Feliway

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Feliway

Bericht door mbloe »

Iemand ervaring met Feliway?

Ik heb een kater van 10, en pas een poes van 12 "geadopteerd" van een bekende die een kattenallergie opgebouwd heeft in de loop der jaren.
Onze kat is erg lief voor de nieuwkomer, valt reuze mee!!!
De andere alleen niet zo voor onze kat.
Ze is er nu 5 dagen, en gromt verschrikkelijk en blaast ook, als onze kat in de buurt komt.
Nou schijnt Feliway dus te helpen, iemand hier ervaring mee??

grz. Mariska
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Feliway

Bericht door MarjanR »

Ik heb zo'n verdamper hangen.
Ik heb het nog geen twee weken, en dan pas gaat het werken.
Maar ik heb er goede hoop op, ik hoor veel goede dingen erover.
Vandaar ook dat ik er zelf 1 heb hangen.
Het heeft wel een prijskaartje, maar dat had ik ervoor over.
Ik kan niet in jouw portomonaie kijken.
Maar valeriaan kan ook uitkomst bieden, is vele malen goedkoper
Maar niet elke kat reageert erop.
Waarom probeer je het niet eerst met valeriaan?
Als dat niet werkt, dan de feliway (zo heb ik het ook gedaan)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Feliway

Bericht door Adriana »

als je via de zoekfunctie zoekt op feliway, dan krijg je vrij veel berichten met allerlei ervaringen en daaruit blijkt dat iedere situatie anders is en je zelf moet proberen of het bij jouw groep in jouw huis effectief werkt.
en er hangt, zoals Marjan ook schrijft, een prijskaartje van rond euro 24,- aan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Feliway

Bericht door castratenkoor »

Ik heb geen ervaring met Feliway. Ik gebruik altijd valeriaan in stress en introductie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Feliway

Bericht door nellebel »

Gisteren wat valeriaan op de muisjes van flip gedaan, kijken hoe ze erop reageert ivm nieuwkomertje morgen (joepie). Nou, ze keek niet meer naar haar muizen om. Ze keek me alleen wat boos aan, zo van, wat heb jij nou met mijn muizen gedaan!!! Dus kwam het ander speelgoed tevoorschijn. Vanmorgen weer wat met haar muizen gespeeld. De lucht is er dus al wat vanaf.
ik heb ook de feliway (nog gebruikt voor mijn vorige kat), maar die reageerde daar ook helemaal niet op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: Feliway

Bericht door mbloe »

Valeriaan is een soort kruid dan ofzo?
Tarzan, onze "eigen" kat, is nl. nierpatient, en spuugt ook regelmatig. Ik wil dus eigenlijk niet iets waar hij van kan gaan eten ofzo.....
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Feliway

Bericht door MarjanR »

Daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Valeriaan is een plantje en daarvan dan de extract in een flesje.
Druppelen op plekjes waar je katten graag komen
Bij voorkeur niet op iets wat niet vies mag worden, of niet op hoge plekken.
Dit omdat ze er wel op de plek kunnen gaan likken (geen gevaar)en mijn valeriaan variatie vlekt ook.
En ze kunnen hele malle bewegingen maken en dus kunnen vallen van dat hoge plekje.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: Feliway

Bericht door mbloe »

Kan het bv gewoon op de krabpaal waar de kat graag ligt? of laat het vlekken achter?
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Feliway

Bericht door pearlsofpassion »

Krabpaal is goed als er vlekken op mogen (lichtjes hoor! ;-)) maar het heeft meestal minder effect op een krabpaal.
Ik doe het hier op kussentjes waarmee gevochten mag worden (doen ze nogal eens) en ik heb een speciale zakdoek die ik besprenkel en dan laat slingeren. Die zakdoek vinden ze geweldig!

Ik heb wel wat schrik omdat je zegt dat die andere poes een kattenallergie heeft opgelopen. Wat bedoel je dan? Dat ze niet met andere katten samen wil leven? Want dat krijg je er namelijk moeilijk tot niet weer uit...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: Feliway

Bericht door mbloe »

Nee, de andere kat heeft geen allergie, een kennis van ons, waar ze dus vandaan komt. Ze was dik bevriend met (hun) labrador, dat wel, misschien mist ze die??
Onze eigen kat is wel nierpatient....
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Feliway

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ok :lol: even een foutje :-)

Het is echter wel belangrijk of de nieuwe poes nog samen heeft geleefd met andere katten. Hoe lang, en hoe lang al niet meer...
Katten die nooit met andere katten samengeleefd hebben en al een paar jaar oud zijn, leren het namelijk vaak nooit meer want ze kennen het niet. Ze zijn dan bang en boos op andere katten en moeten er niets van weten.
Als dat zo is bij deze kat kan je haar beter een thuis zoeken waar ze de enige kat is, want dan zal ze nooit bijdraaien.

Nu kan je haar natuurlijk nog wel even tijd geven en wat proberen sussen met valeriaan en misschien dat Destress of Telizen ook wel kunnen helpen.
Verder kan je haar zoveel mogelijk aaien, vooral als ze rustig is in het bijzijn van de andere kat (zien is al genoeg, in het begin zal ruiken zelfs al te veel zijn). Veel afwisselend aaien omdat je daar de geur mee overbrengt. Hoe beter ze zich voelt, hoe sneller ze zal bijdraaien. Zoveel mogelijk goede ervaringen laten opdoen met de andere kat in de buurt. Zo zal ze hem met iets positief linken. Zeker nooit kwaad worden, dan geeft ze de andere kat de schuld in haar hoofd.
Zien dat ze allebei hun eigen veilige plekje hebben, maar niet scheiden ook niet snachts! Laat ze gewoon allebei zelf bepalen waar ze gaan en staan. Kattenbakken ook op verschillende plaatsen zodat ze niet uit angst gaan wildplassen.
Allebei binnenhouden is ook aan te raden.
Zeker niets forceren voor de rest, laat haar zelf bepalen waar ze klaar voor is.
Geduld is hier zeker het codewoord.

Je kan hier heel veel tips vinden in de verschillende topics hier over acceptatie. Lees ze eens rustig door en zoek overeenkomsten met je eigen situatie. Als er dan specifieke vragen zijn over verschillen kan je die ook altijd stellen ;-)

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: Feliway

Bericht door mbloe »

Hoi Valerie (of is dat 1 van je katten? :-) )

Tarzan is onze eigen kater, nierpatientje, 10 jaar oud
Lapke is de nieuwkomer, poes, 12 jaar oud.
Lapke woonde samen met een Labrador waar ze lief en leed zo ongeveer mee deelde.
Tarzan heeft een paar keer een vlinderhondje "op vistite" gehad. Een oude, rustige hond.
Beide zijn ze geen andere katten gewend.
Tarzan doet wonder boven wonder heel erg lief voor Lapke, hij gaat er heen, enz. Maar dan wordt hij alleen maar afgesnauwd door haar.
Ook heeft hij haar van achter benaderd, en is haar gaan likken, maar natuurlijk weer een snauw!
Zelf denk ik inderdaad ook heel veel geduld hebben. Zij zit in een vreemde omgeving, en heeft er een "bedreiging" bij.
Ze beschouwd de bovenverdieping als haar terrein, wat niet mag en niet kan. De poepdozen, zal ik maar zeggen, staan buiten boven, op het balkon, dus ook Tarzan moet daarheen.
Die heeft van angst/schrik dus al achter de TV kast gepoept, waar ik nu "KEEP AWAY" gespoten heb. Hij is er wel wezen kijken, maar doet er niets meer.

Lapke is wel een echte schoot en knuffelkat, dus ik neem haar elke avond een poosje op schoot, ze is al een keer zelf gekomen!

Ik kan nu helaas je berichtje niet meer zien, maar ik hoop dat je je de situatie een beetje in kan denken?
Nogmaals, waarschijnlijk gewoon een kwestie van veel geduld hebben??
Lapke begint wel meer op vekenning uit te gaan in de woonkamer....

Groetjes Mariska
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Feliway

Bericht door pearlsofpassion »

Valerie is inderdaad mijn naam :-)

Kijk het wat af ja.
Maar poezen zijn vaak moeilijker in omgang met andere katten dan katers, en lapjes zijn meestal echt moeilijke karaktertjes. Het is inderdaad wel vreemd dat jouw kat dan zo lief tegen haar doet, maar goed, positief dus. Je kan het met haar nog een kans geven, maar er is veel kans dat het niet gaat werken. Ik zou er een termijn van een paar maand op zetten, en als het tegen dan niet betert, zou ik haar wegdoen. Een heel leven zoals het nu is, is voor niemand leuk... Maar het kan natuurlijk wel beteren!

Ik zou wel een extra bak binnen plaatsen hoor. Anders is er veel kans dat je nog ongelukjes gaat hebben. Ook voor later, kan je beter op verschillende plaatsen bakken hebben. En met dit weer buiten moeten gaan op toilet is ook niet zo leuk, lijkt me...

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: Feliway

Bericht door mbloe »

Hoi Valerie,

Is het niet erg dan als ze samen op de zelfde bak gaan??
Mijn eega vindt dat maar niets ivm ziek zijn enzo...
Tarzan heeft vanmiddag dus op de bak van Lapke gepoept.
Lapke heeft een soort houtachtige snippers, gruis is dat, en Tarzan heeft kleikorrels. Zou hij dat gruis dan fijner vinden?

Aan jou verhaal te horen heb je er inderdaad meer verstand van dan ik.... Lapke is inderdaad een lapjeskat, haha! (Tarzan is grijs gestreept en absoluut geen knuffelkat)

Ik hoop echt dat het goed komt, Lapke is eigenlijk zóó lief!!
Momenteel gedraagt ze zich als een echte heks.....

Grz Mariska
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Feliway

Bericht door pearlsofpassion »

Kattenbakken worden meestal gedeeld hoor! Geen probleem dus, en je kan het ze toch niet verbieden...
Als hij het andere vulsel verkiest kan je dat voor alle bakken gaan gebruiken. Maar het hoeft niet.
Gewoon de bakken dagelijks uitkuisen en dan is er geen probleem ivm hygiëne.

Enne, dat heks gedragen... dat is gewoon typisch voor een vrouwtje met pit. Met haar moet er rekening gehouden worden! ;-)

Veel succes met je koppeling. Lees je de andere topics eens na?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie