Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Jill1003
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:14

Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Jill1003 »

Hallo,

Ik heb vanmiddag twee kittens opgehaald uit hetzelfde nest, een poesje en een katertje. Het zijn half Maine Coon, half htk. Vanmiddag en eerder toen ik ging kijken, zag het er tussen de kittens allemaal heel gezellig uit.
Echter, sinds ik thuis ben, is het katertje alleen maar aan het blazen en grommen naar het poesje. Hij verstopt zich constant onder de kast, terwijl het poesje mij en de omgeving heel erg verkent.
Ik weet dat ik het tijd moet geven, maar ik maak me nu zorgen. Komt dit wel goed? Is dit verhuisstress van het katertje? Of kan het zijn dat het gewoon niet botert tussen de twee? Wat ik me bijna niet voor kan stellen, want bij de bezichtiging was het goed (hoewel er toen ook meer kittens en volwassen katten rondliepen).

Wie kan mij er meer over vertellen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door pearlsofpassion »

2 kittens gaan zowat altijd samen, ook uit een ander nest. Dus twee kittens uit hetzelfde nest, die elkaar al kennen, zou zeker geen problemen mogen geven.
Ik denk ook dat het wel verhuisstress zal zijn. Als is het vreemd dat hij zich dan van zijn zusje afkeert ipv er steun bij te zoeken.
Ik zou hen vannacht bij elkaar laten slapen en al te veel ruimte geven. Geen heel huis, maar 1 kamertje. Dan hoop ik dat zij niet te ver van hem wegloopt, zodat hij durft volgen en steun bij haar durft te zoeken en went aan het kamertje. Een heel huis is wat veel in 1 keer.
Het zou wel snel beter moeten worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jill1003
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:14

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Jill1003 »

Dank je voor je antwoord. Ik zal dat vannacht proberen.

Gek was ook dat hij in het begin ook steun zocht. Hij zat verstopt onder de kast en elke keer als zij langsliep, kwam hij er toch een klein beetje onderuit. Hij is toen in slaap gevallen en na het wakker worden leek het net alsof hij haar ineens niet meer herkende.
Ik hoop zo dat het goed gaat komen!
Jill1003
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:14

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Jill1003 »

Nou, de kater is nu onder de kast vandaan en loopt haar zusje opzettelijk achterna en haar 'weg te blazen'.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Het poesje wordt nu bang voor haar broertje.
Moet ik extra lief zijn voor de poes? Of juist boos worden op kater?
Help!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Adriana »

k weet niet of kittens uit een nest vrijwel altijd goed met alle andere kittens uit dat nest kunnen opschieten ...
in de nesten die ik van redelijk nabij heb gezien was er altijd voorkeur en lagen sommige kittens elkaar niet tot helemaal niet..
ik weet ook dat fokkers met nadruk sommige kittens samen plaatsen omdat die in het nest elkaar al opzochten en veel samen waren.. dat was bijvoorbeeld ook Enzo+Mies als bij de broertjes het geval. en ik weet het van meer nesten..
k zou het in ieder geval even met de fokker doorspreken en ik zou niet al te lang wachten om ze alsnog uit elkaar te halen als het niet blijft boteren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat hij geschrokken zal zijn toen hij wakker werd omdat het een nieuwe omgeving was. Zijn zusje loopt daarin rond en dus is hij ook van haar geschrokken.
Als je twee kittens die elkaar niet kennen bij elkaar kan plaatsen zonder dat dat problemen geeft, zie ik niet in waarom dit problemen zou moeten geven. Hij is gewoon onzeker en bang, maar draait wel bij. Kittens hebben nu eenmaal soms tijd nodig om te wennen.
Natuurlijk is er nooit garantie dat het op latere leeftijd goed blijft gaan, maar dat heeft volgens mij weinig met al dan niet nestgenootjes zijn te maken.

Enfin, hij kwam in het nest wel met haar overeen en het is begonnen na wakker worden in een vreemde omgeving. Ik vind dat achternalopen eigenlijk een goed iets. Hij zoekt haar op, heeft interesse. Als hij bang van haar zou zijn, zou hij van haar wegkruipen. Hij zit gewoon in een tweestrijd. Hij wil steun, maar is toch nog niet zeker of ze wel te vertrouwen is en niet deel van het enge decor (omgeving) en dus blaast hij.
Zeker niet kwaad op hem worden, dat verergert het nog omdat hij dan nog banger en onzekerder wordt. Dan bevestig je zijn angst dat de omgeving onveilig is. Dat mag je dus zeker niet doen. Integendeel, probeer hem zoveel mogelijk rustig te laten worden en op zijn gemak te laten voelen. Als hij aandacht wil, hem die geven, als hij ze niet wil, hem gerust laten. Des te sneller hij op zijn gemak is, des te sneller stopt hij met blazen.

Het poesje zou ik proberen afleiden met een speeltje. Hengeltje, balletje enz... Ook veel knuffelen om haar op haar gemak te stellen. Ze zal vast niet lang bang blijven als hij bijdraait. Ze lijkt een sterk en zelfzeker karaktertje, daar moet je je niet zoveel zorgen in maken.
Verder zou ik bij de drogist valeriaandruppels halen (vb van A. Vogel) en dat op een doekje of knuffeltje sprenkelen en laten rondslingeren. Daar worden ze soms erg speels van, maar ontspannen in het hoofd (lichtjes high), waardoor de angst wat wegebt.
Dat helpt ook erg bij onderlinge twisten tussen katten.

En zeker de ruimte beperken. Zodat ze elkaar niet kunnen ontlopen (want het katertje durft nog niet zo ver weg) en zodat het katertje de ruimte kan leren kennen en zich wat veiliger voelen. Tot hij die ruimte als veilig ervaart, erna kan je de ruimte vergroten maar op eigen tempo hen laten ontdekken.
Een doos met min 2 gaten in, kan ook heel leuk zijn. Dan heeft hij een schuilplaatsje. Als je er nog een 'raampje' in maakt kan hij daarbij ook naar buiten kijken. Dan kan hij zien dat het allemaal wel meevalt.

Wat heb je vannacht gedaan? En is er verbetering?

Hoe oud zijn de kittens eigenlijk? Jonger of ouder dan 10 weken?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jill1003
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:14

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Jill1003 »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Vannacht heb ik ze beide in een ruimte gelaten waarbij ze genoeg ruimte voor zichzelf hadden en elkaar toch niet konden ontlopen. Het katertje zat vanochtend rillend verstopt. Het poesje kwam direct naar me toe. Katertje moest ik echt zoeken, die kwam niet uit zichzelf.
Vandaag overdag heeft de kater zich voornamelijk onder de bank verstopt. Als hij er toch onder vandaan kwam, begon hij overal naar te blazen en vooral naar het poesje. Ik mag en kan hem wel aanraken maar liever niet. Hij drijft poes soms blazend en grommend in hoekjes om haar bang te maken.
En miauwen doet hij ook verschrikkelijk veel en hard. Helemaal als ik of mijn vriend even uit het zicht is.
De kittens zijn 10 weken. Ik heb hun vorige bazin gebeld om te horen hoe de verstandhouding tussen de twee thuis was. Maar helaas krijg ik geen gehoor...

Ik heb er juist 2 genomen zodat ze wat aan elkaar zouden hebben. Nu is die arme poes alsnog alleen. Lastig! Toch nog maar wat tijd geven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Adriana »

zo te lezen komt dit niet goed en ik zou langzamerhand toch gaan bedenken hoe het op te lossen is. één van de twee zal naar elders moeten en ik denk dat het poesje nu al een geboren solopoes is, die huis en baas voor zich alleen wil.
katertje heeft veel te veel stress en dat is niet goed voor zijn groei en ontwikkeling..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door mittenslief »

het katertje is echt in de war en heeft veel te veel stress ik denk ook dat je ze het best kan scheiden, komt hij wel aan eten toe???
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, dit is toch inderdaad wel heel vreemd.

Ik lees nergens dat de poes een probleem zou maken van een andere kat. Dus een solo-poes zie ik er niet in, en dat zie je toch nog niet op deze leeftijd. Het is inderdaad meestal beter om 2 kittens te hebben. Geen idee waarom de kater zo moeilijk doet.

Kan je het huis splitsen en de kater een kamertje apart geven?
Ik weet niet wat hem scheelt, maar hij komt duidelijk maar niet tot rust. Ik had verwacht dat hij na een dagje wel wat tot rust zou komen en zijn zusje dan weer aanvaarden, maar dat gebeurt dus duidelijk niet. Ik weet niet of het zou helpen om hem van de poes te scheiden, ik zou denken dat er meer aan de hand is. Maar het kan wel al een stressfactor minder zijn.

Eens hij tot rust gekomen is, zou een herkoppeling op deze leeftijd geen probleem mogen zijn, maar ja, eigenlijk zou dit ook al geen probleem mogen zijn... :eeh:
Ik zou dat echter wel nog een kans geven.
Ik vind het uiterste vreemd dat hij maar niet tot rust komt en zo ontzettend gestressed rondloopt. Je zou ook kunnen overwegen om hem eens bij de DA na te laten kijken. Stress kan komen van zich slecht voelen en andersom kunnen er lichamelijke klachten ontstaan door zo'n stress... Het zou dus niet slecht zijn even te laten kijken of hij vb geen blaasontsteking heeft.

Heb je al valeriaan gehaald?
En je zou verder misschien ook destress of iets dergelijks kunnen proberen. Hij zou nu toch echt eens moeten gaan kalmeren. Meestal passen kittens zich zo snel aan, vind het echt heel erg vreemd dat hij alsmaar erger wordt en zich zo verzet tegen zijn omgeving. Hij is duidelijk heel erg bang...

Ik hoop echt dat hij bijdraait. En ik hoop ook dat de fokker wat meer info kan geven over hoe hij vroeger thuis was. Of hij misschien heel erg op zijn moeder gericht was?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jill1003
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:14

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Jill1003 »

Ik ben nu net weer thuis (werk met slaapdiensten) en het katertje zit nog steeds onder de bank. Ik heb net even wat brokjes onder de bank geschoven, dit eet hij wel op.
Natuurlijk is poes nieuwsgierig wat ik daar aan het doen ben. Zodra hij poes in het vizier krijgt, direct weer blazen en grommen.

Mijn vriend is vandaag wel thuis geweest. Hij vertelde dat het katertje af en toe onder de bank vandaan is gekomen en dan helemaal aan het rillen was. Ik zal zometeen even valeriaan halen, bedankt voor de tip. Hij laat aaien en optillen wel toe.

De poes is absoluut géén solopoes. Ik merk aan haar dat ze een maatje mist, ze zoekt er echt naar. Zodra de kater wel hier rond loopt, zoekt poes hem ook direct op om te spelen. Vind het voor haar toch ook wel heel sneu.
IK denk toch dat ik maar eens moet gaan kijken naar oplossingen. Hier wordt niemand vrolijk van...
Jill1003
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:14

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Jill1003 »

Nog over de fokker, die laat dus niks van haar horen. Ik bel haar elke dag wel drie keer, spreek voicemails in. Maar ze belt niet terug. Dat vind ik ook wel heel vreemd eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Chiquita98 »

Misschien is ze op vakantie??
Lijkt mij dat jouw poes geen solopoes is. Probleem ligt bij je katertje. Ik zou niet al te snel al beslissen om de kater weg te doen. Ze zijn nog heel jong. Ik zou ze wel de ruimte geven zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan.
Misschien ruikt de poes al veel naar jullie en zit daar de stress. Lekker je katertje zo veel mogelijk met rust laten en blijf wel met hem praten.
Ik zou sowieso toch ook even hem lichamelijk laten onderzoeken bij de dierenarts. Het kan ook zijn dat ie wat onder de leden heeft.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Jill1003
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:14

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door Jill1003 »

Ik weet zeker dat ze niet op vakantie is.
Maar goed, ik heb een voorlopige oplossing gevonden.
Het katertje gaat voor een tijd naar mijn ouders. Mijn ouders zijn veel thuis en veel ervaring met katten. Zo kan hij eerst eens goed tot rust komen. Ik denk namelijk dat hij met een hoop rust, liefde, geduld en aandacht best wel uit zijn schulpje gaat kruipen.
Hij leidt op dit moment zijn eigen leven onder de bank, af en toe hoor ik hem spelen en eten en drinken.
Het enige moment waarop hij nu gestresst raakt is wanneer hij poes ziet lopen. En die springt nogal eens voor de bank langs.
Ik hoop dat ik hier goed aan doe!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Twee kittens uit hezelfde nest, altijd succes?

Bericht door mittenslief »

ik denk dat je hier zeker goed aan doet, want inderdaad met rust, liefde en geduld komt het vaak wel goed met zulke kittens ik denk ook dat hij nog niet veel van de wereld gezien heeft. Had de fokster(zoals je dat dan noemt, ik vindt het zo ie zo waardeloos als je kittens zo wegdoet en niets meer laat horen) ze maar op een kamer ofzo???
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie