Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Yvet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2010 17:24

Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

Bericht door Yvet »

Vandaag zijn mijn kat Grumo (gecastreerd, 9 jaar) en de poes Kasa (gesteril. 5 jaar) van mijn vriend, mee verhuisd naar ons nieuwe appartement. Het leek ons goed om ze pas bij elkaar te doen in ons nieuwe appartement en niet al eerder in hun eigen omgeving. Vanmiddag hebben ze elkaar voor het eerst ontmoet, maar dat was geen groot succes. Grumo loopt nieuwsgierig rond en is alles aan het verkennen, maar Kasa is vrijwel direct nogal bang in een hoekje gaan zitten. Ze hebben eerst wel een beetje om elkaar heen gelopen, maar dat liep al snel uit op brommen, grommen en blazen (allebei, maar vooral Kasa). Ze hebben elkaar niet aangevallen. Ook begon Kasa tegen mij te grommen en blazen en uithalen, iets wat ze anders nooit doet. Tegen mijn vriend deed ze dit niet. Grumo is wel gewoon aan te halen zonder dat hij bood wordt.
Ik heb me laten vertellen dat een (volwassen) poes en kat wel samen kunnen, maar dat ze toch wel even de tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. Grumo en Kasa zijn beiden binnenkatten, Kasa is op jongere leeftjd wel eens buiten geweest. In ons nieuwe appartement kunnen ze niet naar buiten (hebben wel veel ruimte). Mijn vragen: kunnen deze twee elkaar gaan accepteren? Hoe lang kan dit ongeveer duren? Zijn er tips waardoor het acceptatieproces makkelijker wordt? Alvast heel erg bedankt voor antwoorden!
Groetjes Yvet
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

Bericht door Biny »

Ik denk dat je er gewoon even een tijd overheen moet laten gaan. Kan sowieso denk ik wel een paar week duren. En wellicht vinden ze elkaar nooit aardig maar gaan ze het accepteren dat de ander 'er is'.
Gewoon tijd gunnen en niet teveel mee 'bemoeien'. Echte tips heb ik niet om het proces te bevorderen, maar vast iemand anders hier wel! Misschien iets wat ze beide leuk vinden qua speeltjes of iets dergelijks?
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Boheme

Re: Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

Bericht door Boheme »

Ik ben bang dat het een beetje te veel is voor ze.. een nieuwe omgeving en dan ook nog eens een nieuw huisgenootje, er is dan even niets vertrouwds voor ze.... tenminste, kan ik me voorstellen. Ik zelf zou ze denk ik eerst apart houden in kleinere ruimtes, niet gelijk het hele huis geven. Daarna de ruimtes afwisselen, zodat ze dan wel aan elkaars geur kunnen wennen. Uiteindelijk kan je voor een rustige introductie gaan met bijvoorbeeld iets van gaas tussen de deur, zodat ze elkaar wel zien maar dat ze nog niet bij elkaar kunnen komen.

Ik zou het in elk geval zo doen, maar misschien zijn er nog meer met andere tips.

Succes in elk geval!... o en welkom op het forum ;)
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

Bericht door puck0906 »

Ja, dat denk ik ook. Dubbel stress voor de katten maar als ze elkaar niet in de haren vliegen is het nog geen groot probleem. Het is echt een kwestie van tijd. laat ze vooral in hun eigen tempo bepalen hoe ze met elkaar omgaan en ga het niet forseren. Geef ze beide aandacht genoeg en inderdaad laat ze rustig wennen. Hier heb ik in augustus een 2tal kittens bij 2 oudere katten gedaan. 1 van de oudere is helaas in oktober overleden maar onze kater moest in het begin niets weten van de zusjes en veel blazen en uithalen en nu liggen ze tegen elkaar aan en likt de kleine zelfs hem schoon! Zoals met veel problemen dus geef het de tijd........ Succes!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

Bericht door Cari »

Ik begrijp dat beide katten al langere tijd alleen wonen? Dan is deze situatie best heel moeilijk voor ze en in combinate met de nieuwe woonplek en nieuwe blikopener erbij, vergt dit heel wat van de katten. Grumo is blijkbaar vrij laconiek en daar heb je geluk bij. Je hebt besloten om ze samen gelijk het hele appartement te geven en zolang ze elkaar niet in de haren vliegen, lijkt me dat niet verkeerd. Als je merkt dat de spanning stijgt i.p.v. minder wordt, zou ik ze wel alsnog scheiden, want als ze echt gaan vechten, is dat waarschijnlijk niet meer te herstellen.
Wat je moet doen, is de momenten waarbij ze in elkaars buurt zijn, zo aangenaam mogelijk maken, zodat ze merken dat ook in elkaars nabijheid het leven goed kan zijn ;-) . Wat vaak goed werkt, is ze met eten dichter bij elkaar te brengen. In eerste instantie zal de bange Kasa waarschijnlijk niet willen eten als Grumo erbij is, dus zet je hun eten een eind uit elkaar. Langzaamaan kan je ze zo dichter bij elkaar in de buurt brengen. UIteraard werkt dit het beste met iets dat ze echt lekker vinden. Het de hele dag laten staan van brokjes moet je dan niet doen, want dan gaan ze eten als de ander er niet is.
En verder: veel geduld hebben, niets forceren en vrolijk blijven :grin:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

Bericht door JLC »

Ik heb wel eens gehoord dat katers niet met poezen vechten. Dus als dat zo is, dan zou het niet (volledig) uit de hand hoeven lopen, maar misschien kan iemand anders hier op het forum meer over vertellen. Ik weet namelijk ook niet of dit 100% klopt.
Verder geduld, denk ik.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Yvet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2010 17:24

Re: Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

Bericht door Yvet »

Hallo allen,

Bedankt voor jullie antwoorden, tips en adviezen. We zijn nu een paar dagen verder, en Grumo en Kasa liggen in elkaars pootjes zoetjes op de bank te slapen...... ;) Nee hoor, flauw grapje. Zo ver is het nog niet. Maar het gaat best aardig. Ze lopen beiden al veel meer door het huis heen, en komen ook steeds dichter in elkaar buurt. Grumo is de socio, je ziet echt dat hij contact probeert te maken met Kasa. Maar (een vrouw zou een vrouw niet zijn ;)), Kasa duldt dit nog niet helemaal. Kasa is niet meer bang, maar juist hard van zich af aan het grommen. Dit wil zeggen dat ze gromt en soms ook blaast zodra Grumo te dicht in haar buurt komt. Maar ze vallen elkaar niet aan. Ik verwacht ook niet dat de spanning nog meer gaat stijgen, hij zal eerder afnemen. We laten ze nu gewoon hun gangetje gaan en bemoeien ons niet met waar ze heen lopen, tenzij er iets niet helemaal klopt uiteraard.
De voerbakjes dichter bij elkaar zetten (met iets heel lekkers erin) vind ik wel een goeie. Vanavond maar eens uitproberen.
Met een stuk geduld, liefde en aandacht, denk ik dat we (en ze) een heel eind gaan komen :)

Groetjes!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

Bericht door Cari »

Zo te horen gaat dat wel goed komen, fijn :grin: !

@JLC: katers zullen inderdaad niet snel met poezen vechten. Gekastreerde katers echter, die hun terrein gedwongen moeten delen met een vreemde kat, kunnen dat wel doen, ook als het een poes is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Volwassen poes en kat sinds verhuizing samen, probleem?

Bericht door JLC »

@ Cari, dank voor de duidelijke reactie.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie