Onze poezen ruzie met buurpoes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Tink
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jun 2010 22:18

Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door Tink »

Sinds 2,5 jaar woont selene bij ons, ze is nu 4, super sociaal naar mensen toe. Een jaar geleden zijn we verhuisd zonder problemen en een half jaar geleden haalden we Lilith in huis. Lil is bijna als wild bestempeld maar bleek het zo goed te doen dat ze toch ter adoptie is aangeboden. Lil is nu 2,5.
Beide dames accepteren elkaar, maar zijn geen dikke vriendinnen. Ze vechten niet te vaak, maar slapen gerust in dezelfde kamer op hetzelfde bed, als het maar niet tegen elkaar aan is.
Sinds de lente komen beide poezen voor het eerst in hun leven bij ons naar buiten. Waar buurpoes Bella van ongeveer een jaar oud achter de schutting zit.
Wij kunnen goed overweg met de buren en waren juist blij dat onze buren htk katten hebben zodat we daar geen klachten over kregen.

Helaas denken Bella en Lil daar anders over: nu een aantal maanden later is het nog steeds regelmatig slaande ruzie. Door de schutting, in de tuin van de buren, minder in onze tuin.
Wij en onze buren hebben het even aangezien, gehoopt dat ze het zouden uitvechten, maar het lijkt niet op te houden. We willen graag dat ze gewoon niet meer vechten, maar willen beide liever niet onze katten binnen houden. Is ook niet te doen als je lekker in je tuin wilt zitten.

Tips?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door Sifra »

Ik ben bang dat dit niet oplosbaar is. Misschien kun je met de buren afspreken dat de dames niet meer tegelijk buiten zijn, bijv. Bella 's nachts/'s morgens en Lil 's middags/'s avonds.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door jennli »

Of jullie tuinen afzetten, zodat ze niet meer in elkaars tuin kunnen komen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Tink
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jun 2010 22:18

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door Tink »

Als ik mijn tuin af wil zetten moet ik prikkeldraad op mijn schuttingen zetten als een gevangenismuur. En ze vechten door de schutting heen. Er zitten op een paar plekken genoeg ruimte is om ruzie te maken maar niet om er doorheen te gaan. Gek genoeg zijn alle andere katten in de buurt geen probleem, voor bella niet en voor lilith niet. Misschien vinden ze het beide gewoon te dichtbij. Als ik enkel de schutting tussen onze tuin en die van bella afzet. Dan kunnen ze nog wel bij elkaar, maar alleen als ze om het huizenblok heen lopen.
Ik heb ook nog feliway, spray en huis verstuiver. Zou dat kunnen helpen om ze rustiger te krijgen ofzo?

Is er niet ergens een catwhisperer?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door pearlsofpassion »

En hoe gaat het tussen Bella en andere buurtkatten?
Misschien is Bella geen sociale poes?

Als het dat ook niet is, weet ik het ook niet.

Persoonlijk denk ik dat je nog zou kunnen proberen hen op neutraal terrein te laten wennen aan elkaar, maar dat is zo'n heel gedoe en het vraagt veel inzet, tijd en geduld. En er is helemaal geen garantie dat het wel zou lukken, soms liggen katten elkaar gewoon niet. Dus ik weet niet of ik er zelf wel aan zou beginnen. Bij katten is dat niet eenvoudig.
Maar ik vind dit toch wel opmerkelijk. Ik zou toch denken dat er bij de eerste kennismaking iets fout gelopen is (de ene vond dat de ander op zijn terrein was of zo). Eens het escaleert, is het natuurlijk moeilijk om het nog recht te krijgen. Als het van de eerste keer al fout loopt, hebben ze natuurlijk vooroordelen tov elkaar wanneer ze elkaar terugzien en is het nog moeilijker om een positieve ervaring met elkaar op te doen.
Dat is de sleutel bij katten: positieve ervaringen linken met de ander. Maar hoe je dat hier voor elkaar moet krijgen, is mij ook een raadsel...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door Chiquita98 »

Hoezo prikkeldraad op je schutting aanleggen? Ik heb mijn tuin ook afgezet; schuin met kippegaas. Tja mooi is het niet, maar wel beschermd voor mijn dieren. Jammer dat ze niet met elkaar overweg kunnen. Maarja soms moeten katten elkaar gewoon niet. Net als bij mensen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door castratenkoor »

En de plekken waar ze door de schutting heen ruzie kunnen maken kun je toch gaas voor zetten.

De tuinbeveiliging van Thea is veilig en lelijk vind ik het absoluut niet hoor. En Thea haar katten kunnen altijd mooi veilig naar buiten zonder problemen te krijgen met andere katten, waarbij ze elkaar kunnen beschadigen en waarbij ze ziektes op kunnen lopen.
En dan heb ik het nog niet eens over alle andere gevaren van los op straat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Tink
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jun 2010 22:18

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door Tink »

Gewoon gaas klinkt als een redelijk idee, we hebben aan een gedeelte van de schutting ook een klimplant zitten dus die kan meegroeien. Wel jammer dat we nogal eens met de buurvrouw praten over de schutting. Ander voordeel: via de schutting komen de katten in de dakgoten en van daaruit op daken waar ik lil al eens vandaan heb moeten plukken (brokkenpiloot dat ze is).

Bella lijkt redelijk om te gaan met onze andere poes. Lil echter, hoe lief ze ook is, heeft wel meer probleempjes: het niet snappen van kattenluikjes bijvoorbeeld.

Ik ga mijn tuin niet geheel afschermen, ik heb htk katten zodat ze vrij kunnen zijn.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door pinguin »

Ik zou er ook voor kiezen om er alles aan te doen zodat ze niet meer dicht bij elkaar kunnen komen. Want ik zie het niet zomaar goed komen.
ik heb htk katten zodat ze vrij kunnen zijn.
Sorry hoor maar van dat stukje zin gaan mijn nekharen over eind staan. In mijn ogen is iedere kat gelijk aan elkaar of dat je er nu een stamboom bij heb of niet. Je neemt toch katten omdat je van die dieren houd?? ;-)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door Adriana »

Tink schreef:Ik ga mijn tuin niet geheel afschermen, ik heb htk katten zodat ze vrij kunnen zijn.
ik denk dat je met poezen veel eerder kans loopt op onmin dan met gecastr katers.

als baasje van buitenkatten accepteer je dus dat je katten bij andere mensen overlast kunnen bezorgen en ik denk niet dat dit zo aardig is..
bovendien zullen andere buurtbewoners maatregelen moeten nemen om jouw katzels niet in hun tuin te krijgen en dat lijkt me niet redelijk.
stel dat het tot een vechtpartij komt, wie betaalt dan de dierenartskosten?
en katzels hebben de neiging om in andermans tuin te plassen en poepen en heel erg fijn om tussen de kattendrollen door te moeten tuinieren en 's morgens in je eigen tuin koffie te drinken met kattenpislucht..
je loopt de kans dat sommige buurtbewoners het zo zat worden dat ze je katzels wat aan doen.. en dat kan van een emmer water, een rotschop tot vergiftigen..

je zult deze opmerkingen niet aardig vinden maar dit zijn maar een paar klachten hier op het forum over de overlast van katzels van baasjes, die hetzelfde standpunt huldigen, zoals hierboven geciteerd..
;-) vraagje: heb je daar wel eens over nagedacht?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door castratenkoor »

Ik heb htk - katten die ook heel "vrij" zijn zonder dat anderen daar last van hebben.

Je vraagt tips en adviezen omdat je kat ruzie maakt met de buurpoes, alleen aangedragen oplossingen worden weggewapperd. Het is kiezen of delen, of je houdt ze in eigen tuin of je accepteert de ongemakken van loslopende katten. met dierenartskosten en al. Bij Bella in de tuin zullen je katten denk ik niet zo gauw poepen en piesen, daar waakt Bella wel voor. Maar de buren van 2-3-4-5 huizen verderop zullen volop de klos zijn.
En het geeft toch te denken - hoe denk je dat kattenhaters ontstaan? Die worden over het algemeen niet zo geboren. Nee dat worden mensen als hun genot hun eigen tuin naar eigen inzicht te gebruiken, wordt belemmerd door andermans huisdieren.
Voor julie en voor de eigenaar van Bella is het knokken al irritant, maar reken maar dat anderen zich nog veel meer ergeren aan het gekrijs waarmee dat over het algemeen gepaard gaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door Dinky »

Toch is dan de oplossing om je eigen tuin af te schermen. Op deze manier kunnen ze nog wel naar buiten en zijn ze vrij en zijn ze anderen niet tot last.

Mijn ouders hebben zelf ook schrikdraad over de hele schutting in de achtertuin en waarom? Om de katten van anderen uit de tuin te houden!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Onze poezen ruzie met buurpoes

Bericht door JLC »

Ik ben zelf nog steeds erg blij met mijn afgeschermde tuin. Niemand heeft last van mijn katten. En mijn katten kunnen ook ongestoord van de buitenlucht genieten. Voor mij niets anders meer.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie