Hoelang gaat het nog duren?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Hoelang gaat het nog duren?

Bericht door Jippie »

Hoi allemaal!

Sinds september hebben we een scheet van een poes (Muis) uit het asiel gehaald als vriendinnetje voor onze poes Zoë. (gehaald in februari)
Nou is het probleem dat Zoë niet al te vriendelijk voor Muis is. Muis loopt constant rond met een bekraste neus en gaat Zoë uit de weg. Ze begint te grommen en te blazen als Zoë binnen een meter afstand komt en neemt een omweg als ze langs d'r heen moet lopen.

Het rare is dat ze heel af en toe wel samen slapen en elkaar koppie likken. Ook als het etenstijd is kunnen ze prima naast elkaar eten en wedstrijd-miauwen.

Ik heb inmiddels 2 Bach remedies gekocht maar ik merk nog niet zoveel verschil..

Heeft iemand advies voor me want dit is niet het leventje wat we voor ze in gedachten hebben buiten de asielmuren :-(

Groetjes!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je iets meer info geven?

Wat is de leeftijd van de poezen in kwestie, hoe hebben ze gereageerd bij de introductie, hoe heb je die uitgevoerd en hoe is het verder geëvolueerd...

Hoe komt het dat Muis haar neus vol krassen staat, maakt Zoë ze nog steeds door haar te krabben, of genezen ze gewoon niet goed en zijn het oude krassen?
Zoekt Zoë haar op?

Het is inderdaad raar dat ze wel bij elkaar liggen.
Wanneer gaat het dan vooral mis en wanneer wel goed? Kan je daar een lijn in trekken?
Hoe reageer jij als het mis gaat? Grijp je in? Schreeuwen ze?
Spelen ze soms samen, speel je soms met hen?

Eten samen wil niet veel zeggen. Dat gaat hier ook al tijden goed.

Maak je niet te veel ongerust, het klinkt wel alsof het goed moet komen (in mijn oren), gewoon goed veel info geven zodat mensen advies kunnen geven. Wel kan ik nu al zeggen dat je eens kan proberen met een feliwaystekker of valeriaandruppels. Ikzelfs vind valeriaan beter werken bij bange katten die daardoor boos doen. Gewoon op wat dekentjes of kussentjes druppelen (ikzelf gebruik ook een zakdoek, vinden ze erg leuk om mee te knuffelen), maar hou er rekening mee dat ze er mee kunnen gaan vechten (spelen dus), dus enkel op zaken waarmee ze dat mogen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door Jippie »

Haha wat een hoop vragen zeg! Ik zal ze beantwoorden :smile:

Ze zijn allebei 2 jaar, Muis is een maandje ouder.
Toen we Muis ophaalden hebben we haar in d'r reismandje in de woonkamer gezet op advies van het asiel. Toen hebben ze aan elkaar gesnuffeld door het deurtje heen en uiteindelijk hebben we Muis eruit gelaten na een half uurtje.
Zoë heeft Muis de boel wel laten verkennen en is 's nachts gewoon op pad gegaan. Voor Muis ook wel prettig dat ze het huis op d'r gemak kon leren kennen.
De volgende ochtend was het behoorlijk schrikken toen ze elkaar tegenkwamen bij het raam.
Toen is ook de enige 'echte' vechtpartij geweest waarbij geschreeuwd werd en ze over de grond rolden.
Het heeft alles bij elkaar maar een paar seconden geduurt en ik geloof dat Zoë het gewonnen heeft. Muis was daarna best op d'r hoede maar ging gewoon door met het huis verkennen. Zoë liet haar toen ook wel redelijk met rust.

De krassen op d'r neus zijn iedere keer weer nieuwe tikken van Zoë. Gisteren heeft ze nog een flinke gehad :-(
Ik kan niet echt zeggen of er een aanleiding is dat Zoë aanvalt.. Vaak is het 's avonds als ze het op d'r heupen krijgen en naar buiten moet. Maar ook regelmatig overdag als Muis een slaapplek zoekt.
Muis is niet echt een speler en ligt het liefst languit te slapen en als het echt moet een keer tegen een balletje tikken. Zoë daarentegen is onvermoeibaar en stuift de hele kamer door met speeltjes.
Ik speel ook regelmatig met Zoë en Muis komt dan wel vaak kijken maar bemoeit zich er niet echt mee. (behalve als Zoë echt niet kijkt ;-) )

Als het mis gaat probeer ik eigenlijk zo min mogelijk te doen hoe graag ik dat ook wil. Af en toe laat ik wat op de grond vallen dat ze schrikken of geef ik Zoë een por. Ze schreeuwen er niet bij alleen Muis blaast en gromt als Zoë de aanval inzet..

Ik heb laatst wel een feromonenspray gekocht omdat 1 van de 2 (waarschijnlijk Zoë) besloten had dat de badmat haar nieuwe toilet was. Is dat een beetje hetzelfde?

Bedankt voor je advies alvast!!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door Shaz »

Helaas is het bij katten net zoals bij mensen zo dat ze een klik moeten hebben. Wij hebben nu nog drie katten maar in het verleden hadden we er vijf. De eerste twee konden vanaf het begin af aan niet goed met elkaar overweg. Het duurde zes weken voor er een soort van acceptatie was maar ze bleven momenten van ruzie houden totdat de oudste is gestorven. De drie katten die daarna kwamen gingen gek genoeg wel meteen goed. Vanaf het eerste moment werden ze door beide katten geaccepteerd en was het goed.
Je doet het al heel goed door er niet tussen te springen maar ze af te leiden.
Verder heb ik helaas geen tips voor je omdat wij het bij onze katten nooit op hebben kunnen lossen. Wel moet ik zeggen dat het veel beter ging toen we groter gingen wonen en ze dus meer ruimte hadden. Ik weet niet hoeveel ruimte jouw katten hebben en of ze ook buiten komen? Dat zou wel kunnen schelen.
groetjes Sharon
Josje81
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2010 15:37

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door Josje81 »

Hoi allemaal,

Ik heb ook een vraagje over dit onderwerp.

Ik heb een katertje van 5 maanden en een van 6 weken jonger (dus drieenhalve maand), dus 2 kittens. De laastsgenoemde is er sinds een week. We hebben ze de eerste dagen grotendeels apart gehouden, zodat het kleintje kon wennen en daarna bij elkaar gelaten, als wij er zijn. Nu zijn ze vanaf woensdag non stop bij elkaar.

Het kleintje is al goed gewend en al redelijk vertrouwd met ons en het huis. Alleen nu is het zo dat de oudste hem heeft aangevallen in het begin (en doet dit nog steeds) en het kleintje reageert nu erg bang op de oudste. Elke keer als de oudste toenadering zoekt, wordt de kleine erg bang en gaat blazen. De oudste duwt hem dan op de grond en bijt in het nekje. De kleine vlucht weer weg en duikt ergens onder. Het kleintje is vrij snel ervan hersteld en gaat dan weer ergens spelen. Ze laten elkaar wel eten en drinken en doen dit ook soms samen.

Het valt me wel op dat ze steeds wel in hetzelfde vertrek zijn en ook soms in dezelfde krabpaal slapen (niet naast elkaar). Ook liggen ze 's avonds bij ons op de bank te slapen.

Wat kan ik nu doen? Ik vind het zielig voor de kleine dat hij zo bang is, maar ik snap het wel, de oudste is erg ruw, maar die wil volgens mij alleen maar spelen. Hij blaast in ieder geval niet, maar haalt wel uit met nageltjes uit. Moet ik het gewoon laten gaan?

Ik had op diverse forums gelezen dat de acceptatie tussen kittens wat sneller gaat, maar hoe lang kan het ongeveer duren en is het bij mij op de goede weg?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door Jippie »

Hoi Sharon!

De dames kunnen hier gewoon naar buiten via het raam en hebben twee verdiepingen voor zichzelf.
Alleen 's nachts doen we de woonkamerdeur dicht maar dan zijn ze vaak buiten.
Vind het erg jammer dat het waarschijnlijk gewoon niet klikt maar ik hoop dat het er over een jaar wat anders uitziet. Misschien zijn ze aan het puberen..

Groetjes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door castratenkoor »

Jippie: Kans van slagen is met katers groter. Maar ook poezen kunnen vreedzaam samen leven mits het klikt.
Als die klik er echt niet is, na drie maanden nog niet zou ik er toch aan denken er eente te herplaatsen.

Josje dat heeft nog even tijd nodig, een week is wat kort. Laat ze zoveel mogelijk zelf de rangorde bepalen.

In beide gevallen zou ik adviseren bij de apotheek valeriaandruppels te halen en op was kussentjes en pluche beesten druppelen. Woprden ze vaak wat rustiger en makkelijker in omgang van.

Verder zijn er al meerdere topics over dit onderwerp waar jullie wellicht goed adviezen uit kunnen halen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door Jippie »

Hoi Dinie!

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik die druppels maar ga aanschaffen, ik heb er inmiddels veel positieve reacties over gelezen.
De reden dat ik een nieuw topic open is dat de andere topics veelal gaan over kittens.
Misschien hadden we inderdaad beter voor een kater kunnen kiezen maar volgens het asiel maakte dat niks uit.
Ik wil het toch nog een tijdje aankijken en sowieso de druppels gaan proberen! Zou inmiddels niet meer zonder 1 van de 2 kunnen :-(

Groetjes Ellen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door pearlsofpassion »

En binnen houden voor minstens 2 weken. Als het dan nog niet over is kan je ervanuit gaan dat het nooit betert of heel erg veel tijd nodig gaat hebben...
Als je ze buiten laat lopen kunnen ze veel te veel vluchten.

Je moet ze niet samen opsluiten want ze moeten wat afzondering kunnen zoeken, maar ze moeten gaan beseffen dat ze samen moet leven...
Hier zie ik het ook steeds omslaan als Kleintje een paar keer achter elkaar buiten geweest is.

Zoë moet gaan beseffen dan de andere geen indringer is!
Ze probeert ze precies nog steeds weg te jagen.

Naar het schijnt gaan vooral de lapjes en schildpadjes moeilijker. Jij hebt precies ook een lapje, welke is dat?


@ Joske, een weekje is inderdaad kort en ze zijn nog jong. Ze schelen dan toch niet zoveel in grootte op die leeftijd?
alleszins dat groeit er redelijk snel uit.

Als de oudste echt met nagels mept zou ik er wel iets op zeggen hoor! Het is niet de bedoeling dat hij hem echt pijn doet. Als de andere blaast en schreeuwt en de oudste doet toch door, kan je wel even hem terugroepen, maar dan niet gaan aaien he! Ook niet straffen! Gewoon op aanspreken zodat hij ermee stopt.
Probeer ze beide erg veel knuffels te geven. Dat lost echt alles op doordat ze er ontspannen door worden. Zo gaan ze ook geen slecht gedrag vertonen om aandacht te krijgen. Vooral helemaal knuffelen (of iets anders dat hij leuk vind) als hij lief is of als de jongste niet blaast. Ook valeriaan kan hier helpen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door Jippie »

Hoi Valerie!

2 weken binnen houden is denk ik niet echt een optie voor Zoë.. Ze moest eigenlijk binnen blijven van de DA ivm haar staart maar dat heeft ze 2 dagen volgehouden en toen klom ze zowat in de gordijnen.
Buiten op het balkon schijnen ze echter geen problemen te hebben Zoë loopt gewoon voorbij alsof Muis bij het meubilair hoort.

Muis is het lapje/schildpadje met wit en Zoë tabby/wit. Ik las laatst inderdaad dat lapjes een wat moeilijk karakter kunnen hebben maar heb het idee dat Zoë toch een beetje de boosdoener is.

Zou het niet zo kunnen zijn dat Zoë alleen maar wil spelen en dat Muis daar totaal niet op zit te wachten en door haar gegrom en geblaas Zoë uitlokt?

Groetjes!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door pearlsofpassion »

Grommen en blazen kan zeker slechte reacties bij de andere katten uitlokken, maar daar kan je niets aan doen. Je moet dan proberen het geblaas te beperken.
Hier werkt valeriaan daar wel erg goed bij!

Verder is het niet logisch dat ze gewoon maar wil spelen want dan zou Muis haar neus niet open liggen he!
Ik denk dat je Zoë toch moet gaan binnen houden.
Hier zei ik ook altijd dat dat met Kleintje niet ging, ze zat ook elke dag buiten, maar nu gaat ze nog maar 1 dag in de week buiten, anders is het hier binnen ook niet vol te houden. Ze wordt veel te bang van de anderen, en alles waar zo hard voor gewerkt is, is weer weg... Het is dus beter voor iedereen dat ze veel binnen blijft.

Hier wist ik wel zeker dat Cuzco haar opzocht omdat hij wou spelen, en zij had schrik en geen idee wat hij wou. Hier is het dus erg verbeterd toen Luis erbij kwam en de twee jongsten samen konden spelen.
Maar ik denk niet dat dat jouw probleem is. Alshoewel ik me wel kan voorstellen dat jouw katten niet de beste combinatie is omdat de ene zo speels is en de andere heel actief...
Dus ik weet niet of het ooit vriendjes gaan worden omdat de karakter niet bij elkaar passen, maar ze zou wel moeten stoppen met haar aan te vallen en te verwonden!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoelang gaat het nog duren...

Bericht door Cari »

Er is een groot verschil tussen de situatie met Kleintje en die met Zoë: Kleintje is bang en Zoë niet.
Bij Kleintje is binnenhouden inderdaad waarschijnlijk het beste wat je kan doen. Bij Zoë gaat dat averechts werken. Zoë is de baas en heeft een hoger energie-level dan Muis. Ga je haar opsluiten, dan zal ze haar frustraties op Muis botvieren en ben je nog verder van huis.
Als ik zo lief samen zie liggen op je avatar, zou ik het niet te somber inzien. Valeriaan, beide evenredig aandacht geven en als een scheidrechter optreden als er nagels gebruikt gaan worden. Je trekt niemand voor, maar je eist wel rust in de tent :-| .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoelang gaat het nog duren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik besef heel goed dat Kleintje helemaal anders is dan Zoë. Kleintje was dan meer zoals Muis...
Maar ik wou er alleen mee zeggen dat je niet kan zeggen of je de kat niet kan binnen houden tot je het probeert. En dat ze dan wat actief is, is natuurlijk wel normaal...

Ik zei ook dat het niet hetzelfde is als bij ons en dat behoeft dan ook niet dezelfde oplossing. Maar binnen houden leek me wel goed. Dan beseft ze dat Muis erbij hoort en leert ze ermee leven. Natuurlijk mag ze zich dan niet op Muis gaan afreageren, maar misschien gaat ze dan wel spelen ipv aanvallen...
Nu went ze eraan om de hele dag alleen te zijn en komt dan binnen ineens die lastpost weer tegen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jippie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 apr 2010 20:10
Locatie: Deventer

Re: Hoelang gaat het nog duren?

Bericht door Jippie »

Het is inderdaad niet logisch dat Muis d'r neusje bekrast is als Zoë alleen maar wil spelen, ik probeer het misschien te positief te zien ;-)

Ze zijn in principe allebei buiten 's nachts en komen tegelijk binnen 's ochtends. (behalve als Muis in coma op de bank ligt 's avonds, dan slaapt ze binnen) Ze zijn dan de hele dag samen binnen en liggen te slapen.
We hebben ivm de staart van Zoë haar 2 dagen binnen gehouden maar dan is inderdaad wel te merken dat ze meer achter Muis aan gaat omdat ze d'r energie niet kwijt kan.
Daarnaast denken we ook dat Zoë aan het wildplassen is geslagen om haar terratorium af te bakenen..

Haha mooie opmerking van je Cari, ik eis inderdaad rust in de tent! Ik vind het zo sneu om te zien hoe Muis weer de trap op komt stuiven met Zoë op d'r hielen.
Het zijn wel duidelijk twee verschillende karakters en dat botst helaas.. Ze zijn nu twee maanden samen dus ik hoop toch wel op verbetering!
Plaats reactie