moeder is geen moeder meer

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
ilovecats
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2008 20:19
Locatie: Deventer

moeder is geen moeder meer

Bericht door ilovecats »

Mijn lieve en aanhankelijke poes Suzie is vier maanden geleden moeder geworden van een gezonde drieling. Omdat ik meteen verliefd werd op de drie pluizenbolletjes, heb ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen ze allemaal onder te brengen bij andere mensen, twee van de poesjes heb ik gehouden, Cato en Noor.
Suus is precies vier maanden een supermoeder geweest, liet ze niet alleen buiten, joeg achter elke hond aan, waste ze achter de oren en gunde ze zo nu en dan nog een slok melk.
Van de ene op de andere dag is dit echter verander.
Ze blaast, gromt en krijst tegen ze, net als ze doet bij die ene kater uit de buurt die het soms waagt om bij mij in de tuin te komen.
Naar mij toe is ze niet veranderd, maar ze lijkt vergeten te zijn dat die twee kleintjes er gewoon bijhoren.
Herkent iemand dit en zo ja, hoe kan ik Suzie helpen niet meer zo boos te zijn?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: moeder is geen moeder meer

Bericht door Sandra W »

Ze doet gewoon wat een goede moeder in de natuur ook doet: ze stuurt haar kleintjes de wijde wereld in, want haar taak zit erop. Er zijn wel moederpoezen die in vrede samen kunnen leven met hun nakomelingen, maar meestal ontstaat er na een tijdje toch wrijving of zoals in jullie geval echte ruzie.

Je kunt hier niet zo veel aan doen, behalve haar de ruimte te gunnen om haar eigen rustige plekje op te zoeken en ook veel aandacht en liefde te geven. Als haar gedrag echter niet verandert is het misschien toch een beter idee voor de kittens een ander huis te zoeken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: moeder is geen moeder meer

Bericht door rieneke »

vreemd...bij kolonies verwilderde katten worden de katertjes verjaagd, maar de poezen blijven gewoon deel uitmaken van de kolonie.
ook gaat het afstand nemen meestal niet zo abrupt.
ik zou voor de zekerheid even met moepoes naar de dierenarts, om een medische oorzaak uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: moeder is geen moeder meer

Bericht door Kattenbella »

Is ze al gesteriliseerd? Het kan ook zijn dat ze weer "op stap" wil ;-) Wat Sandra al zei, haar taak zit erop.
Ik denk niet dat het nodig is voor de kittens een ander thuis te zoeken. Dit moet voor allemaal een plekje geven, ze gaan nu even anders met elkaar om.
Ik heb hier ook moeders met jongen gehad die bijelkaar bleven en inderdaad was er altijd een ommekeer. Uiteindelijk zoeken ze elkaar wel weer op, maar dan meer als maatjes.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten