Jaloezie tussen katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Jaloezie tussen katten

Bericht door mickey2602 »

Hallo,
Ik heb geen idee of ik het bij het goede forum zet maar ik probeer het maar.
Ik heb al bijna 6 jaar 2 katten.Ze verschillen een jaar en de jongste is een poes.De oudste is heel aanhankelijk naar mij toe en ook tamelijk vrij richting mensen die over de vloer komen.Ik moet eerlijk bekennen dat ik de oudste ook vaak meer aandacht geef,dat omdat hij bij mij komt liggen en erg aan mij gehecht is en de jongste heeft dat niet.Die wil alleen aangehaald worden en gaat dan likken of knabbelen aan je vingers.De jongste is vrij schuchter,zelfs naar mij toe.In het begin sliepen ze weleens samen tegen elkaar aan maar de laatste jaren gebeurt dat niet meer.Ze stoeien wel samen,eten samen,kortom het leven samen gaat heel goed maar ze liggen niet bij elkaar.Als dat het enige was had ik dit stuk hier niet geplaatst maar er is dus wat anders aan de hand.
Sinds afgelopen zomer heb ik een nieuwe krabpaal van vloer tot plafond.Aan die krabpaal zit een soort rond hangmatje.Ze liggen beide graag in dat hangmatje maar het gebeurt bijna nooit dat als de een er ligt de ander dan maar op een ander plekje op die krabpaal gaat liggen.Nee,dan gaat de een de ander "treiteren"totdat de kat die in het hangmatje ligt eruit gaat en dan kan de "treiteraar"er gaan liggen.Dit gebeurt van beide kanten maar de oudste doet dit het meest.De jongste moet dan maar een ander plekje zoeken en de oudste nestelt zich tevreden in het hangmatje.Mijn vraag is nu,is dit jaloezie tussen de beide katten of laat de jongste zich gewoon teveel op de kop zitten?Met het stoeien is het zo dat het wisselt,het is niet zo dat de ene alleen maar de aanvallende partij is en ander de verdedigende partij maar dat gaat om en om.Zo is het eigenlijk ook een beetje bij dat hangmatje want het gebeurt ook wel andersom dus.Alleen vaker dat de oudste de jongste wegjaagt.Zojuist gebeurde dit weer en daarom besloot ik dit hier te plaatsen,misschien weten jullie een antwoord?

Groetjes Michel
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: jaloezie tussen katten

Bericht door Spookysil »

Kan je niet een 2de hangmat halen?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Re: jaloezie tussen katten

Bericht door mickey2602 »

Spookysil,ik heb ook een hangmatje aan de verwarming hangen.Die had ik in een vorig huis al hangen maar na een paar weken was dat niet meer interessant en gingen ze er niet meer in liggen.Vorige winter heb ik die hier weer opgehangen en toen lagen ze er wel geregeld in.Nu ik er zo over denk,volgens mij hadden ze toen dat probleem niet.Maar in ieder geval,dat was wederom maar een paar weken en daarna gingen ze er niet meer in liggen.Onlangs heb ik de oudste er wel even in zien liggen maar dat was totdat ik opstond om naar de keuken te gaan;-)
Dus in feite hebben ze 2 hangmatjes alleen de ene gebruiken ze niet en de ander liggen ze om de beurt in,alleen willen ze soms niet op hun beurt wachten haha.
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: jaloezie tussen katten

Bericht door Spookysil »

Als ik het zo terug leest denk ik dat het ook machtsvertoon kan zijn, ze willen beiden hoger in rang staan. Wat je daar aan kan doen weet ik niet. Maar machtvertoon hoeft niet erg te zijn, en kan ook zichzelf oplossen.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Cerna

Re: jaloezie tussen katten

Bericht door Cerna »

Zooooo herkenbaar!
Wanneer hier iets nieuws komt, dan wordt het ook onmiddellijk ingepikt door de oudste kat. In mijn kerstpakket zat een fleecedekentje en dat legde ik op de grond. Hup, Cochi er op. Van mij! Even later stond hij op en toen ging een andere kat er op liggen. Nou dat was dus echt niet de bedoeling. Cochi ging er vlakbij zitten en ging de kat aan zitten staren die vervolgens wegging.
Cerná is meestal niet echt onder de indruk van Cochi (de andere drie wel) en gaat rustig op het dekentje liggen. Dan gaat hij er naast liggen en schuift langzaam maar zeker iets verder totdat Cerná naast de deken ligt.

Bij jouw katten gaat het nog over en weer en ik vind het wel grappig ;-) . Ze zijn dus aan elkaar gewaagd en de machtsverhouding is niet helemaal duidelijk. Ze vinden elkaar echter aardig anders zouden ze niet samen spelen en proberen elkaar zo nu en dan uit. Rustig laten begaan. Is volgens mij geen jaloezie.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: jaloezie tussen katten

Bericht door pearlsofpassion »

Is volgens mij noch jaloerzie, nog een probleem in de machtsverhouding.
Er wordt al eens weggejaagd... En meestal zal de dominantste, de ander wegjagen, maar het kan inderdaad ook andersom...
Ik weet dat ik het er niet mee eens zou zijn en de inpikker er ook terug uitzetten, maar dat is eigenlijk geen natuurlijk kattengedrag (dus ik weet niet of dat wel verstandig is)...

Hier probeert de oudste ook wel eens eentje weg te jagen (en dan spreek ik haar daarop aan), maar de onderdanigste (Cuzco) gaat dan toch nog lopen (ookal stopt ze ermee), gewoon omdat hij het gevoel heeft dat het zo hoort... (en terugleggen heeft echt geen zin). De jongste die gaat niet lopen omdat hij in de puberteit zit en eigenlijk de baas zou willen spelen, maar het toch nog steeds niet kan halen van Kleintje :lol:

Ik weet dus niet of je er iets aan kan doen, maar ik denk dat het de relatie van de twee katten niet schaadt hoor!
Dat ze op latere leeftijd niet meer samen gaan liggen, gebeurt wel meer... Dat is hun eigen keuze...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie