Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
askar12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2009 04:38
Locatie: Roosendaal

Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door askar12 »

Ik heb 4 gecastreerde katers van 17, 4, 3, en 2 jaar oud. ( en nog 4 honden)
De katten gaan heel goed met elkaar om, nooit problemen gegeven. Nu heb ik na mijn vakantie in mijn tuin een poes gevonden, ondervoed en uitgedroogd. Ze is volgens de dierenarts jong volwassen, en buiten ondervoed en uitgedroogd gezond. Ze is nergens als vermist opgegeven en heeft geen chip. Ik wil haar graag houden. Ze is nu een week bij mij in huis. Eet en drinkt goed en haar vacht begint al te glanzen. Is naar mij toe erg aanhankelijk. Komt op schoot liggen. Mijn 4 katten vinden haar erg interessant en zoeken wel toenadering, op een rustige manier. Maar zij begint steeds te grommen als er een te dicht bij komt. Soms blaast ze ook nog en slaat met haar poot. Gevolg: de katten druipen af.
Is dit gewoon een kwestie van tijd en wennen of kan ik nog iets doen zodat ze zich wat aardiger opstelt. Ik gebruik al zo'n verstuiver van feliway in huis ( sinds 3 dagen.)
De honden hou ik nog bij haar vandaan, ze hebben haar al wel gezien.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door Nyncke »

Ik zou haar eerst een beetje aan laten sterken en dan pas rustig aan laten wennen.

Zo'n stekker zeggen ze van dat ie goed werkt...ik heb er zelf 1 gehad maar deed niks.
Ik zweer bij bachremedies, kun je haar nu rescue geven.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door Cari »

Je hebt hele lieve katers! De poes heeft tijd nodig. Als ze merkt dat de katers haar geen kwaad doen, zal ze vroeg of laat wel aan ze wennen. Zorg wel dat je de katers genoeg aandacht blijft geven en laat de poes je niet teveel claimen. Ze zal zich gewoon moeten aanpassen en als je haar net zo behandelt als de rest en geen bijzondere privileges geeft, gaat dat het snelst. Heeft ze de honden al gezien? Soms is het voor een kat makkelijker om honden te accepteren dan andere katten ;-) . Leuk dat je haar wilt houden, trouwens! Ik heb hier ook 4 katers en 1 poesje (en 3 honden) Af en toe wordt het poesje door de katers geplaagd, maar ze zijn eigenlijk allemaal gek op haar :eangel: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door JLC »

Ik denk dat de poes nog moet wennen. Ze zal een tijdje op straat hebben geleefd en het grommen en blazen is wellicht een automatisme voor haar. Dit zal ze op straat ook hebben gedaan richting andere katten. Het zal z'n tijd nodig hebben.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
askar12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2009 04:38
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door askar12 »

Bedankt voor jullie reacties. Ondertussen zijn we 2,5 week verder. De katers hebben duidelijk genoeg van haar geblaas en getier en hebben nu zelf zoiets van : dat kunnen wij ook!!
Ze (Pippi) wordt nu door 3 van de 4 katers achtervolgd. En dan vlucht ze krijsend onder de kast. De katers zoeken haar nu echt op, en ik weet niet of ze nu willen 'spelen" of niet. Ze hebben geen dikke staart of hoge rug. Ze rennen ook vaak op dezelfde manier achter elkaar aan, kan er wild aan toe gaan. Maar zodra Pippi nu een van de katers ziet is ze weg. Als ik op "haar" kamer kom, komt ze wel gelijk onder de kast uit en is ze erg aanhankelijk. Ik laat Pippi 's nachts alleen op "haar" kamer slapen, met de deur dicht. Heeft ze even rust. De katers krijgen extra aandacht van mij. Het is eigenlijk wel sneu, heel hun rust is verstoord.
Weet iemand of het zou schelen als Pippi gesteriliseerd zou worden?? Dat moet toch wel gebeuren want we willen geen kittens. ( die zou ik allemaal willen houden)
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
groetjes
Wilma
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door Cari »

Ik weet niet of sterilisatie helpt. Ik zit nu iets anders te bedenken: je kan misschien gebruik maken van het feit dat ze nog niet gesteriliseerd is :idea: : als je haar een keer krols laat worden, gaat ze toenadering zoeken tot je katers en zal haar krols zijn het winnen van haar angst en afkeer. Dit kan je uiteraard alleen doen als je katers allemaal gecastreerd zijn en je heel zeker weet dat Pippi niet kan ontsnappen. Daarna onmiddelijk naar de dierenarts ;-) ! Het is een ideetje, maar ik heb geen idee of haar dit uiteindelijk blijvend zal helpen.

p.s.: je katers hebben door dat ze voor Pippi niet bang hoeven te zijn. Ze zijn gewoon met haar aan 't dollen -ik ken dat ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door Nyncke »

Geen tips, het kan gewoon een tijd duren, geduld, geduld geduld, er komt een moment dat ze snapt dat er niks aan de hand is.
askar12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2009 04:38
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door askar12 »

Ik word langzaam wanhopig. Pippi zit bijna de hele dag onder de kast nu. Nog steeds zitten de 3 katers haar achterna. Nog steeds vlucht ze luid krijsend weg. Ze eet goed en ziet er een stuk beter uit maar blijft maar op een kamer zitten en dan overdag nog onder de kast. 's Nachts ligt ze in haar mandje ( ik ben al een nacht bij haar gaan slapen)
We hebben haar het weekend in de huiskamer gezet in een bench ivm de honden. Zo kan ze ook wennen aan de honden en de honden aan haar. Ik heb er een boerenfox bij die nog steeds denkt dat ze een konijntje is, zit verlekkerd naast de bench. Maar dat was bij de andere katten ook zo toen we die kregen. En dat gaat nu heel goed , slapen samen op de bank, wassen elkaar. Pippi lag lekker rustig in de bench rond te kijken, was niet bang van de honden. Ook toen de katers naast de bench gingen zitten was ze niet angstig. En toen waren de katers ook rustig.
Het zal wel een kwestie van tijd zijn maar ik zal blij zijn als ze elkaar een beetje gaan accepteren, al is het alleen maar dat ze elkaar verdragen.
Heeft iemand nog suggesties??
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door Muizenis »

Zit er verschil in 1 x 7 of 7 x 1 ??? Ik denk dus van wel, zeker in dit geval ;) Jouw honden en katers zijn onderling goed aan elkaar gewend en gewaagd. Een 7-koppige éénheid dat kennis maakt met één poes. Arme Pippi... die staat ineens oog in oog met één zevental :shock: Tijd, tijd, tijd... ;-)

Suc7 ermee :-P
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door JLC »

Maar hoe lang moet askar 12 geduld hebben? Een maand, twee maanden, een half jaar? Er kan toch een moment komen waarop je moet zeggen dat het niet verder kan. Is het dan niet beter dat askar 12 een ander adresje voor Pippi vindt?
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door Cari »

Waarom laat je haar niet voorlopig lekker in de bench? Ik denk dat ze zich daar veel veiliger voelt. Ik ben absoluut een groot tegenstander van opsluiten, maar in sommige gevallen is het dier daar (even) heel blij mee. Laat haar maar even helemaal tot rust komen. 5 Weken lang voortdurend in de stress is niet gezond. Je moet haar vluchtgedrag doorbreken en dat kan alleen door te voorkomen dat ze gaat rennen. Elke keer dat ze vlucht is dat ook weer een stimulans voor de katers en de fox om haar opnieuw op te jagen. In de bench voelt ze zich veilig en kan ze door de tralies heen contact maken met de anderen. Ik zou het zeker doen, want dit is voor je poes echt niet leuk. Vergeet ook niet dat poezen zich over 't algemeen eerder bedreigd voelen dan katers en liever rennen dan de confrontatie aangaan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door tacuma »

Hier al ruim vier maanden hetzelfde probleem: de drie heren en Koenda kunnen niet met elkaar
door één deur, wat we ook proberen... Hordeur gekocht zodat ze elkaar wel kunnen zien, maar
niets kunnen doen -werkt niet, Koenda blijft blazen. Clomicalm, Destress -Koenda blaast nog
steeds. Ga nu Telizen proberen, Koenda mag het ook proberen bij mijn dochter (die twee heel
zachtaardige katten heeft), en als dat niet lukt, zal ze toch herplaatst moeten worden, naar
een huisje zonder andere katten, maar met heel veel menselijke aandacht... Maar het is en
blijft moeilijk wanneer je die beslissing moet nemen!

Ik hoop dat het bij jullie wél goed gaat komen!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door Cari »

Als je clomiclam en destress al geprobeerd hebt en ook een hordeur en ze blaast na meer dan 4 maanden nog steeds, dan zou ik Koenda herplaatsen. Misschien als je dochter poezen heeft, dat 't lukt, maar anders moet ze gewoon ergens alleen.
Het is fantastisch dat je alles probeert, maar het is net als met laten inslapen: op een gegeven moment moet je de strijd opgeven, in het belang van de kat. Het is geen falen van jouw kant, het is het onmogelijke willen en daar lijdt je poes onder.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
askar12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 okt 2009 04:38
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door askar12 »

dank jullie wel voor de reacties.
Ik ga eerst nu maar weer proberen met Pippi in de bench overdag. 's Nachts kan ze gewoon op "haar" kamer rondlopen. Dan kunnen de katers en de honden er niet bij. Trouwens de 2 teckels vind Pippi wel leuk, snuffelt aan hun en loopt er omheen. Zij zijn ook een stuk rustiger dan de fox en de jack-russell. Ik moet inderdaad het vluchtgedrag doorbreken. En het viel me al op dat Pippi wel rustig in de bench lag toen ze in de kamer stond het weekend. Ook toen de katers erom heen liepen te draaien. Voelt zich daar duidelijk veilig in. Dus dat ga ik doen.
Verder las ik iets over clomicam en destress en telizen. Wat zijn dat?
Laura, ik hoop dat het toch nog gaat lukken bij jou met Koenda. Ik moet er niet aan denken om Pippi kwijt te raken.
groetjes
Wilma
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe een gevonden poes laten wennen aan 4 gecastreerde katers

Bericht door Nyncke »

Cari schreef:Waarom laat je haar niet voorlopig lekker in de bench? Ik denk dat ze zich daar veel veiliger voelt. Ik ben absoluut een groot tegenstander van opsluiten, maar in sommige gevallen is het dier daar (even) heel blij mee. Laat haar maar even helemaal tot rust komen. 5 Weken lang voortdurend in de stress is niet gezond. Je moet haar vluchtgedrag doorbreken en dat kan alleen door te voorkomen dat ze gaat rennen. Elke keer dat ze vlucht is dat ook weer een stimulans voor de katers en de fox om haar opnieuw op te jagen. In de bench voelt ze zich veilig en kan ze door de tralies heen contact maken met de anderen. Ik zou het zeker doen, want dit is voor je poes echt niet leuk. Vergeet ook niet dat poezen zich over 't algemeen eerder bedreigd voelen dan katers en liever rennen dan de confrontatie aangaan.
Ik vind dit wel een heel goed inzicht, bij de opvanghonden die ik geregeld heb is er een zelfde insteek. Werkt prima!
In de bench kunnen ze allemaal aan elkaar wennen, zonder dat er gevlucht ( en dus gejaagd ) hoeft te worden.

Iemand vroeg hoe lang het kan duren, tja daar valt dus geen peil op te trekken, ik heb een zwerfkaje gehad wat na 3 maanden nog als de dood voor mij was.
Plaats reactie