Poes verhuisd, valt buurkatten aan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Ariane88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 18:11

Poes verhuisd, valt buurkatten aan

Bericht door Ariane88 »

Wij zijn ongeveer een maand geleden verhuisd naar een nieuw huis, mijn gesteriliseerde poes is nu 10 jaar oud, en alhoewel ze in het vorige appartement een keer toen ze 1 jaar oud was had gevochten met een buurkat, kwamen daarna naast ons honden wonen en bleef ze voornamelijk op ons balkon.

In de nieuwe omgeving zijn er 4 aan elkaar grenzende balkons met schuttingen, en daar achter een groot aangrenzen dak waar de kat ook op kan. Er woonden al twee katten, een poes en een kater die had altijd best aardig met elkaar om gingen (het meest aggressieve was beetje achter elkaar aan rennen).

Toen mijn kat eerst naar buiten ging leek het wel goed te gaan, mijn kat staarde soms vanaf ons balkon naar een andere kat op het dak, die daar zich of niks van aan trok of zich al opbollend terugdeinsde, maar gisteren heeft ze de buurkater frontaal aangevallen en die is van het dak afgesprongen (kat had niks gelukkig)

Elke keer als er nu een buurkat langs komt zit mijn kat tegen de deur aangeplakt en wil dan heel graag naar buiten, waarschijnlijk om de andere kat aan te vallen. Dit laat ik op zo'n moment niet toe.

Hoe kan ik het beste met dit gedrag om gaan? zou het hebben geholpen als ik tegen mijn poes had geschreeuwd nadat ze de andere kat had aangevallen of zou je dan juist het idee krijgen dat ze haar territorium niet goed heeft verdedigt?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Poes verhuisd, valt buurkatten aan

Bericht door Chiquita98 »

Schreeuwen tegen je kat?? Dat lijkt mij toch geen goeie omgang met je dieren. En het zou alleen maar meer averechts werken. Als ik jou was zou ik lekker je balkon afzetten zodat je kat er niet uit kan en de andere katten er niet in kunnen. Probleem opgelost! En anders tja dan zullen ze het toch echt onderling uit moeten zoeken
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes verhuisd, valt buurkatten aan

Bericht door Adriana »

Ariane88 schreef:
Elke keer als er nu een buurkat langs komt zit mijn kat tegen de deur aangeplakt en wil dan heel graag naar buiten, waarschijnlijk om de andere kat aan te vallen. Dit laat ik op zo'n moment niet toe.

Hoe kan ik het beste met dit gedrag om gaan? zou het hebben geholpen als ik tegen mijn poes had geschreeuwd nadat ze de andere kat had aangevallen of zou je dan juist het idee krijgen dat ze haar territorium niet goed heeft verdedigt?
ik weet niet hoe hoog jullie nu wonen maar katten kunnen niet vliegen en we krijgen regelmatig doodzieke katzels op het forum met allerlei verwondingen/breuken etc die van balkons af zijn gezeild.
als katten vechten kunnen ze elkaar bijten en eventueel besmettelijke ziektes overbrengen en dat risico zou ik niet durven lopen.
een kat is niet te dresseren, dat ze haar territorium verdedigt is logisch en het is een beetje raar dat jullie je kat binnen moeten houden terwijl een andere kat voor sores en agressie zorgt..
wij kunnen niet zien hoe jullie balkons eruit zien en hoe ze af te schermen zijn maar dat lijkt me de oplossing. niks eruit en ook niks er in of er overheen.
je kunt ook nog een gesprek met de buren aangaan maar daar is doorgaans weinig begrip..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ariane88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 18:11

Re: Poes verhuisd, valt buurkatten aan

Bericht door Ariane88 »

Mijn buren zijn gelukkig heel begripvol en aardig, echter mijn buurvrouw is er van overtuigd dat het allemaal wel goed zal komen en dat de katten het zelf wel zullen uitzoeken, mijn kat kennende ben ik daar echter niet zo van overtuigd. Aan de andere kant weet ik ook niet, misschien was dit de eerste en laatste keer, ik heb eigenlijk geen ervaring met mijn kat samen met andere katten. We wonen overigens op de eerste verdieping, en het blijkt dat de buurkat wel vaker het dak af gaat. Hij had dus ook gelukkig niks.

p.s. ik schreeuw nooit tegen mijn kat overigens, maar aangezien ik dit eigenlijk als erg onwenselijk gedrag weet ik eigenlijk niet hoe ik hier mee om moet gaan, het is niet bepaald hetzelfde als dat ze op het aanrecht springt b.v.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes verhuisd, valt buurkatten aan

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens mij gaat dit niet over gaan. Kan enkel maar erger worden.
Een kat van 10 jaar die al die tijd alleen gewoond heeft, leer je niet meer met andere katten omgaan. En dat heeft ze mooi zelf bewezen.

Ik zou ook het balkon afzetten, of haar gewoon binnen houden. Want ook met een afgezet balkon zal ze in de stress schieten en de andere katten van haar. Aangenaam is dat niet. Maar goed, dat is een keuze die je zelf moet maken.
Ik zou er niet gerust op zijn dat je kat eens niet van het dak dondert en er iets ernstig aan overhoudt dan niet aan sterft. Ofwel is het heel hoog en dan krijgen de organen een opdonder of breekt ze een poot, ofwel is het erg laag en dan is de kans groot dat ze eens verkeerd terechtkomt als ze eraf valt omdat ze niet voldoende tijd heeft om zich te draaien en op haar pootjes terecht te komen. Dat is nog gevaarlijker.
Van een dak vallen is nooit veilig, ook niet als kat... Springen is wat anders, maar het gaat hier om vallen, en dat is per definitie per ongeluk en onberekend.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie