Kat gromt en blaast ineens veel

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
SabineG
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2012 10:35

Kat gromt en blaast ineens veel

Bericht door SabineG »

Beste allemaal,

Ik heb thuis twee poezen, nu 2 en 2,5 jaar oud. Ze zijn gek op elkaar, slapen altijd samen en stoeien natuurlijk ook regelmatig. De oudste van de twee is altijd al een beetje mopperig geweest. Als ze even geen zin heeft in de ander, kon ze wel eens blazen. Heel soms grommen.

Nou ben ik vorige week met beide katten naar de dierenarts geweest voor controle en entingen. Sindsdien gromt en blaast ze veel meer. Ik hoor ze constant stoeien/vechten waarbij de oudste dus gromt en blaast. Gister begon ze zelfs tegen mij te grommen, omdat ik haar weghaalde bij een glas limonade.. ’s Nachts liggen ze wel lekker samen te slapen en ze wassen elkaar ook nog..

Ik heb werkelijk geen idee waar dit aan kan liggen en of ik me zorgen moet maken. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Alvast bedankt!

Groet,
Sabine
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat gromt en blaast ineens veel

Bericht door pearlsofpassion »

Beetje stress en ongemak. Ze is wat prikkelbaarder.
Dat heb ik ook wel al eens, en zeker onder stress.
Naar de DA gaan is waarschijnlijk een stressvolle gebeurtenis geweest en dat zet zich nog wat door.

Geef haar extra aandacht en rust (even geen stress), dan zal het wel weer over gaan. Afleiden en bezig houden is ook altijd goed.

Om te ondersteunen kan je ook valeriaandruppels halen en dat op een doekje of knuffeltje of dergelijke sprenkelen. Niet te veel. Bij vele katten werkt dat wat ontspannend, al kan ze er in eerste instantie net wat opgefokt van worden, daarna werkt het vaak ontspannend (of het zegt haar niets, dat kan ook).
Als je speeltjes hebt met catnip werkt dat ongeveer hetzelfde, wederom als de kat er gevoelig aan is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
SabineG
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2012 10:35

Re: Kat gromt en blaast ineens veel

Bericht door SabineG »

Hoi Pearlsofpassion,

Dank je wel voor je snelle reactie! Fijn om te horen dat het in principe gewoon stress kan zijn. Ik zal proberen haar wat extra aandacht en liefde te geven. Hopelijk zal het dan snel wat beter gaan.

Groetjes,
Sabine
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat gromt en blaast ineens veel

Bericht door lidewij020 »

Veel gedragsveranderingen bij katten hebben een medische oorzaak. Nu ben je net bij de dierenarts geweest en kan stress inderdaad ook heel goed de oorzaak zijn, maar dat dat dan een week duurt... Hou haar toch goed in de gaten. Als je denkt dat ze ergens pijn heeft of last van heeft, dan moet je misschien toch even de dierenarts raadplegen (bellen). Plast ze wel normaal? Doet ze grote plassen en gaat ze niet heel vaak op de bak? Ik vraag dit, omdat stress ook blaasontsteking kan veroorzaken en blaasontsteking kan er weer voor zorgen dat een kat chagrijnig wordt. Bij twijfel even de urine laten onderzoeken door de dierenarts.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie