Ilva valt Fransz aan als hij bij 1 van ons komt

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BokWiegersma
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2011 09:25

Ilva valt Fransz aan als hij bij 1 van ons komt

Bericht door BokWiegersma »

In oktober van dit jaar hebben wij 2 katten uit het asiel gehaald. Fransz van 3 en Ilva van 4. Ze gaan op zich prima samen en hebben elk hun eigen plekje gevonden in huis. Toen we ze kregen was al duidelijk dat Ilva veel aandacht vraagt. Ze zit graag in je nek en komt altijd bij je op schoot zitten. Fransz is meer op zichzelf en komt af en toe bij je. Ik merk de laatste weken dat wanneer hij bij 1 van ons heeft gezeten, dat Ilva hem aanvalt. Ze reageert dan jaloers. Fransz is dan heel onderdanig en gaat meteen op zijn zij liggen. Als wij er niks aan doen vlucht Fransz naar buiten. Dus soms grijpen we in en zetten we Ilva apart. Maar ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt.
Wat moeten we hier aan doen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ilva valt Fransz aan als hij bij 1 van ons komt

Bericht door castratenkoor »

Straffen maakt het zoals je al merkt alleen maar erger. Ik zou Ilva juist laten merken dat je haar heeeeeel lief vindt.
is niks mis mee als zij dreigt en hij gaat op zijn zij liggen. Als ik het goed begrijp loopt het niet op knokken uit en vliegen de plukken en bloedspetters niet in het rond.
Geef haar na zo'n dreig-actie juist aandacht, knuffels, ga met haar spelen enz.
Een onzekere kat, met een achtergrond, heeft veel bevestiging nodig, geen straf.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BokWiegersma
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2011 09:25

Re: Ilva valt Fransz aan als hij bij 1 van ons komt

Bericht door BokWiegersma »

Bedankt voor je reactie!
Het loopt alleen wel op vechten uit en dan vliegen de plukken haar ook door de kamer... Gelukkig nog geen bloedspetters.
Bedankt voor de tip ik ga er mee aan de slag!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ilva valt Fransz aan als hij bij 1 van ons komt

Bericht door castratenkoor »

Succes! Poes is duidelijk een aandachtfreak. Je weet niet wat voor verhaal erachter zit en hoeveel ze in te halen heeft op het gebied van gebrek aan liefde en aandacht. Hopenlijk krijg je haar tevredener door haar te overladen met liefde. Het voelt misschien "krom" haar liefde te geven als je boos op haar bent omdat ze niet aardig is voor de kater.
Misschien helpt wat valeriaan druppelen om de scherpe kantjes er wat af te krijgen. Kun je vloeibaar kopen bij apotheen en dan wat druppelen op mandjes en/of pluchen beesten.
Niet op de katten zelf smeren!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ilva valt Fransz aan als hij bij 1 van ons komt

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben het met het voorgaande eens.
Je poes linkt de staf (het wegzetten) met de kater en niet met wat ze zelf doet. Daarom wordt het steeds erger. Dus dat is niet de goede methode.

Begin haar maar al de aaien en desnoods af te leiden als de kater nog maar in het vizier komt. Zo leert ze: Fransz= plezier.
Vooral ook heel uitvoerig belonen als ze niets! doet als hij er is. Het lijkt inderdaad krom om haar te belonen als ze boos tegen hem doet, maar je laat haar zo merken dat hij geen bedreiging voor haar aandacht is (beter is dus nog dat aanvallen voor te zijn). Zo kan je bereiken dat ze op een keertje niet aanvalt, en dat is het moment waarop het cruciaal is om haar uitvoerig te belonen. Dat is het gedrag dat je wil bereiken.

Eens dat er goed inzit, en ze zelden nog aanvalt, zou je haar kunnen negeren (heel eventjes, een paar tellen) als ze het wel doet, maar je moet zien hoe ze daarop reageert en of ze het begrijpt. Als ze er lastig op hem van wordt, zal dat bij haar niet werken. Maar dus actief straffen werkt zeker altijd tegengesteld.

Veel succes ermee!
Het vraagt wat geduld, maar het is zo fijn als je inspanningen beloont worden!

Ivm je kater geldt trouwens hetzelfde: beloon hem als hij bij je komt. Als hij graag aaien krijgt, is dat door aaien, maar als hij daar niet zo zeker van is, is het soms meer belonen van hem net niet aan te raken maar rustig te laten als hij bij je kruipt. Gewoon even aankijken (niet staren!), zachtjes iets zeggen...
Ik weet het niet, ik ken je kat niet, je moet maar zien wat werkt.
En eerst je poes wat manieren leren natuurlijk (grapje!) , zodat hij rustig kan blijven zitten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie