Poes bijt kitten constant in de keel

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
fehrianlover
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2010 13:42

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door fehrianlover »

ja dat wel
maar ik maak me toch zorgen aangezien ik morgen moet werken
en ze niet in de gaten kan houden.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Admin »

Hoi Linda,

Dat is een rangorde/dominantiegebaar. Hiermee laat de 1-jarige zien wie hier de baas is (als hij gecastreerd is tenminste). Meestal kun je dit gewoon toestaan, tenzij het duidelijk erg pijnlijk is voor het kitten. Sommige katten gaan met het kitten in standje 69 liggen (sorry voor de vergelijking :eshifty: ), houden het lijfje vast met hun voorpoten en gaan dan tegen het koppie/de kin van het kitten liggen trappen. Dat is voor mij een reden om het te onderbreken met een luid "Nee" en het te stoppen. Kwaad worden is daarbij niet de bedoeling, omdat het kattengedrag is, maar je zorgt dan dat het kitten niks overkomt.

Als je slaapt en de 1 jarige doet dit bij het kitten, dan zou ik ze 's nachts niet bij elkaar laten, al gaat dat bij veel mensen wel gewoon goed.

Overigens, ik ken het verhaal natuurlijk verder niet, maar 7 weken is wel erg vroeg voor een kitten om bij de moeder weg te gaan. Het uiterste minimum is toch wel 8 weken.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Admin »

Zoals ik al zei is 8 weken echt het absolute minimum om een kitten bij de moeder weg te halen. Niet alleen zogen kittens nog steeds bij de moeder op die leeftijd, maar de moeder leert het kitten ook bepaalde gedragsregels.

Als je er een poosje niet bent (niet te lang, want het kitten moet minimaal 4 x per dag voeding krijgen), dan kun je, als je het niet vertrouwt, het kitten tijdelijk in een aparte kamer zetten, met voer, vers water en een kattenbak.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
fehrianlover
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2010 13:42

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door fehrianlover »

Ik wou ook nog even vragen denkt u dat dit tijdelijk gedrag is of zal mijn kater dit altijd blijven doen.
Of is het gewoon een kwestie van wennen.

Hoop gauw iets van u te horen.
Linda
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Admin »

Zodra de rangorde is bepaald zal dat gedrag afnemen, tenzij de volwassen geworden kitten ook dominant is, dan komen er vaker schermutselingen. Soms worden de rollen dan omgedraai en wordt het kitten de baas.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
SaartjeSiep
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2010 13:11

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door SaartjeSiep »

Hier precies het zelfde maar dan tussen twee kittens. Twee dames. Stientje is 8,5 week en Saartje is 12 wken,

Ze spelen in principe leuk samen, maar saar loopt constant achter stientje aan. En drijft stientje vaak in een hoekje, sluit de poten helemaal rond haar heen en bijt in haar keel. Stientje piept vervolgens enorm. Saar gaat dan wel gewoon door.

3 dagen in de week zijn ze alleen... zou dit goed gaan??? want ik vind het verschrikkelijk
Sollidius
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2010 10:17

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Sollidius »

Wat ben ik blij dat ik dit allemaal lees,

onze kater van 5 maanden doet dit ook bij onze nieuwe kitten ik schrok me ook dood en dacht dat Oliver Tommie wilde vermoorden. Heb ze toen wel uitelkaar gehaald maar zoals ik hier lees gewoon een hard geluid maken. Oliver zou toch voor zijn gevoel het duidelijk moeten hebben gemaakt voor hij hiermee stopt denk ik.
Catwomen87
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:50

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Catwomen87 »

Ik ben blij dit allemaal te lezen.
Ik heb zelf een (gecastreerde) kater van ruim 1 en een kitten van 14 weken, hij is nu een week bij ons en de eerste 2 dagen blies en gromde de kater naar de nieuwe kitten. Verder niets aan de hand. Maar nu al een aantal dagen "valt ie m steeds aan".. Hij duikt er boven op en slaat met z'n achterpoten tegen z'n lijfje terwijl hij in zijn nekje bijt.
De kitten weet steeds weg te komen en piept af en toe, maar ophouden doet ie niet. Ook als ie rustig aan het spelen is, wil de kater hem soms wel "aanvallen".
Er zijn ook rust periodes, maar dan houdt de kater hem nauwlettend in de gaten.
Ik schrok me natuurlijk dood, toen ik dat voor het eerst zag, maar lees nu dat het normaal gedrag is.
Hopelijk blijft het niet te lang aanhouden, want nog steeds als ik t zie gebeuren, staat het zweet aan de binnenkant van m'n handen.
Hoelang kan dit aanhouden? En wanneer is het echt noodzakelijk om in te grijpen?
(Als ik er niet bij ben bijv. snachts zet ik ze wel apart) wanneer kan ik ze met gerust hart bij elkaar laten?
Billy 2009 & Rambo 2010
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door MarjanR »

Ik heb thuis ook een nieuweling.
En die is een stuk jonger dan m'n oude kat.
De strijd om wie er de baas is is nu losgebroken.
En Teun bijt Moos zo'n beetje over al.
Ik vind het verschrikkelijk om te zien, maar ze moeten het echt uitvechten.
Zolang dit niet is gedaan, blijft dit.
Dus ik zit ook met m'n zweethandjes op de bank aan te kijken hoe Moos helemaal niets terug doet.
Mij af en toe hulpeloos aankijkt "want ik kom hem toch altijd redden?".
"deze keer niet, lieve Moos".
Tenzij Moos het echt op een krijsen zet...en dan klap ik in m'n handen. En dan is er weer rust.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door pearlsofpassion »

Catwoman, als ik het jouwe lees lijkt het meer op normaal kattenspeelgedrag. Het is normaal speelgedrag dat met de achterpoten trappen, het lijkt erg ruw, maar ze vinden het niet erg! De kitten kan wel eens piepen omdat de kater gewoon een stuk groter is en dat kan niet anders dan dat hij af en toe wel eens wat te hard doet. Hierboven gaat het echt over in de keel bijten en de kitten roept echt. Dat is wel iets anders dan in de nek bijten en een kitten die af en toe kort een schreeuwtje laat. Dat laatste is gewoon normaal en zal dus niet echt over gaan.
Hier roep ik Cuzco eens tot de orde als Luis 3 maal achter elkaar moet piepen. Dan roep ik even zijn naam om duidelijk te maken dat hij wel eens wat mag opletten, maar ik straf er hem natuurlijk nooit voor en verbied het hem zeker niet (want dan lijkt het of je spelen verbied en dat mag je zeker niet doen!)
Het mindert met de tijd omdat de oudste leert wat voorzichtiger te zijn en omdat de kitten groter wordt en meer kan verdragen.
Maar probeer dus zo weinig mogelijk in te grijpen.

Als er echt iets verkeerd zit, merk je het echt wel. Dan roepen ze erg luid en wordt de kitten heel bang of zo. Als de kitten nog steeds naar de kater toegaat en zelf vaak zelf een aanvalletje plaatst, is alles koek en ei. Het is normaal dat de kitten weg probeert te komen, dat is deel van het spel, het is dan ook niet de bedoeling weg te kruipen, meestal komen ze al snel terug tevoorschijn en wachten tot de oudste hen komt vangen of proberen zelf te vangen....

Dus maak je er niet druk in, ze hebben er geen echt pijn van (zoals jezelf als je worstelde als klein kind, of deed je dat niet? ik wel :-)) en ze vinden het erg leuk als ze het zelf opzoeken.
Dus probeer ervan te genieten, ookal vliegen ze overal tegen. Ik kan mij ook altijd moeilijk voorstellen dat dat leuk is, maar ze vinden dat wel. Geniet van je katten die van elkaar genieten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Catwomen87
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:50

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Catwomen87 »

Bedankt voor je reactie pearlsofpassion!
Ik ben nu wel een stuk geruster. Kan ik ze wel gewoon alleen laten dan? of moet ik er toch bij blijven dat het niet te ver gaat?
Onze kitten zoekt inderdaad de kater gewoon op..
Ik schrok er heel erg van omdat we zelf nog niet veel ervaring met katten hebben. Maar als ik je reactie zo lees, is het allemaal vrij logisch, alleen in onze ogen erg pijnlijk voor zo'n kleintje.
Dank je wel!
Billy 2009 & Rambo 2010
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ze gerust alleen laten! Je moet ook echt vermijden van in de grijpen, want dan kan je de goede relatie tussen je 2 katten grondig verstoren en dat zou wel heel erg zonde zijn!
Het kleintje heeft echt niet veel pijn hoor! Hij zal even iets voelen als de grootste iets te wild is, maar zal hem niet echt pijn doen. Als kinderen spelen wordt er ook al eens geroepen, maar zolang het niet in wenen eindigt is er niet echt iets aan de hand. Zo is het bij kittens ook. Zolang je kitten niet de kater ontwijkt en niet echt krijst is het gewoon spelen waarbij de kater voldoende rekening houdt met de kitten. Dat is prachtig!

Veel plezier met je leuke stel! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het beste kun je inderdaad niet te veel ingrijpen...en ingrijpen alleen doen in de zin van afleiden met een vreemd geluid, een speeltje of eten.
Bij mij is Dean Wibi heel snel gaan accepteren (terwijl hij volgens de oude eig echt niet met andere katten kon) alleen nu 'bespringt' hij hem altijd. Hem kennende zal het een combinatie spelen/rangorde zijn...het is een speelse kat maar ondertussen ook een superarrogante kat die meot laten zien dat hij de baas is. Dus vaak zie ik z'n staart omhoog gaan, de achterkant gaat omhoog en hij schudt even met z'n kont en dan springt hij er bovenop. Dat is speelgedrag. En dan begint hij Wibi in de nek en soms in de keel te bijten. Om ook even te laten weten dat hij de baas is. Soms gaat hij me te ver, dan blijft hij Wibi constant achterna rennen en roep ik hem tot de orde.
Maar het is normaal kattengedrag, en je kunt ze dus rustig laten gaan.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door pearlsofpassion »

Hier bespringen ze echt elkaar en bijten elkaar in de nek (proberen beide, Cuzco wint nog steeds gemakkelijk). Maar toch is Luis duidelijk al de baas. Als hij komt eten er is enkel nog iets over in 1 bakje, is Luis degene die het krijgt! Zeker weten! En toch wint Cuzco bij het spelen omdat hij natuurlijk nog veel groter is. Dus het is niet altijd zo duidelijk en niet altijd een dominantieritueel. Het is gewoon erg leuk om elkaar te vangen en te proberen overal te 'bijten'. Ik probeerde vroeger ook steed mijn zus te vangen en op de grond te krijgen (in het gras), super leuk!
Geef het gewoon iet of wat tijd en dan leren ze hoe ver ze kunnen gaan bij elkaar. Luis is hier van 17 juli, en er wordt al een paar weken nog maar heel zelden geroepen. Ze leren snel wanneer het niet meer leuk is voor de ander.
Maar je maar geen zorgen, het zijn al erg goede vriendjes!

Als de ene de andere steeds blijft achternalopen, zorg dan dat de andere ergens achter kan kruipen tot de ene gekalmeerd is. Maar hij zal het wel snel duidelijk kunnen maken als hij er genoeg van heeft, en normaal gaat de ander daar ook snel naar luisteren. Hier is het genoeg als Luis gewoon niet reageert, dan stopt Cuzco al. Maar in het begin moeten ze elkaar daarin nog leren kennen en begrijpen. Gewoon wat geduld!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Catwomen87
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:50

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Catwomen87 »

Ik heb gelukkig ook helemaal niet ingegrepen, en ze zeker niet uit elkaar gehaald, maar ik moest gewoon even de zekerheid hebben dat er niets aan de hand was. Ik klap af en toe in m'n handen als het er iets te hard aan toe gaat, maar verder heb ik het alleen in de gaten gehouden.
Ze hebben ook rustmomenten, dan ligt Billy boven te slapen en Rambo beneden. En het gaat iedere dag al weer beter gelukkig. Maar omdat ik zelf niet veel ervaring met katten heb (niemand in de familie heeft katten gehad) wilde ik het zekere voor het onzekere nemen.
Bedankt voor de reacties, ik laat ze lekker spelen! :) En zal niet meer zo "bezorgd" zijn! Dank je wel!
Billy 2009 & Rambo 2010
Plaats reactie