Plotselinge aanvallen.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
IrethR
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2012 22:42

Plotselinge aanvallen.

Bericht door IrethR »

Hoi, ik ben nieuw hier en ik heb meteen een vraag:

Ik heb op dit moment twee katten: Een poes en een kater, beiden twee jaar oud en uit hetzelfde nest. Beiden zijn 'geholpen'.
Het grootste gedeelte van de tijd zijn het de beste maatjes en liggen ze naast elkaar op de leuning van de bank te slapen, of negeren ze elkaar een beetje terwijl ze hun eigen ding doen. Bij het eten maken ze geen ruzie en eten ze netjes zij aan zij uit hun bakjes.

Nu is het dat Moos -de kater- net iets groter en sterker is dan zijn zusje Sam. Af en toe daagt zij hem uit tot een gevecht omdat hij iets doet dat zij niet wil door te grommen en haar poot gestrekt naar hem uit te steken, maar ze verliest altijd omdat ze hem niet aankan.
Dit op zich is al vervelend, maar er zijn ook momenten waarop Moos plotseling zijn zusje in de gaten krijgt en aanvalt. Vaak staart hij dan eerst een tijdje in haar richting en springt dan bovenop haar om te vechten.

Het is nu al een paar keer voorgekomen dat ze zo hard vechten dat Sam af en toe haar plas laat lopen. Persoonlijk denk ik dat dat komt door angst.

Is er iets dat ik kan doen om dit tegen te gaan?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Plotselinge aanvallen.

Bericht door Ilone »

Van Moos zijn kant lijkt mij dit gewoon spelen.
Alleen is Sam er niet van gediend schijnbaar.
Ik heb hier ook eentje die de plas weleens laat lopen omdat ze zich laat opjagen door een andere kat die meestal wil spelen.
Je zou eens kunnen beginnen met een flesje valeriaan druppels te halen bij de drogist, en dit door het huis te sprenkelen (op bijvoorbeeld stoffen zakdoeken of op speeltjes/knuffels van de katten, of washandjes) Gewoon een paar druppeltjes ergens op doen (niet teveel, anders vergas je jezelf ;) ) en door het huis doen. Katten worden rustiger door de geur. Voor jou stinkt het, maar voor de kat niet :P
De katten lijken niet rustig, maar dat komt omdat ze alles gaan kroelen waar de valeriaan op zit.
Ook heb je gewoon speeltjes waar catnip en/of valeriaan in verwerkt zit.

Een duurdere optie is een Feliway stekker. Die verspreid ook e.e.a. door de lucht waar de katten van kalmeren.

De meest goedkope is om Moos meer bezig te houden zodat hij Sam minder lastig valt ;)
Dus meer met hem spelen, of zorgen dat hij genoeg te doen heeft.

In ieder geval niet straffen!! Ze doen in principe niets verkeerd.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie