Stoeien of..?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Stoeien of..?

Bericht door Dollie »

Sinds een maand (10 mei) woont Nora (asielkat, geschat op vijf jaar, gecastreerd; zat met andere katten) bij ons. Wij hadden al een kat, Billy (woont al van kleins af aan bij ons, is vandaag precies twee jaar ( :edance: ) en is ook gecastreerd) en gelukkig ging dat heel goed. Natuurlijk waren ze niet gelijk de beste vriendjes, maar dat verwachtte ook niemand van ze. Nora moest zeker even wennen maar leek zich al vrij gauw echt thuis te voelen.

Nu de laatste weken, zitten Billy en Nora regelmatig achter elkaar aan. Dit is meestal tegen de avond. 's Ochtends soms ook wel even. Ze doen elkaar niet echt iets en vallen elkaar verder ook zo maar niet aan, al zitten ze ook niet echt bij elkaar; ze zoeken elkaar wel steeds meer op, Billy springt bijv. wel eens op de vensterbank terwijl zij daar al zit, eerst aan de andere kant maar nu gewoon op dezelfde plek. Nora stelt dat niet echt op prijs maar doet ook niet echt iets, Billy gaat ook vrij gauw weer weg.

Ik heb een paar filmpjes gemaakt van hun "gestoei" en ik vraag me af of iemand me misschien ook kan vertellen of dit inderdaad stoeien/spelen is? Ze verwonden elkaar niet ofzo, ze lijken ook geen van beiden extreem gestresst of wat dan ook, maar ik ben gewoon benieuwd. Ik heb nog nooit eerder op deze manier twee katten gehad.

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Stoeien of..?

Bericht door Seemy »

:edance: Dit is gewoon spelen / uitdagen / ouwehoeren!
Niks geen hoge ruggen, blazen of oren naar achteren.
Haha leuk om te zien (de hond ook trouwens :grin: )

Het gaat er hier wel wat harder aan toe als ze spelen.... en ze sjeezen ook het hele huis door achter elkaar aan. De plukken haar vliegen eraf als ze aan het ouwehoeren zijn samen.
En ze mogen elkaar ook graag aan het schrikken maken :shock: . Dan gaat er 1 achter de stoel of achter het gordijn zitten wachten totdat de ander er aan komt. En dan ATTACK :lol:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Stoeien of..?

Bericht door loek »

Hoi Dollie

Ziet er iniedergeval vriendelijk uit. (of het dat ook is?) Ik zou het interpreteren als 'kattentaal die wij niet begrijpen' volgens mij maken ze elkaar vanalles duidelijk stiekem zonder dat wij mensen dat begrijpen.

Ik ken dit specifieke gedrag niet echt van mijn katten. Hoe het eerste fimpje begint zo ken ik ze wel....dat een beetje naar elkaar meppen, om elkaar heen lopen en dan 'hopsakee' erbovenop...tenminste dat laatste gebeurd dan bij mijn katten maar bij jou katten blijft dat dus (tot nu toe) een beetje uit.
Misschien is het ook nog het ontdekken van elkaar. Nog net niet echt 'ervoor durven gaan'? Misschien liggen ze over een aantal weken wel echt te stoeien. Maar misschien hebben ze nu ook wel aan elkaar duidelijk gemaakt dat dat niet gaat gebeuren: 'tot hier en niet verder' zoiets. Katten kunnen heel subtiel zijn in hun boodschappen naar elkaar toe. Zonder dat wij mensen het door hebben 'vertellen' ze elkaar vanalles.

hihi ik weet het ook niet hoor maar zo zou ik het denk ik interpreteren. Iniedergeval niet iets dus om je zorgen om te maken ofzo denk ik, helemaal niet.

Leuk dat het zo goed gaat met die twee samen!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Stoeien of..?

Bericht door sandy »

O dat is nog niks Iris, je moet ze hier is zien :lol: en dan met name Buffy en Jessie, die zijn heel erg aan elkaar gewaagd.
Die kunnen soms tekeer gaan, niet gewoon :shock:
Dit is nog netjes hoor :lol:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Stoeien of..?

Bericht door Dollie »

Okay! Haha ik maakte me ook geen zorgen hoor, maar ik heb nog nooit twee katten gehad! Dus dit is me volkomen vreemd. Barber (de hond) en Billy vliegen soms ook achter elkaar aan door het huis, al vanaf kleins af aan. Dat gaat er ook veel ruiger aan toe. Al doen ze dat, nu ik er over na denk, toch wel minder sinds Nora er is. En Barber voelt zich volgens mij een beetje buitengesloten haha, ze trekken zich niks van hem aan als ze spelen.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Stoeien of..?

Bericht door Dollie »

Nou, ze worden inderdaad steeds feller! Maar 't blijft wel vriendelijk volgens mij :p
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Stoeien of..?

Bericht door Roos en Minousch »

Vlinder en Chico doen dat elke dag wel een aantal keer, en het is echt spelen hoor, zolang er geen geluid bij komt kijken is er niets aan de hand en lekker laten gaan.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Stoeien of..?

Bericht door sandy »

Ik zal wel is kijken of het me lukt om een keer een filmpje te maken van Buf en Jes, die zijn echt ruig af en toe.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Stoeien of..?

Bericht door Roos en Minousch »

Hier is een filmpje over Vlinder en Chico, en het is echt puur spel.

[youtube][/youtube]
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Stoeien of..?

Bericht door JLC »

Zo spelen Jaap en Lizzie ook. Af en toe hoor ik dan wel een miaauwtje. Dat zal wel een waarschuwing van de een aan de ander zijn dat het spel toch wat te ruw was.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Stoeien of..?

Bericht door Roos en Minousch »

Hier ook zo hoor, dat hoor je Chico piepen, dan is Vlinder tever gegaan, maar Vlinder heb ik nog noot gehoord, het kan haar niet ver genoeg gaan met stoeien haha.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Stoeien of..?

Bericht door Dollie »

Leuk om het ook eens van andere katten te zien! Zo gaat het hier ook wel meestal.

Alleen Nora is nogal gefixeerd op eten, ze at ook een groot deel van Billy's portie op met als gevolg dat ze al gauw uit begon te dijen. Ze was al niet de slankste. Nu krijgt zij twee keer per dag eten en Billy wanneer hij zeurt. Als hij 's avonds nog wat gehad heeft en zij ook nog wel wat zou willen, kan ze wel eens naar hem uitvallen. We proberen te zorgen dat ze gewoon niet doorheeft dat hij wat krijgt, dat lukt helaas niet altijd. Maar ja, anders wordt Billy echt te licht en/of zij te dik..
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Stoeien of..?

Bericht door ayla »

je ka ner ook voor kiezen om bijvoorbeeld Billy in een aparte afgesloten kamer eten te geven op vaste tijden. Op die manier kan Nora niet bij zijn eten en kan Billy in alle rust eten.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Stoeien of..?

Bericht door Dollie »

We hebben voor Billy, die veel buiten komt, een bakje in de garage gezet. Nora krijgt twee keer per dag tien minuten d'r bakje voor d'r neus en moet het daar mee doen. Billy wanneer hij zeurt. Inmiddels gaat het prima, gelukkig.

Afbeelding
Plaats reactie