Raad hard nodig, 2 poezen vechten veel

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Sanny
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2008 12:59

Raad hard nodig, 2 poezen vechten veel

Bericht door Sanny »

Goedemiddag,

Ik heb een vraag waarmee jullie mij hopelijk kunnen helpen!! In juni jl heb ik een poes van 8 jaar oud (Dappie) uit het asiel in huis gehaald. Ze is gesteriliseerd en gewend om met meerdere katten/poezen samen te leven. Omdat zij zich steeds meer gedroeg alsof ze zich verveelden hebben we besloten om er een maatje voor haar bij te halen. Vorige week maandag hebben we dit gedaan, het is een gesteriliseerde poes van 10 jaar (Penda) geworden. Ook deze poes was gewend om met meerdere katten/poezen samen te leven. Beiden hebben een heel lief en aanhankelijk karakter.
Na een week de introductie te doen zoals vaker op internet beschreven (geurtjes/kamers uitwisselen), hebben we besloten om de poezen bij elkaar te laten en te zien wat er zou gebeuren. Sindsdien hebben ze telkens korte gevechten en jaagt Dappie Penda onder het bed. Penda durft er bijna niet meer onderuit te komen omdat Dappie haar in de gang opwacht.
Omdat dit de eerste keer is dat we poezen hebben en bij elkaar zetten, vroeg ik me af of dit normaal gedrag is en hoelang dit ongeveer zal duren. Ik wil namelijk niet dat Penda een miserabel leven heeft door Dap.

Groetjes,

Sanny
Laatst gewijzigd door Admin op 09 sep 2008 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dit bericht is naar dit forum verplaatst en het dubbele bericht is verwijderd.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Raad hard nodig, 2 poezen vechten veel

Bericht door Leonie89 »

ja hoor, dit kan wel 4 weken duren. als het dan nog niet over is zullen ze elkaar nooit over gaan. overigens, niet elk kattenstelletje wordt beste vrienden, sommige stelletjes zullen elkaar gewon accepteren en that's it.
als je het niet vertrouwd, zet ze dan alleen bij elkaar als jij er bij bent. probeer je aandacht over de katten te verdelen en je niet met hun ruzies te bemoeien..
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Raad hard nodig, 2 poezen vechten veel

Bericht door rieneke »

katten van deze leeftijd zijn niet meer zo flexibel.
ik zou ze nogmaals introduceren, en er nu langer voor uittrekken.
eea kan je eventueel ondersteunen met feliway en felifriend.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Re: Raad hard nodig, 2 poezen vechten veel

Bericht door freija »

de meeste poezen worden vriendjes tijdens het eten en tijdens het spelen.

Probeer ze samen te brengen door bv. met een verenstokje te beginnen spelen of ze elk om beurt een tractatie te geven.

Ik heb zelf ook twee dames, en hoewel ik de indruk heb dat ze het best fijn vinden met z'n beidjes moet er toch elke dag nog eens 'gespeeld/gevochten' worden en zullen ze ook nooit elkaar gaan wassen ofzo of samen in één mandje slapen; Sommige katten doen dat wel, maar inderdaad. soms moet je gewoon blij zijn met acceptatie en dat ietsje meer.

Succes ermee
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gesloten