Oh jee... Komt dit goed??

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Sabby
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2008 11:32
Locatie: Kerkrade

Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Sabby »

Hallo allemaal!

Ik heb me zojuist aangemeld en heb een aantal vragen.
Vorig jaar heb ik van vrienden (Lei en Marianne) een kater gekregen die afgelopen april 9 jaar oud is geworden. Zij hebben hem weg gedaan, omdat die andere twee wat ze hadden hem altijd treiterden! Hij at niet meer fatsoenlijk en begon overal te plassen. Toen ik hem kreeg was hij natuurlijk wat schuw, maar ik heb gelukkig nooit problemen met hem gehad! Tot gisteren... Gisteravond hebben we een nieuw katertje erbij gekregen. Wordt morgen 7 weken oud. Had hier al het een en ander gelezen over hoe je het beste kon handelen. Toen we binnenkwamen, hebben we de kleine in de bench gelaten en eerst de oude gekeurd en hem even aan de bench laten ruiken. Daarna hebben we het deurtje opengemaakt en de kleine eruit laten komen. De oude was heel raar aan het miauwen en aan de kont van de kleine aan het ruiken. Dat is de eerste vraag: Is dat normaal? Het ging op zich allemaal goed. Een uurtje... En toen begon de oude, die overigens Rauber heet, naar de kleine te blazen. Hebben het in de gaten gehouden, maar ze met rust gelaten. Vannacht heb ik de kleine, die heet Diesel, eerst opgesloten in de keuken. Met eten, drinken, kattenbak en een dekentje. Dat ging helemaal niet goed. Hij was heel erg en heel zielig aan het piepen. Toen hebben we hem in de bench gezet en de bench bij ons op de slaapkamer. Dat ging goed. Tenminste... De kleine was stil, maar de grote, die normaal altijd bij ons in bed slaapt, liet zich niet zien! Tweede vraag, komt dit ook nog goed? Vandaag heeft Rauber buiten al 40x naar Diesel geblazen hem ook al 2x geslagen en toen heb ik ingegrepen! Is dit normaal dat hij naar hem slaat? En heb ik er goed aan gedaan om Rauber daarvoor een tik te geven? Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen!

Bedankt alvast voor alle commentaar!
Mijn schatten van katten: Rauber en Duvel
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Lotte »

Op je eerste vraag kan ik zeggen, ja het is normaal dat ze aan elkaar billen ruiken. Heeft te maken met geuren en herkenning.

Ik verwacht dat Rauber wel weer bij jullie op bed komt slapen, zeker als Diesel voorlopig 's nachts in de bench blijft.
Hij was gister waarschijnlijk uit zijn doen doordat Diesel (ook al was het in de bench) op zijn terrein was.

Op je laatste vraag, nee het is niet goed dat je Rauber een tik gaf. Hiermee creeër je alleen angst en aversie tegen jezelf gericht.
De heren moeten zelf letterlijk uitvechten wat de verhouding wordt in huis tussen hen. Rauber geeft doormiddel van blazen en soms dus ook tikken aan wat hij wel acceptabel vindt en wat hij niet pikt. Ook binnen nesten krijgen kittens af een toe een (corrigerende)tik van de moeder poes, Diesel zal hier niks van krijgen.
Ook als Diesel straks wat groter wordt zullen de heren af en toe echt behoorlijk kunnen vechten. Hoe moeilijk het ook is, probeer in princiepe niet in te grijpen. Wanneer je ingrijpt zal het gevecht namelijk nog een keer moeten plaats vinden, maar dan harder en sneller, om als nog de verhoudingen weer duidelijk te krijgen.

uit eindelijk komt het waarschijnlijk wel goed tussen je heren. Alleen is het aan hen om te bepalen wat "goed" is. Dat kan betekenen dat ze elkaar dulden in huis maar verder niks van elkaar moeten weten (en af en toe vechten), maar ze kunnen ook samen in een mandje liggen en elkaar poetsen.
Hier kan je zelf eigenlijk niet in sturen, dus probeer vooral niks te forceren.

Ik hoop dat je met deze antwoorden een beetje uit de voeten kunt.
Succes
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sabby
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2008 11:32
Locatie: Kerkrade

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Sabby »

Oke, heb ik zeer zeker wat aan! Maar wat ik gewoon niet eerlijk vond was dat de kleine helemaal niks deed en Rauber hem toch een tik gaf. Maar goed, ik zal proberen me er buiten te houden, hoe moeilijk dat ook is. Hij is zo klein...

:-(
Mijn schatten van katten: Rauber en Duvel
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Lotte »

Ik snap je gevoel helemaal hoor
(hoevaak ik zelf wel niet ingegrepen heb en achteraf dacht "dat had ik niet moeten doen")

Wat wij eerlijk vinden en hoe katten daar over denken wil nog wel eens verschillen ;)
Soms is de beste verdediging de aanval, op deze manier heeft Rauber laten zien dat hij (voorlopig) niet van hem gediend is.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sabby
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2008 11:32
Locatie: Kerkrade

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Sabby »

Ja, ben zo bang dat het fout gaat, he?! Dat Rauber Diesel echt verwond... Maar goed, we wachten af.
Rauber zit nu onder een tafeltje beledigd te zijn. Hihi. Ook wel zielig natuurlijk. Maar heb besloten hem met rust te laten.
Mijn schatten van katten: Rauber en Duvel
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door rieneke »

dit hoort er allemaal bij hoor.
komt wel goed, jouw oudere kat voedt jouw jonkie op.
goed dat je het kleintje bij je neemt op de slaapkamer.
maar even een vraagje:jij zegt vandaag heeft rauber buiten al 40x naar diesel geblazen...
ik mag toch hopen dat je niet bedoelt dat hij vrij buiten loopt?
Sabby
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2008 11:32
Locatie: Kerkrade

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Sabby »

Nee, absoluut niet! Mijn katten komen niet buiten. Omdat ik dat sowieso niet wil, maar ook omdat ik 3 hoog woon. Het gaat iedere dag een beetje beter! Heb weer hoop! Rauber slaapt weer bij ons in de slaapkamer en de kleine is het 's nachts stil. Was die van begin af aan al, behalve toen hij in de keuken zat! En Rauber loopt hem overal achterna en houdt hem in de gaten. Wel grappig om te zien.
Mijn schatten van katten: Rauber en Duvel
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Lotte »

Mooi zo!
Dat klinkt al een stuk beter dan dinsdag he!
Dat achter elkaar aan sjouwen doen ze bij mij thuis na 2 jaar ook nog steeds hoor ;)
De ander zal toch wat leuks of lekkers vinden en je voor zijn ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sabby
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2008 11:32
Locatie: Kerkrade

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Sabby »

Nog even een andere vraag. Vanaf wanneer gaan katten echt miauwen? Hij piept nu alleen nog maar...

Groetjes Sabrina
Mijn schatten van katten: Rauber en Duvel
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door rieneke »

ik denk dat dat per kat verschilt.
ik heb een kater die volgende maand drie wordt, en die mieuwt nog steeds.
ik vind het wel schattig eigenlijk :grin:
Gebruikersavatar
Beestje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2007 00:51

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Beestje »

Jouw kitten was nog geen 7 weken oud toen je hem kreeg.
Hij is veel te vroeg bij zijn moeder weggegaan.
Waarschijnlijk weet hij helemaal niet hoe hij moet reageren op andere katten.
Hij heeft zijn inprentingfase gemist.
Ik hoop dat het bij gaat trekken.
Wie sturen kan zeilt bij elke wind
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Lotte »

Sabby schreef:Nog even een andere vraag. Vanaf wanneer gaan katten echt miauwen? Hij piept nu alleen nog maar...

Groetjes Sabrina
soms helemaal nooit.
Er zijn (vooral veel katers) aardig wat katten die alleen maar schorre piepjes uitstoten of het mauwen vervangen door andere geluiden
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sabby
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2008 11:32
Locatie: Kerkrade

Re: Oh jee... Komt dit goed??

Bericht door Sabby »

Hallo allemaal!

Ben er even niet geweest, maar wou jullie vertellen dat alles super gaat! Die kleine is echt prettig gestoord! Hihi. Hij is echt een klein kind. Daagt Rauber uit, doet van alles wat niet mag... Wel grappig allemaal! Mogmaals allemaal bedeankt voor jullie reacties!

Groetjes Sabrina
Mijn schatten van katten: Rauber en Duvel
Gesloten