Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Pinky3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2008 09:45

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door Pinky3 »

Inmiddels hebben we de kitten ruim anderhalve week.
Ik zie wel iets verbetering tussen de omgang van Puma met Syl, maar Syl blijft enorm grommen naar de kitten.
We laten ze nu meestal wel bij elkaar ook als we weg zijn en tevens 's nachts.
Wat er nu vooral gebeurt is dat Syl in ieder geval niet meer bang in een hoekje gaat zitten.
Ze loopt de kitten in ieder geval gewoon voorbij als ze naar haar eten of de kattenbak wil.
De eerste dagen deed ze dit niet en at ze gewoon niet, omdat ze er niet voorbij durfde.
Daarnaast ging ze de confrontatie niet eens aan, wat nu wel het geval is.

Ze gaan al dichter bij elkaar zitten, en meestal geeft Syl dan wel een grom, maar soms ook niet!
De kitten wil overigens met Syl spelen lijkt het wel, want die rent haar het liefst achterna. Waarna Syl weer gaat grommen enz...
Het kan inmiddels ook voorkomen dat de ene op de ene hoek van de bank zit en de andere op de andere hoek, zonder grommen...
Toch vind ik dat Syl nog veel gromt, als Puma aan het eten is bv. of te dicht bij is, of achter Syl aangaat...
Vinden jullie dit toch al grote verbeteringen en heeft het gewoon nog tijd nodig (en ben ik zo ongeduldig??)
Of zou dat grommen nu onderhand toch wel afgelopen moeten zijn?
Daarnaast heeft Syl ineens enorme haaruitval....zou dit door stress ( door de kleine speelse ondeugende kitten) kunnen komen?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door jobey »

ik herken veel van de dingen die je verteld, toen ik Stimpy erbij nam, en inderdaad gewoon nog geduld hebben. Je zult zien dat het al beter gaat, gewoon de natuur zn gang laten gaan.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door Shaz »

Ik heb bij de eerste katten zeven weken geduld moeten hebben! En toen hebben ze echt een periode alles samen gedaan, zelfs samen op de bak :roll: :lol: Dus inderdaad, het gaat vooruit dus nog even volhouden ;-)
Onze katten haren ook enorm op het moment hoor, komt denk ik eerder door het weer.
groetjes Sharon
Pinky3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2008 09:45

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door Pinky3 »

Samen op de bak doen ze nu al wel een paar dagen, dus dat is ook al mooi meegenomen. Denk dat het ook nog wel goedkomt!
En we geven ze s avonds eten, ver uit elkaar en iedere dag zetten we de etensbakken dichter bij elkaar. Brokjes eten ze omstebeurt al uit dezelfde bak, dus dat is in ieder geval al goed!!

We laten ze maar gewoon hun gang gaan, ben benieuwd hoe het over een paar weken zal gaan hihi!

Bedankt voor de reacties weer!
tomnala
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2008 18:33

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door tomnala »

Hallo,

Fijn te lezen dat het al wat beter gaat. Onze oude poes (15 jaar) bleef altijd tegen de kleintjes grommen. Ze vond ze gewoon veel te druk.
Veel geduld moet je hebben maar houd het goed in de gaten. Het kan heel veel stress veroorzaken ookal lijkt alles best goed te gaan.
Je kunt een feliway spray of verdamper proberen maar deze werkt pas na twee weken en je kan de ruimte niet ventileren anders waait alles weg. Van deze spray worden ze soms rustiger.
Valeriaan geven kan ook helpen voor de oudere kat.
Wat ook prettig kan zijn is veel hoge lig/slaapplekken zodat ze de kitten kan ontwijken. haar territorium moet ze opeens delen en niet iedere kat vindt dit leuk!
Overigens is het zo dat wij het heel leuk vinden om er een kat bij te plaatsen maar de al aanwezige kat zit er vaak echt niet op te wachten, helaas. Soms gaat het prima, soms ontstaat er een gedoog beleid, maar er zijn ook vaak problemen. Kijk maar eens op de verschillende fora over katten. Maar heb veel geduld een gedoogbeleid is ook goed genoeg.
Groetjes Astrid
Pinky3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2008 09:45

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door Pinky3 »

Hallo, inmiddels zijn we alweer een tijdje verder, maar de liefde tussen de 2 is er nog steeds niet.
We zien toch langzaamaan steeds meer verbetering, dat wel! Het zal bij deze 2 naar mijn gevoel nog wel wat weekjes duren, maar ik heb nog steeds het idee dat het nog maatjes worden, aangezien het steeds beter gaat.
Ze zitten als ik thuiskom van mijn werk samen te wachten, met een halve meter afstand ertussen. Maar vaak gromt Syl nog steeds.
Ze eten samen met een metertje ertussen (we zetten de etensbak 's avonds elke dag een stukje dichter bij elkaar).
Als we thuis zijn, zijn ze momenteel veel buiten in de tuin aan het ravotten. Wel ieder appart, maar soms ook dicht bij elkaar. Samen spelen doen ze niet. Soms haalt Syl nog steeds uit naar de kitten met een poot.
Verder hebben we wel gelachten, want Puma (de kitten) is er echt een om zeer goed in de gaten te houden, wat een ondeugend ding. Gisteravond waren we haar kwijt, en uit de tuin weggaan doet ze nog niet. Wij alles afgezocht, elke kast, onder het bed, echt overal, maar nee, nergens te vinden. Maar ineens had ik het: ik had het raam in het schuin dak op de slaapkamer een stukje opengezet. En ja hoor, ik keek uit het raam en wie zat er op het platte dak van de aanbouw te piepen: onze kleine Puma. Die was dus heel dapper uit het raam geklommen, maar naar binnen kon ze niet meer, en van het dak af, dus ook niet. Uiteindelijk hebben we haar eraf gehaald, en ze was merkbaar blij! Toch nog maar beter in de gaten houden!!hihi...Ze blijven leuk, die katten!
A J van den Ende
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2008 17:50

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door A J van den Ende »

Hellupp !!

Sinds gisteren een nieuw kittentje ( poesje genaamd Girlie ) bij mijn 1 jaar oude kater en tis echt een blaas en gromfestijn !! Vicky zoekt de kleine ook steeds op gromd en blaast naar d'r en deelt ook af en toe een tik uit. Girlie blijft heel stoer blaast af en toe terug en komt meestal na zo'n blaas en gromsessie van Vicky weer parmantig aangelopen.
De introductie is als volgt gegaan 'k heb de kleine in z'n reiskoffertje laten zittten zo'n 5 min toen deurtje open gezet . 'k Ben er steeds bij gebleven alleen 's nacht hou ik ze nog uit elkaar.
'k Hoop zo dat dit goed komt op dit moment heeft Vicky de kleine onder een kast gedreven is erzelf voor gaan liggen en gromt naar de kleine .
Graag tips ervaringen 'k weet er staan al veel ervaringen en ook tips op maar alles is welkom.
Pinky3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2008 09:45

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door Pinky3 »

Veel geduld hebben vooral!
Wij hebben dus een aantal weken geleden een kitten bij onze 1 jaar oude poes gezet.
Die moest er eerst niks van hebben en was zelfs bang voor de kitten. Nu zitten ze al steeds vaker naast elkaar, maar soms gromt ze nog steeds...het wordt steeds minder, dus ik ga er nog steeds vanuit dat het goed gaat. Bij sommige duurt het weken, bij anderen een paar dagen blijkbaar. Ze zeggen ook dat een kitten bij een 1 jaar oude kat, 9 van de 10 keer goed moet komen.
Onze poes was al niet de makkelijkste en zo'n kitten erbij vind ze nogal druk, daarom denk ikdat het bij ons wat langer duurt, maar ik zie nog steeds vooruitgang en ga er dus ook nog vanuit dat het helemaal goedkomt.
We hebben ze de eerste weken s nachts ook uit elkaar gehouden, leek mij wel zo fijn voor onze kat om die nog wat rust te gunnen. De kitten hebben we boven gehouden, bij ons, die voelde zich enorm eenzaam, ineens zonder broers en zussen en begon dus enorm te piepen als ze alleen was. Nu zitten ze 's nachts gewoon bij elkaar, en liggen ze al wel eens op de zelfde bank...
Volgens mij dus niet schrikken van wat er in eerste instantie gebeurt (deed ik ook hoor...) maar even geduld hebben!!!
A J van den Ende
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2008 17:50

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door A J van den Ende »

Dank je wel voor je reactie. 'k Heb ze nu maar uit elkaar gehouden. Vicky drijft die kleine echt onder een kast of zo en gaat er dan bij liggen en gromt en blaast zodra ze er onder vandaan komt. 'k Begreep ook dat jou oudste kat ook niet echt een makkelijke kat is dat is Vicky dus ook niet. Dus jou bericht geeft mij weer moed. 'k Moet er echt niet aan denken om die kleine weg te doen tis zo'n lekker ding. Is jou oudste ook een kater en je jongste een poes ??
Pinky3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2008 09:45

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door Pinky3 »

Het zijn allebei poezen, geduld inderdaad, ik zou zeggen kijk het eerst maar een weekje aan, dan zal er waarschijnlijk al veel veranderd zijn...
A J van den Ende
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2008 17:50

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door A J van den Ende »

'k Hoop het echt dat het veranderd want ik zie het nu al niet meer zo zitten. Wat trouwens ook nog een verschil is jou katten gaan naar buiten mijn katten zijn binnen katten dus teritorium is ook wat kleiner, scheelt ook denk .
Gebruikersavatar
Sharena
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2008 15:09

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door Sharena »

wat ben ik blij en gezegend :edance:

oke die van mij zijn allebei kittens... de ene dribbel is bijna 5 weken en de andere is ruiom 8 weken (minoes)
maar buiten dat het geweldig klikt tussen de kittens gaan ze ook super om en vice versa met onze 2 pups van 7,5 weekjes

Dribbel hadden we een paar dagen toen daar de 2 pups bij kwamen en dat was gelijk liefde op het eerste gezicht! de pups accepteerden gelijk de kat en de kat gelijk de pups en minoes hebben we sinds eergister en die was wat schuw het eerste moment
dus de eerste nacht hebben we de pups en dribbel wel bijelkaar in de bench gedaan maar minoes hebben we in de reismand met het deurtje strak op de bench gezet zodat ze elkaar konden zien en aanraken behalve als minoes meer naar achter ging...

schijnbaar werkte dit uitstekend de volgende dag al sliepen minoes en dribbel bij elkaar op rustmomentjes, en savonds kroop ze zelf al bij de hondjes in de bench

ik ben zooo verliefd op ons supppper 4tal
A J van den Ende
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2008 17:50

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door A J van den Ende »

Nou het gaat gelukkg al iets beter hier. Het gegrom en geblaas van Vicky naar de kleine is voor bij . Het enige wat ie nu doet is haar achterna gaan overal waar ze zit zit Vicky ook en als de kleine te dicht bij hem komt deelt ie een tik uit. Dus ik hoop dat dat ook nog verbeterd. Als ik wegga en 's nachts hou ik ze ook nog uitelkaar. Maar in de toekomst wil ik ze toch wel bijelkaar doen. Heeft iemand advies hoe ik dat het beste aan kan pakken ?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Nieuwe kitten erbij: help een groot drama!

Bericht door jobey »

ik zou het gewoon een keer proberen. Vroeg een keer naar bed en dan na een tijdje kijken of het nog steeds goed gaat, als het je dan een goed gevoel geeft, zou ik het gewoon zo laten
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gesloten