Mijn Bengalen dulden elkaar niet meer

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Buddha-Lola
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2012 22:10

Mijn Bengalen dulden elkaar niet meer

Bericht door Buddha-Lola »

Hoi beste katten vrienden,
Ik heb veel gelezen over katten die elkaar niet meer dulden. Maar helaas nog niet genoeg daarom hierbij mijn probleem.
In mij geval gaat het om twee bengalen.
Mijn kater gecastreerd, ruim 2 jaar (Buddha) en mijn poes, gesteriliseerd, ruim 1 jaar oud (Lola).
Omdat bengalen bekend staan als evt pesters was de keuze om een tweede bengaal aan mijn gezin (toen nog met mijn ex en nu ik met mijn twee boeven) toe te voegen een makkelijke keuze. Dit boven op het feit dat ik grote fan ben van het ras. De beginperiode was heel erg moeilijk, Buddha duldde Lola echt niet. Maar na 1 lange week ging het beter en waren ze onafscheidelijk. Echt spelen samen hebben ze nooit gedaan maar slapen en wassen dat is echt hun ding. Sind mijn ex en ik uit elkaar zijn is Buddha heel erg van slag, het was duidelijk dat hij mijn ex erg miste. Hier door werd hij steeds meer timide. het viel in het begin niet zo op maar nu terugkijkende is het me meer duidelijk geworden. Ik merkte op dat hij snachts niet meer bij me kwam slapen. Dit had hij van dag een elke nacht nog gedaan. Nu een paar maanden later valt Lola hem aan. Zodra hij gaat lopen vliegt ze hem aan. Ook loopt ze hem steeds voor de voeten zeker als hij bij mij in de buurt komt, dan duwt ze hem weg. Als ik van huis ga durf ik ze niet meer samen te laten zelfs als ik even ga douchen hou ik ze apart. Buddha raakt er enorm gestresst van, terwijl ze op andere tijden bij elkaar kruipen om te slapen en elkaar uitgebreid te wassen, meestal 1x per dag en slapen ze een tijd samen.

Ik loop al weken met buikpijn en ben al bij de dieren arts geweest. Ook verslijt ik de feliway verdampers. Ik wil niet als eerste oplossing horen zoek een ander huisje voor je kat. Ik wil eerst alles proberen voor ik dit ooit zou kunnen. Mijn katten betekenen enorm veel voor me en de gedachten dat er een weg moet maakt me letterlijk ziek. Hierbij komt dat Lola eosinofiel granuloom heeft (auto immuun ziekte, vaak veroozaakt door door fokken)en ik voor haar niet makkelijk een ander gezin zal vinden. Zij krijgt dagelijk medicatie toegedient. Ik heb redelijk groot tot grote krab palen en een loop wiel op het balkon hebben ze nog een pal gemaakt van een echte boom. Ik probeer veel tijd aan ze te besteden. Helaas werk ik wel lange dagen. Op dit moment geef ik haar wel een standje als ze hem aanvalt, uiteraard alleen op het moment dat het echt gebeurd. Ik ben echt radeloos en hoop dat iemand me echt goed advies kan geven!

Bedankt alvast voor de moeite!

Groeten Marije
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn Bengalen dulden elkaar niet meer

Bericht door Robijn »

Ik kan je helaas geen advies geven. Toen ik laatst in het asiel was, zat er ook een halve Bengaal. Apart in een eigen vertrek; want zij (was ook een vrouwtje) viel de andere katten aan (zelfs door het gaas heen, viel ze nog een andere kat aan; was ik zelf getuige van). Ze was heel beweeglijk, druk en onrustig . Een Bengaal is toch eigenlijk geen dier om in huis te houden - laat staan een appartement? Ik dacht dat dit ras minstens een hele grote ren met boomstammen e.d. nodig heeft (?). Ben zelf niet zo'n voorstander om met wilde katten te kruisen; evenmin als bv. wolven met honden worden gekruist, maar dit terzijde. Ze zochten een boerderij of een manege voor deze kat, want in het huis van de vorige eigenaar kon ze haar energie niet kwijt, en sloopte ze alles..
Ik hoop dat er nog mensen zijn die je van advies kunnen voorzien. Heeeeel veel sterkte!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Mijn Bengalen dulden elkaar niet meer

Bericht door Zuri »

Ik heb ook niet veel advies. Ja eentje; zoek een gedragstherapeute. Misschien kan zij achterhalen wat het probleem veroorzaakt heeft en wat je eraan kunt doen om het op te lossen. Anders zou ik het zo ook niet weten.

Succes :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Buddha-Lola
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2012 22:10

Re: Mijn Bengalen dulden elkaar niet meer

Bericht door Buddha-Lola »

Hoi Mariska,

bedankt voor je reactie.
Helaas is er nog weinig bekend over bengalen bij de meeste katten lief hebbers.
Ze worden vaak onterecht als wild of gevaarlijk gezien. Het echte wilde dieren gen is al van generaties voor de huiskat bengaal zoals ze nu zijn. Zelfs mijn dieren arts wist niet hoe leuk en lief ze zijn.
Lola is ook echt geen wild beest of vals. Ze is een klein kittig en parmantig dametje dat graag speelt en ook heel graag kroelt en op haar baasje slaapt. Ze speelt graag met water of gaat mee onder de douche:-) Ik kan alles met haar doen. Ik ben stapel op haar. In dit geval toont ze meer teratoriaal gedrag. Buddha ook een bengaal is sinds zijn kittentijd veel rustiger geworden. Vrienden die mij thuis komen zijn altijd onder de indruk en vinden ze geweldig, zeker ook mannen omdat ze zo actief en nieuwsgierig zijn!!Voor elk dier is een grote boerderij en ren het meest wenselijk. Helaas door omstandig heden moest ik terug naar appartement. Buddha en lola hebben een huis dat geheel naar hun is ingericht vol klim gelegenheid en zelfs een enorm loop rat(zoals je die ook hebt voor hamsters) als je nieuwsgierig ben kan je ze op youtube vinden. In Amerika zijn die dingen veel bekender. Deze katten zijn inderdaad erg actief en slim je moet ze goed bezig houden. Ik heb heel bewust gekozen voor dit ras. Ik vind het echt een feest met mijn donderjagers. En ja elk beest loopt wel eens iets om of maakt iets kapot in hun kitten tijd. En ja helaas met een vliegje in huis is niks veilig :-) Ik hoop in de toekomst weer groter te kunnen wonen met tuin die ik kan afzetten. Nu hebben ze een balkon geheel alleen voor hen. Ik hoop dat er misschien nog iemand is met bengalen die hier ervaring mee heeft. Elk advies is welkom!! Ik wil uiteindelijk iemand langs laten komen voor advies maar moet daar hard voor sparen. Lola kost mij echt veel geld door haar ziekte en speciaal voer. Nu het beter is met de medicatie hoop ik niet meer zaterdag nacht of andere tijden bij spoed hulp te zitten.
Bedankt dames!!
Plaats reactie