Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
kmartens
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:53

Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door kmartens »

Ik sta voor n enorm dilemma.. Ik heb dus n moeder poes ( Luna) 2 jaar en zij heeft vorig jaar april een nest gehad en daarvan hebben wij er 1 gehouden.. Namelijk een mannetje (Dibbes) maar zij accepteert hem
niet volgens mij, ze blaast naar hem en ze voelt zich opgelaten dat kan ik zien... Kijkt constant om dr heen of hij in de buurt is, en hij wil soms spelen maar dan blaast ze meteen.. Allebei zijn ze geholpen maar vind dit zo zielig voor beide, hij is echt n knuffel kat en dat was zij ook totdat de jongen geboren zijn... Wat moet ik doen, keus maken om de kater ergens anders onder te brengen want uiteindelijk is het voor hem ook zielig het is zo'n goed zak.. En zo ontzettend lief dier

Heeft iemand tips of advies dan hoor ik het graag

Gr. Kim
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het kan zijn dat ze elkaar gewoon niet liggen en wat waarschijnlijk ook meespeelt is dat Dibbes eigenlijk nog een kitten is en een maatje nodig heeft voor zijn wilde spelletjes, sjezen, ravotten/stoeien.
moeders zit in een andere fase en is volgroeid en volwassen en heeft een andere agenda. die wil het rustig om zich heen, geen verrassingen en hoeft niet meer zo nodig, denk ik.
lees onze topics over solokittens eens, daar vind je denk ik wel iets wat je herkent..
ik kan me voorstellen dat je met een dilemma zit.
missch wild plan.... zoek er voor Dibbes een iets jonger leeftijdgenootje (katertje) bij, daar heeft hij vast en zeker een betere aansluiting mee en moeders krijgt dan rust.
en als je dat via een asiel bij jou in de buurt doet, dan kun je de situatie uitleggen en terugbrengen als het helemaal niet klikt!
http://www.dierenasiels.com en/of http://www.ikzoekbaas.nl
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kmartens
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:53

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door kmartens »

Hallo Adriana

Bedankt voor je reactie, ik kan me voorstellen dat nog n katertje erbij voor Dibbes leuk zou zijn maar ik vraag me af of dat voor Luna de oplossing is, die gaat ongetwijfeld ook met haar proberen te spelen
En dat wil ze dan waarschijnlijk ook niet.
Ik zie dat zij heel schuchter word en ook naar mensen toe dat wil ik niet want dat was ze nooit en haar weg doen wil ik ook niet want dan blijft ze maar verhuizen en ik weet hoe ze is, straks is ze bij andere mensen en moet ze weer weg omdat ze niet leuk doet.. Wil ik haar niet aandoen..

Moeilijk hoor... Zou een andere kat voor Dibbes de oplossing zijn?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door Adriana »

ik heb hier dezelfde situatie, twee broertjes die met een verschil van een week bij elkaar gekomen zijn omdat ik zag dat het eerste kitten (Maks) geen aansluiting had bij kater Enzo van 7. je zag Maks met de dag vereenzamen en gelukkig was broer Bolle nog beschikbaar en na een paar uurtjes hadden de broertjes elkaar weer gevonden en ze zijn sindsdien onafscheidelijk. en Enzo kijkt toe als ze spelen en knuffelt en wordt beknuffeld en wordt gewassen. ze spelen met elkaar en tuigen elkaar (en mij) af.

zo zal het bij jullie ook gaan, Luna blijft onder de mensen maar wordt gerespecteerd en de katertjes hebben elkaar en dollen alleen met elkaar.
en ze weten/begrijpen snel genoeg dat Luna niet zo van het kattensjezen/worstelen/ravotten is en zullen dat respecteren.
hier proberen ze wel eens te spelen maar Enzo schrikt zich dan te pletter, want is dat niet gewend.
hier loopt Enzo nog wel eens in de weg als de broertjes hun snelheidsrecord klimpaal klimmen weer aan het verbeteren zijn en hij weet dat ie in de logeerkamer veilig is.
en als de storm is geluwd, dan trip trip komt ie weer tevoorschijn. ze slapen af en toe met zijn drie stijf tegen elkaar aan en ik heb de indruk dat het voor Enzo (traumakat) een heel plezierige oplossing is. hij heeft veel van ze geleerd en wordt heel voorzichtig aan iets minder bang en eet wat beter (schrok schrok smak/smak: 'kijk Enzo, zo moet je eten! - Enzo had geen eetreflex..) en voor mij ook zij het dat ook ik af en toe als klimboom door de bengels wordt gebruikt.. maar ach.. dat mag hier..

en je loopt geen risico want als je het goed doorspreekt bij mis-match, dan kun je erna nog een keertje matchen maar meestal gaat dat wel goed en zal Dibbes dolblij zijn met zijn nieuwe vriendje!
(.. en Luna zeker weten ook..!)
en het zorgen voor twee verschilt niet zoveel met het zorgen voor drie. en ik denk dat je op termijn beter uit bent want geen stressklachten meer bij Luna en zij kan gewoon binnen boord blijven.
wel zorgen voor voldoende kattenbakken op een paar plaatsen en dat is alles...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kmartens
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:53

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door kmartens »

Hallo

Ja ik zal dan op marktplaats gaan kijken of er wat op staat maar als ik naar n asiel ga en t matcht niet kan hij of zij eventueel nog terug..
Alleen als ik twee katers heb gaan ze dan niet sproeien om territorium af te zetten? Is n vrouwtje erbij niet beter?
Gr. Kim
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens mij zijn er twee opties: een kitten bij of de kater herplaatsen en Luna als enige kat houden. Je moet doen wat voor jou het beste voelt. Bij beide opties zal Luna zich al een stuk beter gaan voelen.
Ik had dezelfde situatie en ik heb voor het eerste gekozen.
Dat houdt wel in dat je enkele maanden tot jaar rekening moet houden dat Luna eraan gaat moeten wennen, maar vanaf het eerste moment dat de kater zijn eigen vriendje heeft, zal je sterke vooruitgang zien bij haar. Vriendjes zullen ze nooit worden en er zal af en toe wel een blaas volgen, maar hier kunnen ze perfect naast elkaar liggen, neusje geven en soms zelfs een likje of naar elkaars poot meppen onder tafel. En ik denk, uit je verhaal, dat de situatie hier nog net iets ernstiger was toen oudere poes en kitten alleen waren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kmartens
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:53

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door kmartens »

Hallo Valerie

Ja Dibbes weg doen zou ik niet kunnen hij is zo lief en wil sowieso m'n schatjes niet weg doen,
ik zit alleen met de vraag een vrouwtje of katertje ivm sproeien..
Dibbes is nu 1 en het is best lastig om er 1 te vinden net zo oud, vaak zijn ze jonger en asiels in mijn woonplaats Alphen aan den Rijn heeft weinig op de site staan...
Ik wil best n speel maatje voor Dibbes nemen als de situatie er beter op word maar die zekerheid heb ik niet...

En Luna moet weer haar rust krijgen

Gr. Kim
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door Adriana »

kmartens schreef:Hallo

Ja ik zal dan op marktplaats gaan kijken of er wat op staat maar als ik naar n asiel ga en t matcht niet kan hij of zij eventueel nog terug..
Alleen als ik twee katers heb gaan ze dan niet sproeien om territorium af te zetten? Is n vrouwtje erbij niet beter?
Gr. Kim
je plaatselijke (? Leiden/Den Haag/Gouda ..?) asiel is vele malen beter, veiliger, waarschijnlijk goedkoper en heeft terugbreng-garantie.
sproeien doen alleen ongecastreerde katers en Dibbes is toch ook al gecastreerd?
twee katers die het goed met elkaar hebben, hebben hetzelfde territorium en op dat punt geen last meer van hormonen. bij een asiel krijg je alleen een goed gecheckte, gecastreerde kater en ik zou niet voor een poes kiezen met het oog op Luna.

heb intussen even gekeken bij de tweede link (zoektbaas van de Dierenbescherming) en ze hebben daar 63 katten van < 1 jaar en het merendeel zit in gastgezinnen en er zitten snoepjes van katertjes bij!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kmartens
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:53

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door kmartens »

Hoi Adriana

Nou ik heb wel gekeken maar het punt is dat ik niet de mogelijkheid heb ver te reizen aangezien ik geen auto heb... Dus ben ik afhankelijk van anderen of hier in de buurt.
Ja Dibbes is geholpen maar heb er niet heel veel verstand van qua combinaties... Ik zal gaan kijken voor een katertje...

Gr Kim
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook zoeken voor een jong katertje.
In vele asielen vind je toch nog 'overblijvertjes' van het voorbije jaar. Kittens van vorige lente of zomer die geen thuisje gevonden hebben.
Ideaal is natuurlijk 1 of 2 maandjes jonger dan Dibbes, maar nog wat jonger of net ietsje ouder kan ook. Het is belangrijker dat ze dezelfde zaken willen. Sommige katten van anderhalf zijn speelser dan andere van 7 maand. Dus zoek je een speelkameraadje dat volgens jou dezelfde interesse's heeft en volgens jou een goede match vormt. Je hart laten spreken op het moment dat je het katje ziet is daarin nog steeds de beste methode.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door Sifra »

kmartens schreef:Nou ik heb wel gekeken maar het punt is dat ik niet de mogelijkheid heb ver te reizen aangezien ik geen auto heb...
Ik heb ook geen auto, maar de dierenasiels van Gouda, Rotterdam, Den Haag, Leiden en Zoetermeer zijn best met openbaar vervoer te bereiken. Heb je al op www. dierenasiels.com gekeken?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door Sifra »

Nog even reageren op het gedrag van Luna t.o.v. Dibbes. Ik heb hetzelfde meegemaakt tussen moeder en zoon. Hier speelde mee dat zoon volwassen begon te worden en moeder wilde domineren. Na verloop van een aantal maanden sloeg de balans definitief door in het voordeel van de sterkere zoon.
Met andere woorden: kijk eens of het alleen spelen is of ook stiekem willen overheersen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
kmartens
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:53

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door kmartens »

Hallo housecat

Ik heb contact gehad met asiel Gouda en ga binnenkort een keer kijken
of er n leuk maatje voor Dibbes vind. En ik heb geen idee waar het precies om gaat maar m'n vermoeden zegt spelen aangezien ik dat wel eens zie, dan gaat hij op n bepaalde manier liggen bij haar en zij blaast meteen..

Allen bedankt voor de reacties en hou jullie op de hoogte
Gr. Kim
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door MarjanR »

Klinkt allemaal herkenbaar. Ik wil je plannetje om een kat erbij niet dwarsbomen maar...

December 2010 heb ik een snoes van een poes in huis gehaald.
Ze was echt super lief.
Het feit is dat ze enorm bang geworden was van andere katten.
Nadat haar mams dus een nestje had en de eigenaresse dacht dat het leuk zo zijn om twee kleintjes te houden is het fout gegaan.
In de natuur gaan de kleintjes -zodra ze kunnen- weg van hun moeder en is mams weer op haarzelf.
Aangezien deze kleintjes bleven ging het mis. Moeders accepteerde de kleintjes niet om haar heen en liet het zelfde gedrag zien als jouw poes.
Vandaar dat de eigenaresse zocht naar een nieuw huisje voor de kleintjes, maar te laat.

Uiteindelijk zijn beide kleintjes enorm bang geworden voor andere katten (omdat zij niet beter weten dat andere katten zo doen).
Hoewel de kleintjes echt gek waren op mensen.
Ik heb uiteindelijk het snoesje van een poesje weg moeten doen want het liep echt niet goed (zij leeft nu bij een jong gezin als enige poes, gaat geweldig).

Ik stel voor dat je zsm mogelijk je kleine katertje weg doet en de rust in huis terug krijgt.
Misschien dat jouw dibbes nog wel met andere katten kan, maar de kans is zeker aanwezig dat dibbes niet meer durft met andere katten.
Ik zou moeders rust geven. Zij was er tenslotte eerder.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Moeder poes accepteert haar zoon niet help!!

Bericht door Cerna »

Ik denk ook dat een kat erbij niet de oplossing is. Wanneer moeder en zoon nou verschrikkelijk veel in jaren zouden verschillen, maar het is maar een jaar. Bij mij verschillen de katten ook minstens een jaar en spelen toch wel met elkaar.

Toen Noa kwam was Amber 2 1/2 en er werd volop gespeeld. En Cerná en Noa schelen 8 (!!) jaar en dat is ook geen belemmering. En de laatste tijd spelen Cerná en Milka met elkaar, nog meer leeftijdsverschil.

Mijn moeder heeft ooit ook een moederpoes en zoon gehouden en die lagen elkaar ook niet. En de reden geeft Marjan al aan. Wanneer je rust wilt voor Luna dan zal er niets anders op zitten dan een ander huisje zoeken voor Dibbes of je kunt nog even afwachten.
Dibbes zit nu in de puberteit en net als met mensen is hij aan het proberen hoe ver hij bij mama kan gaan. Hij daagt haar uit en dat zint haar niet (hoe herkenbaar). Maar die fase gaat voorbij, dus misschien moet je het nog een half jaar aanzien?
Heb je gelijk voldoende tijd om eens rustig rond te vragen of iemand - onder voorbehoud - lieve Dibbes wil.

En ik zou Feliway voor in het stopcontact kopen dat geeft ook al vaak rust in de tent. En bijvoorbeeld een lasermuis: samen rennen achter het lampje aan, dan vergeten ze ook even de onderlinge spanning.
Plaats reactie