Poes bijt kitten constant in de keel

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Norah Jones
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2009 11:13

Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Norah Jones »

Hallo,

Ik heb 2 poezen, 1 van elf (camel)en 1 van een jaar (norah)
Sinds zondag heb ik er een kitten bij van 7 weken en dat ging de eerste dag zelfs erg goed.
Die van een jaar keek alleen en was net de schaduw van de kleine, viel best mee dacht ik.
Sinds gisteren ligt Norah constant op de loer en gaat er aldoor achteraan, zij springt erdan met bolle poten bovenop en probeerd de kitten dan in de keel te bijten. Als de kitten piept gaat de norah gewoon door.
Ook geeft zij de kitten constant een tik met de poot, maar daarna al gauw weer richting de keel.
Wat mij opvalt is dat norah niet gromt of blaast zoals de andere poes (camel) wel doet en vervolgens weg loopt.
Maar het lijkt wel net alsof de Norah denkt dat het een levende muis is.
Wie kan mij helpen om de kitten in leven te houden en dat norah niet een koelbloedige kittenkiller wordt ????

Groetjes Greetje
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Poes bijt kitten constant in de keel (help)

Bericht door beestenbende »

Maak je niet te druk, want vaak is dit een heel normale reactie op nieuwelingen, zoals een kitten. Het bijten naar de nek kan te maken hebben met de rangorde te bepalen. Zolang het er niet te hard aan toe gaat, moet je ze gewoon laten gaan. Even volhouden dus.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Poes bijt kitten constant in de keel (help)

Bericht door TuttiFrutti »

Bij ons doet Lotje dat altijd bij Lizzie. Ze bijt altijd in de nek van Lizzie als ze aan het 'vechten' zijn. Lizzie loopt ook weg als ze het zat is. Ik denk dat dit een normale reactie is hoor. Zou me er niet teveel zorgen om maken.
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Poes bijt kitten constant in de keel (help)

Bericht door Siris »

Als je er niet bij bent doen ze het waarschijnlijk ook, maar ik heb het advies gekregen als ik er bij en kat bijt weer in keel om ze uit elkaar te halen. Bijvoorbeeld door afleiding of een harde geluid. Ik heb mijn kat het na een paar dagen niet meer zien doen.

Beestenbende en TuttiFruttie er staat keel bijten, niet nek, ik vind dat heel wat anders.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Poes bijt kitten constant in de keel (help)

Bericht door Umimeis »

Dit doet Flea ook bij Sam, in de keel van Sam bijten als ze aan het stoeien zijn.

Alleen gisteren waren ze ipv stoeien enorm aan het vechten, waarbij Flea aan het grommen en heel hard aan het miauwen was.
Als het mij te ruig gaat worden dan klap ik hard in mijn handen en dan stoppen ze.
Maar ja, ook ik ga er vanuit dat dit wel over gaat als Sam groter is.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Poes bijt kitten constant in de keel (help)

Bericht door Katrin »

Mijn Mien doet dit ook bij haar kittens, in het begin zat ik er ook met zweet in mijn handen naar te kijken, ondertussen weet ik dat ze hiermee aan toont dat zij de sterkere is en blijft, de kittens worden natuurlijk steeds brutaler, maar als Mien ze wil wassen en ze spartelen tegen dan bijt ze ze in de keel, vaak blijft het kitten dan stil liggen.
Dus ik denk dat het eerder een opvoedkundige kwestie is dan dat ze het kitten als prooi ziet.
Maar je kan er misschien de eerste tijd bij blijven als je het toch niet vertrouwd.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Poes bijt kitten constant in de keel (help)

Bericht door Umimeis »

Ik denk ook wel dat het met de opvoeding te maken heeft.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Ajuparaplu
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2009 00:20

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Ajuparaplu »

Nou! Blij dat ik dit stukje heb gevonden. Ik heb namelijk ongeveer hetzelfde.
Mijn jeweetwel kater Robbedoes van 11 maanden is vrij zwaar, 6,2 kilo. (Hij is niet te dik maar erg groot)
Kater Franklin van 8 weken, een heel gelukkig en sociaal katje, is er net een paar dagen bij.
Maar Robbedoes doet dus hetzelfde bij de kleine, ik ben me kapot geschrokken want ik dacht dat hij hem dood beet! Misschien heel overdreven maar ik had het nog nooit gezien en ik heb veel katten gehad en nooit zo'n dergelijke situatie gezien. Ik heb hem eraf getrokken, elke keer dat hij het deed. Robbedoes is zo zwaar en lomp. Ik dacht, dat komt niet goed!
Ik heb hem ook een beetje gestraft, erg slecht blijkbaar maar laten we erop houden dat ik helemaal verbijsterd was. Het ging met zoveel geweld!
Iemand nog meer tips??
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Leonie89 »

ik zou er persoonlijk niet tussen gaan staan.. het is een manier om te laten zien wie de sterkste is.. als je hier tussen gaat staan kunnen ze er samen niet uitkomen.. als je het echt te lang vind duren zou je ze af kunnen leiden met een speeltje of met eten, maar bestraffen heeft geen zin, want het is normaal kattengedrag..
Gebruikersavatar
Ajuparaplu
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2009 00:20

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Ajuparaplu »

Klopt, straffen heeft inderdaad geen zin. Kom ik nu achter, ik laat eerst de rust in huis terug keren.
Ik heb de eerste nachten de kleine bij ons op bed gehad, zodat hij aan ons kan wennen. 's Nachts ben je geen bedreiging voor een katje dus dat pakte allemaal goed uit. Nu laat ik Robbedoes bij ons slapen zodat hij aan de geur van het kleintje kan wennen.
Ik probeer het later weer een keer om ze bij elkaar te doen
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Medusa »

Inderdaad, zo weinig mogelijk tussen komen want daar frustreer je de katten nog meer mee waardoor ze nog harder gaan proberen om hun rangorde te bepalen. Als het te ruig wordt, klap ik ook hard in de handen, dan stuiven ze uit elkaar.

Geef vooral veel aandacht aan d poezen die je al had zodat ze zich niet uitgesloten voelen, neem hen apart om mee te spelen enz. want een kitten is mooi, lief, speels en eist alle aandacht van de baasjes op waardoor de "ouderen" zich snel te veel voelen en hun frustratie wat meer gaan uitwerken op het kitten. Probeer ook met ze samen te spelen met een hengel of een balletje papier maar niet te lang
Gebruikersavatar
Ajuparaplu
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2009 00:20

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Ajuparaplu »

Dankjewel voor de tips, ik blijf wel bij ze als ze samen zijn.

Ik laat nog wel horen hoe het afloopt! :grin:
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door lvhesteren »

Onze kater van bijna 2 jaar bijt ons poesje van ruim 1 jaar nog steeds (al een jaar).

Het poesje is vaak onder het bed te vinden en als ze het aandurft te spelen, stopt ze als ze de kater aan ziet komen en duikt in elkaar.

Dit gaat echt niet goed!!

Wie heeft er raad???
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
fehrianlover
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2010 13:42

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door fehrianlover »

Hallo,

Ik heb een vraag.
ik heb sinds vandaag een vrouwelijke kitten erbij en ik had al een kater van 1 jaar
nu is het zo dat sinds zij hier is dat de kater haar vasthoudt en boven op haar zit en aan het bijten is

is dit normaal?
of moet ik er iets tegen doen

Ik hoop snel een reactie te krijgen

Bij voorbaat dank,
Linda
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Poes bijt kitten constant in de keel

Bericht door Dafpoetser »

Hmm, lijkt me een duidelijk voorbeeld van paargedrag, is de kater al wel geholpen?
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Plaats reactie