Voortdurende ruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Cees+Co
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2008 18:42

Voortdurende ruzie

Bericht door Cees+Co »

Onze katten (Cees, 5 jaar en Co, 4 jaar) zijn tot 4 december jl. nooit naar buiten geweest, behalve op het balkon en de gallerij, en altijd met elkaar op een (groot) appartement verbleven. Dit is altijd goed gegaan..ze waren geen super vriendinnen, maar de enige keer dat ze elkaar aanvlogen was wanneer ze elkaar aan het plagen waren.

Wij zijn op 5 december jl. verhuisd naar een woning met tuin. Ze zijn na een week al naar buiten gegaan en dat was een goede ervaring. Alleen deze maandagavond is Cees aangevallen door een andere kat en is sindsdien niet meer de lieve, gezellige kat. Wel naar ons toe, maar niet meer naar Co. Ze zoekt haar op en valt haar telkens aan, waardoor Co ontzettend bang is geworden en de hele dag op de koelkast zit. De eerste dagen hebben we haar boven gehouden, maar we willen geen katten meer boven houden. Dit is ook niet de oplossing, omdat we telkens moeten uitkijken als we de deur naar boven opdoen, dat Cees niet naar boven rent.

Het is nu bijna een week later, maar we zien dat beiden katten hier enorm veel stress door hebben.
Is er hoop dat het ooit weer goed komt tussen hen? Ligt het nu aan de traumatische ervaring, verhuizing of machtpositie opeissen of van alles een beetje? Moeten we dingen gaan kopen als Feliway? Kunnen we Cees op een of andere manier straffen? Graag advies, want dit hadden we niet voorzien.

Alvast dank!

Groeten Erica
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Voortdurende ruzie

Bericht door Sandra W »

Allereerst van harte welkom op ons forum, hopelijk heb je er wat aan :grin:! Ik zit op het ogenblik in dezelfde situatie, waarbij de ene poes de andere zo laat schrikken dat de bange kat nu op de TV-kast woont, dus ik herken je frustatie en je wens om alles weer naar het oude te brengen helaas helemaal.

Jouw katten zijn waarschijnlijk helemaal in de war door alle veranderingen die tegelijkertijd komen en reageren hun stress nu helaas op elkaar af. Gelukkig is het nog kort en dus is het mogelijk dat alles vanzelf weer kalmeert, zeker als er tijd overheen gaat, maar het is duidelijk geen prettige situatie voor jullie allemaal.

Het is echter lastig om hier snel iets aan te veranderen, maar straffen is in ieder geval het laatste wat je moet doen. Je kunt wel beginnen met het aanschaffen van een Feliway-stekker en kalmerende druppels voor beide katten en er is ook iets bij de dierenarts te halen wat je door het eten kunt doen. En verder is het goed om beide katten een eigen leefruimte te geven, dus helaas tijdelijk ook boven, zodat ze elkaar kunnen ontlopen en hun rust terug kunnen vinden. Ook naar buiten laten is een goed idee, want dan kunnen ze hun energie kwijt, tenzij dit natuurlijk leidt tot herhaalde aanvallen van die buurkat, want dat verergert de boel alleen maar.

Hopelijk zijn er nog anderen met goede tips, want die kan ik zelf ook goed gebruiken ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Voortdurende ruzie

Bericht door rieneke »

ben het eens met sandra.
nu uit elkaar halen, en dat voorlopig zo houden.
neem vooral de tijd, en laat ze uitgebreid tot rust komen.
iedere nieuwe aanvaring maakt het probleem moeilijker op te lossen.
google eens op gedragstherapie en katten, ik denk dat je dan al een eind komt.
anders hoor ik het wel :smile:
succes, want dit is echt een rotsituatie.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Voortdurende ruzie

Bericht door rieneke »

daar ben ik weer, heb nu meer puf om het uit te leggen dan gisteravond :smile:
deze vorm van agressie (omgerichte agressie) kan bijzonder hardnekkig zijn helaas.
wat zou kunnen helpen is een herintroductie.
allereerst is het belangrijk de katten geruime tijd uit elkaar te houden, liefst zo dat ze elkaar niet kunnen horen, zien of ruiken.
ik praat hier eerder over weken dan over dagen.
neem voor iedere stap in het proces ruim de tijd, anders ben je weer terug bij af.
feliway kan ondersteunend werken.
als de katten helemaal ontspannen zijn, kan je geurtjes gaan uitwisselen dmv dekentjes ruilen, en aaien over en weer.
ook kan je wattenschijfjes langs de wang van de kat halen, en die bij de andere kat neerleggen.
neem ook voor deze fase ruim de tijd.
zijn de katten hier nog steeds ontspannen onder, dan kunnen ze eens van verblijf wisselen.
gaat ook dat goed, dan kan je de deur tussen de katten op een klein kiertje zetten, zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken, maar niet bij elkaar kunnen komen.
tot slot kan je de katten weer bij elkaar laten, maar in eerste instantie voor een korte periode, en onder toezicht.
geef iets lekkers als je de deur openzet, zodat ze het bijeenzijn associeren met iets leuks.
al met al een langdurige en bewerkelijke klus, maar wel noodzakelijk.
uit zichzelf gaat dit waarschijnlijk niet beteren.
veel succes!
Gesloten