Oudere kat bij kitten van 4 mnd

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Dwarf
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2012 14:58

Oudere kat bij kitten van 4 mnd

Bericht door Dwarf »

Hi!

Ik ben nieuw hier, dus zal even kort de situatie uitleggen: sinds begin juli hebben we een lieve kitten (poesje) uit het asiel gehaald. Al snel kwamen we er achter dat een kitten alleen niet echt een optie was en al helemaal niet voor deze lieve knuffelige schat. Inmiddels is dit schatje bijna 5 maanden. We wilden een tweede, maar eigenlijk niet weer een kitten. Via via kwamen we bij een kat van 2 jaar oud, die weg moest ivm allergie.

We hebben haar nu een dag in huis, maar ze eet en drinkt niet. Ik heb ook niet het idee dat ze de kattenbak wil gebruiken (ze heeft haar eigen bak). Ze grommen en blazen naar elkaar, wat ik nou nog niet heel erg vind. Maar het lijkt niet alsof ze elkaar willen accepteren.

Ik houd ze nu maar van elkaar gescheiden, maar de oudere kat lijkt zich niet op haar gemak te voelen. Ze trilt af en toe (van angst?) en blaast nu ook naar mij, terwijl ze dat eerder niet deed.

We mogen de oudere kat een weekje te logeren hebben, om te kijken hoe het gaat. Maar ik heb niet het idee dat het een succes is. Hoeveel geduld moet ik hebben? Ik wil niet dat de kat uitdroogt of verhongerd. Ik wil het beste voor haar, maar dat is zo wel erg lastig..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oudere kat bij kitten van 4 mnd

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
kittens groeien het beste op met een kittenleeftijdgenootje, dan kunnen ze stoeien, rollebollen, elkaar corrigeren, vechten, troosten en elkaar slopen. een kitten solo laten opgroeien is niet ideaal en kan wat later tot grote gedragsproblemen leiden. je bent er waarschijnlijk inmiddels achter dat kittens zich vrij onbesuisd gedragen, dat is gezond en normaal en hoort bij de leeftijdsfase.
een oudere kat krijgt daar bij wijze van spreken hoofdpijn van, die heeft een heel andere agenda.
ik vermoed dat je oudere kat alleen is opgegroeid, dus die wordt helemaal panisch van dit kittengeweld en ik zie dat niet goedkomen. gelukkig heb je een proeftijd en ik zou afscheid nemen van de oudere kat en voor jullie kitten een leeftijdgenootje zoeken. de asiels hebben giga keuze en je zult zien dat de kittens zich met elkaar prima zullen vermaken. dat scheelt veel sloop- en vervelingsgedrag en het is voor beide kittens zo heel veel beter!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Oudere kat bij kitten van 4 mnd

Bericht door Chiquita98 »

Tja sommige katten hebben gewoon wat meer tijd nodig. Als het alleen bij blazen en grommen blijft dan zal het tussen die 2 echt wel goed komen.
De oudere kat moet echt wennen aan de nieuwe omgeving met nieuwe mensen en ook nog eens een andere kat.
Meteen de kat weg doen vind ik altijd wel erg rigoreus. Het is wel van belang of de oudere kat andere katten hiervoor gewend is. 5 mnd en 2 jr is nog wel een wat groot verschil, maar het kan ook wel goed gaan hoor.
Het eten en drinken zal ze echt wel doen als ze de rust krijgt(dus wrs als jullie slapen) Ik zou haar het tempo aan laten geven en haar niet zelf continu opzoeken. Ze komt vanzelf wel een x. Kan ze zelf een aparte ruimte opzoeken waar een bak staat met eten en drinken?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Dwarf
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2012 14:58

Re: Oudere kat bij kitten van 4 mnd

Bericht door Dwarf »

Bedankt voor jullie antwoorden. Het baasje gaf aan dat de kat nog graag met andere kat speelde, maar die wilde daar niets van weten. Vandaar dat ik de gok heb genomen. Maar het is misschien dan niet zo'n goed idee. Ik geef het nog een paar dagen de tijd.

De oudere kat zit nu in de logeerkamer, met haar eigen kattenbak, eten en drinken. Ik ga denk ik zo de deur open laten zodat ze ook nog in de hal kan. Is dat een optie? Anders zit onze kitten er de hele tijd bij en dan blijft ze zich maar verschuilen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Oudere kat bij kitten van 4 mnd

Bericht door Chiquita98 »

Ja hoor ik zou dat gewoon doen. Zodra het te druk is dan zoekt ze haar eigen schuilplekje wel op. Ik heb ook een kat gehad die zich 2 weken schuil hield(en vooral mij niet vertrouwde). Dat is ook helemaal goed gekomen. Ik zou haar alle ruimtes geven, want als ze opgesloten zit kan ze ook niet echt wennen aan de geuren van het hele huis
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Oudere kat bij kitten van 4 mnd

Bericht door lidewij020 »

De nieuwe kat is duidelijk nog niet op haar gemak. Door de stress kan het dat ze niet wil eten en drinken. Voor katten is het een hele schok als ze uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald. Het verschilt per kat, maar bij sommige katten kan het wel een maand duren voor ze volledig gewend zijn aan hun nieuwe huis en medebewoners. Katten zijn erg gehecht aan hun omgeving. Daarbuiten voelen ze zich vaak erg ontheemd.

Het is positief om te horen dat de kat graag met andere katten wilde spelen. Ik denk ook dat het wel goed zal komen met veel geduld. 2 jaar is niet oud voor een kat. De meeste 2 jarigen zijn nog erg speels. Ik heb hieronder nog wat linkjes neergezet om door te lezen. Mijn belangrijkste advies: doe vooral rustig aan forceer niets. Praat rustig tegen de kat en ga eens bij hem in de buurt op de grond zitten met een speeltje of snoepje. Laat de kat zelf toenadering zoeken. In het begin kan het prettig zijn om het kitten even apart te houden zodat de kat in alle rust het huis kan verkennen.

http://www.allemaalkatten.nl/aanschaf/n ... roductie-1
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -huis.html
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Oudere kat bij kitten van 4 mnd

Bericht door achtpuntzes »

Hoi,

een dag zegt helemaal niets. een introductie duurt vaak een paar dagen, tot nog veel langer.

alles is nieuw voor de nieuwkomer dus die is natuurlijk niet op zn gemak. maar ik zou het zeker nog die week aankijken, het leeftijdsverschil lijkt me geen probleem. 2 jaar is ook nog heel jong, en de kat in kwestie kan sociaal doen naar anderen heb ik begrepen.

dus ik zou het niet bij voorbaat kansloos achten, zoals sommige reacties hierboven wel stellen. geduld is een schone zaak, en zoek op deze site wat info over introductie (zoekfunctie rechstboven op de pagina)

succes :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie