Kat verjaagt moederpoes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
pieter10
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2012 01:06

Kat verjaagt moederpoes

Bericht door pieter10 »

Hallo mensen,

ik kwam net beneden en onze kat was zeer agressief naar onze poes aan het blazen, die gister is bevallen van 2 kittens. Nu wil ze niet meer terug in de mand waar haar 2 kittens liggen! Waarom is onze kat so agressief en hoe kan ik dit oplossen? :(
Verstoot ze haar kittens nu?


Met vriendelijke groet,

Pieter
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat verjaagt moederpoes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum.
we hebben het over een net bevallen poes en een (ongecastreerde??) kater? of zit het nog anders?
onmiddellijk uit elkaar halen en zorgen dat moederpoes een veilige plek voor haar en haar kleintjes heeft waar de andere kat niet bij kan..
en als het over een open kater gaat, afspraak met je dierenarts voor castratie, maar dat zal pas na ruim verloop van tijd (weken/anderhalve maand) zijn gedrag veranderen..
ja, je loopt de kans dat de moederpoes haar kittens verstoot als ze zich niet veilig voelt en je loopt ook de kans dat de andere kat de kittens doodt, om vervolgens als het een open kater is, zo snel mogelijk te kunnen paren met de moederpoes..
haal ze permanent uit elkaar zodat de moeder veilig is, leg haar desnoods een paar keer bij haar kleintjes, die moeten warm blijven. geef de moederpoes lekker aansterkvoer en extra aandacht bij de plaats waar ze haar kleintjes heeft en zorg dat ze een kattenbak in de buurt heeft staan zodat ze niet te lang van haar nest af is.

en ik weet niet hoeveel je van de verzorging van een nest kittens afweet.. hier een link met dierenartsen-informatie over de verzorging van een nest bij hen gedumpte kittens.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kat verjaagt moederpoes

Bericht door mittenslief »

poes met kittens onmiddelijk in een kamer apart zetten, kittens met een keukenweegschaal elke dag wegen. en rust is belangrijk voor moederpoes
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat verjaagt moederpoes

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers met als aanvulling het advies de poes te laten castreren als de kitten een week of 8 zijn. En zolang dat niet gebeurd is haar niet meer los buiten te laten anders is ze zo weer zwanger.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
pieter10
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2012 01:06

Re: Kat verjaagt moederpoes

Bericht door pieter10 »

Hallo,
bedankt voor de reacties. Vanochtend kwam ik beneden en onze poes lag gelukkig weer bij haar 2 kittens. Ze waren aan het drinken bij de moeder, dus dat ziet er weer goed uit. Onze kat is gecastreerd, dus hij is de vader niet. We houden ze uit elkaar en dan komt het vast goed! Bedankt!
Plaats reactie