Kat bijt niet van zich af richting kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Anne100
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2010 20:32

Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Anne100 »

Ik zit met mijn handen in mijn haar.

Ik heb sinds drie weken een kitten als speelvriendje in huis genomen voor mijn 2,5 jaar oude kat. Na ze eerst apart te hebben gehouden, laat ik ze de laatste twee weken onder toezicht bij elkaar. Het probleem is alleen dat de kleine de grote de hele tijd belaagt; bovenop hem springt, hem tikken geeft en in zijn vacht bijt. De grote is daar niet van gediend, ondergaat de ellende en vertrekt dan weer naar buiten.
Vorige week leek het even beter te gaan toen mijn kat eindelijk een beetje van zich afbeet. De kitten nam daardoor afstand en mijn kat bleef toen lekker binnen. Ik hoopte dat dat een stap vooruit was, maar sinds een paar dagen zijn we weer terug bij af.

De kitten is niet agressief maar wil gewoon spelen; daarom bespringt hij mijn kat. Het gekke is dat mijn kat wel nieuwsgierig lijkt naar de kitten en hem vaak vanaf een hoge bar, waar hij op zit, volgt, maar zodra hij van de bar afspringt, wordt hij weer besprongen en vlucht hij naar buiten...

De kitten heb ik vorige week laten castreren, ik hoop dat ie daar wat rustiger door wordt...
Mijn kat binnen houden is echt geen optie.

Ik weet niet meer wat ik kan doen om de situatie te verbeteren en zie met pijnin mijn hart dat mijn kat zich niet meer gelukkig voelt...
Wie weet raad? Komt dit nog goed?
Anne100
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2010 20:32

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Anne100 »

p.s. Het grote probleem is dus vooral de speelsheid en de wildheid van mijn kitten. Als de kitten hem niet zou bespringen, zou mijn kat het allang prima vinden (het lijkt er nl zelfs op dat mijn kat nu vaker even binnen komt dan voordat we de kitten hadden).

Maar hoe zorg je ervoor dat de kitten hem niet meer zo bespringt?? Ik speel al heel vele met hem, dus daar kan het niet aan liggen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Heeel simpel, en het werkt echt!!! Een extra kitten erbij als speelkameraadje voor de jongste. De oudste laten ze snel met rust als ze merken dat deze niet wil.
Laat de jongste twee eerst kennismaken, en dan de oudste erbij. Maar laat ze eerst allebei eens ruiken in het reismandje.
Ik zou wel voor een snellere kennismaking gaan, dus geen dagen apart. Gewoon zien of de twee jongste elkaar niet onmiddelijk leuk vinden. Als ze jong zijn gaat het meestal snel.
Zoek een kitten die iets jonger is dan je jongste nu, maar niet te veel zodat het verschil niet te groot is in sterkte.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anne100
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2010 20:32

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Anne100 »

Bedankt voor je reactie!
Helaas is het niet mogelijk om er nog een kat/poes bij te nemen. We wonen in een appartement en de katten gaan naar buiten in een soort afgesloten hofje van tuinen. Buiten dat ik het de buren niet aan kan doen om drie katten door hun tuinen te laten struinen (en poepen) is ons huis niet groot genoeg om drie katten in te laten wonen.

Nog andere tips of mensen met dezelfde ervaring?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik vreesde al dat je dat zou zeggen.
Het is echter de enige oplossing waarmee je je katten gelukkig kan maken... En ik spreek echt uit heel recente ervaring
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423

Als een tweede kat gaat, gaat een derde ook! Zeker als het over kittens gaat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Catfish »

Ik weet ook uit ervaring dat een kitten bij een kitten een geweldige oplossing is om een wat oudere kat rust te gunnen. Maar garantie heb je natuurlijk nooit. Wie weet vindt je oudere kat dat wel vreselijk, ik weet het niet.
Je zou altijd contact op kunnen nemen met een katten gedragsdeskundige, misschien heeft hij/zij een hele goede tip. Maar ook op dit forum waart veel kennis rond, wie weet heeft er hier iemand een gouden tip.
Ik zou ze in ieder geval tijd gunnen, wie weet komt het helemaal goed. Ik hoop hat voor je! En voor je oudere' kat natuurlij, als het zo blijft is het geen doen uiteraard.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Anne100
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2010 20:32

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Anne100 »

Als het maar half zou kunnen zou ik een kitten erbij halen, maar het is gewoon geen doen nu. We moeten het dus met de situatie doen.

Mijn oudere kat is trouwens ook pas 2,5 jaar oud, hè? Dus je zou denken dat hij het geen ramp vindt om af en toe eens te rollebollen. Maar het is vooral het onstuimige gedrag van de kitten dat hem verrast en waarvan hij schrikt.

Gek genoeg is de oudste vanavond wel alweer 4 keer binnen geweest, terwijl hij normaal misschien één keer binnenkomt, dus zijn nieuwsgierigheid wint het wel van zijn weerzin tegen het besprongen worden.

Ik hoop heel erg dat de kitten wat rustiger wordt (door de castratie of door het ouder worden).

Zou het beter gaan als mijn kitten straks ook naar buiten gaat? Misschien dat ie zijn energie dan buiten meer kwijt kan en mijn kat wat meer met rust laat?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door castratenkoor »

Tsja dat is een vraag waar je een glazen bol bij nodig hebt, dat kan niemand voorspellen.
Ik sluit me bij de vorige sprekers aan, twee kitten houden elkaar bezig en laten de oudere meer met rust. Is ook mijn ervaring en ik heb 8 katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Ilone »

Misschien draait het bij wanneer de kitten wat ouder en rustiger wordt.
Hou oud is het kitten?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Catfish »

Wie weet went je andere kat wel aan het kitten. Geef ze nog een paar weken.
Ik ben geen voorstander van katten los naar buiten laten, allerlei rampen liggen op de loer. Genoeg voorbeelden hier.
Ook ik blijf het zeggen, de beste oplossing is toch echt een kitten erbij...
Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Anne100
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2010 20:32

Re: HELP! Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Anne100 »

De kitten is rond de 5/6 maanden en mijn kat is 2,5.
Ik wil ook nog niet opgeven, hoor, ik hoop dat de kleine wat rustiger wordt door de castratie en als ie naar buiten mag straks. Het buitengedelte bij mij is heel beschermd en relatief veilig. Het is een afgesloten hof met 20 tuinen. Dus eigenlijk ideaal.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Poezebal »

Hoe lang heb je ze nu inmiddels bij elkaar?

Ik zou het lekker laten geworden, je kat zoekt duidelijk wel een hoger plekje op als de kitten hem lastig valt, en hij moet gewoon flink wennen.

Wat ik zou doen is veel zelf spelen met je kitten.

Maar.. ook met je oudere kat, koop bv 2 stokjes met een verensliert of balletje er aan en ga daar mee spelen.

Je zult zien dat beide katten opgaan in spel en als vanzelf misschien wel per ongeluk gaan spelen.

De kitten moet ook duidelijk zn energie kwijt, en de oudste niet zo, dus zelf moet je zorgen dat het kitten zn drukke bui heeft gehad, en dan zal het hopelijk snel beter gaan
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Anne100
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 sep 2010 20:32

Re: Kat bijt niet van zich af richting kitten

Bericht door Anne100 »

Dank voor jullie reacties!

Ik ga de vierde week in met ze samen, maar ze zien elkaar relatief weinig omdat mijn kat veel buiten is. Daarom duurt eea ook langer, denk ik.

Ik probeer inderdaad veel te spelen met de kleine. Hij lijkt de laatste dagen ook wel iets rustiger (misschien al door de castratie van 1,5 week geleden?) en het gekke is wel dat onze kat wel nieuwsgierig lijkt naar de kitten. Ik houd jullie op de hoogte!
Plaats reactie