloten kamer laten en dan gaandeweg steeds meer contact toelaten? dan kan Garfield ontgeuren en Tommy wennen aan zijn hopelijk nieuwe maatje. ik denk dat de kans met katers wat groter is dat ze elkaar gaan accepteren dan met een poes in de combi..
vimi
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012 17:33

Re: Nieuwe kater erbij

Bericht door vimi »

bedankt voor u reactie.Het probleem is dat als ik hem binnen haal, gaat ie gelijk weer naar buiten.Ik heb een katten luikje en we
et niet of ik hem open of toch dicht moet laten?

]ik vrees dat tommie al veel te lang alleen is en totaal niet meer met andere katten kan omgaan. dat je een echte solokater hebt en dat is voor garfield ook niet prettig. kwam garfield altijd al buiten? hij kan toch wel ergens schuilen?[/quote]
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kater erbij

Bericht door Adriana »

dan moet hij dus nog een paar weken buiten bivakkeren..
heeft hij wel een droge, warme, velige schuilplaats?
anders kun je hem maar beter gelijk naar het asiel brengen want met dit hondenweer buiten is voor een katzel ook niet zo gezond..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuwe kater erbij

Bericht door Chiquita98 »

Persoonlijk zou ik tommy even gedwongen binnen houden zodat ie weet dat dat nu zijn huis is. Als de katten steeds nog van elkaar gescheiden zijn leren ze elkaar nooit kennen. En blazen doen katten nu eenmaal als ze aan elkaar moeten wennen. Daar moeten ze even doorheen. Tommy buiten laten vind ik een slecht idee persoonlijk. Hij had altijd een huisje waar ie naar binnen kon en nu heeft ie dat dus niet meer
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kater erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me volledig bij Thea aan.
Je kan geen katten aan elkaar laten wennen als er ontwijkgedrag kan voorkomen. En nu is dat duidelijk het geval. De ene buiten, de ander binnen en ze zien elkaar niet meer. Beiden vinden dat het gemakkelijkst. Ze leggen zich er allebei bij neer dat de ene plaats (binnen of buiten) het territorium is van de ander.
Als je wil dat ze gaan samenleven en dus de ruimte delen, zal je hen dat ook duidelijk moeten maken, en dan kan je hen dus best samen binnen houden.
Geef het 2 of 3 weken tijd, afhankelijk van hoe het gaat en beslis dan wat je gaat doen. Afhankelijk van of ze aangeven of ze de ruimte met elkaar willen delen of niet.
Blazen en grommen is heel normaal, dus maak daar geen punt van. Daar moet je even doorheen. Maar het is afwachten hoe het met de sociale vorming van beide katten gesteld is of ze kunnen samenleven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie