Kater is bang van het nieuwe kleintje.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door oonah »

hoi,

Ik wou eerst kijken of dit onderwerp er al in stond maar deze topic is 30 paginas maar na 6 paginas ga ik voor de snelle manier en maak lekker een nieuw bericht :icon_shifty:

Ik heb een kater van 4 jaar, heel speels en net zo gestoord als ik, we zijn altijd veel met ons tweetjes alleen geweest en hij heeft nogal een karaktertje.

Omdat hij nog altijd even speels is als toen hij een kitten was en ik soms denk dat hij zich af en toe wat verveeld was ik al een hele tijd aan het denken er een speelkameraadje bij te nemen voor hem, ik heb best een ruim appartement en er is een gesloten tuintje aan.

Foxy heeft al eens 4 maanden met de kat van een huisgenoot samengeleefd maar dat was een trauma voor die andere kat, Foxy was toen nog veel jonger maar al direct de baas en die andere kat was heel schuw, uiteindelijk kwam het erop neer dat dat appartement van Foxy was en 1 plekje onder een kast was van de andere kat, Foxy amuzeerde zich geweldig, hij is gek op hinderlagen en verrassingsaanvallen en hij is onvermoeibaar, tot groot verdriet van de oudere kat die geen moment rust kreeg en altijd op haar hoede was, gelukkig bleef mijn roommate toen maar een half jaar want toen hij vertrok was zijn poes gewoon op van de zenuwen.

Dus ik zat met een klein katje in mijn hoofd, eentje die lekker mee kan ravotten. Gisteren zag ik een oproep van een nest gevonden katjes en ik gebeld naar die mevrouw, ik vroeg of ik Foxy misschien eens mee mocht nemen om te kijken of hij een kitten leuk zou vinden (hij had nog nooit een kitten gezien) en of hij niet te ruw zou zijn ermee, maar de mevrouw was heel aardig en vlot en nodigde me in plaats daarvan uit om te komen kijken hoe die kleintjes al met haar eigen kater speelden. Dus ik kijken, en tja... hele bende super schattige hummeltjes, pff, wie is daar nu tegen bestand.
Allemaal aan het vechten en spelen met elkaar, ook met die grote kater, dus ze konden best wel wat verdragen, dat komt wel goed dan dacht ik en net op dat moment komt er 1 naar me toe gelopen en die heb ik meegenomen met de afspraak dat als het niet zou lukken ik hem terug mocht brengen.

Ik had me helemaal druk zitten maken of zo een klein beestje zou overleven met Foxy in de buurt, maar nou heb ik het omgekeerde probleem!

Mijn kater kwam snuffelen aan het kooitje, ging er even in liggen en toen verder snuffelen, dan ziet hij ineens wat bewegen onder de bank en hij is zich rot verschrokken, hij sprong zo 2 meter de lucht in op alle vier zijn poten, hij is naar buiten de boom in gevlucht en daar heeft hij heel de nacht gezeten. Ik heb zijn eten buiten moeten zetten, hij was niet te vermurven. Deze morgen kwam hij op trillende poten zover als de keuken om te eten maar wel met zijn ogen constant op de deur gericht. Ik kan hem zelfs niet meer aaien zo bang is hij.

Ik voel me helemaal schuldig nu, ik wou Foxy blij maken, niet ongelukkig en bang. Hij heeft me altijd onvoorwaardelijk vertrouwd en nu kijkt ie naar me met zoveel onbegrip. :-(

Die kleine heeft lef voor tien en is andere katjes gewend, die wil niet liever dan kennis maken en gezelschap hebben en die zit nou ook in zijn eentje binnen te piepen. Superzielig maar ik durf er niet te veel aandacht aan te geven, dus nou zit ik hier met twee zielige katten en ik ben zelf ook niet geweldig happy.

Ik ben een beetje onzeker over wat ik nu moet doen, ik wil niet meteen opgeven en ik ben natuurlijk al weer gelijk gehecht aan dat kleine ding, maar Foxy is mijn grote schat en wat als het niet lukt, moet ik hem zo lang alleen buiten laten slapen terwijl hij bang is dan? Ik wil niet dat Foxy ook een trauma opdoet zoals die kat van mijn roommate, hij snapt er helemaal niets meer van en ik kan het hem niet uitleggen. Ik had dit veel beter moeten plannen. :-(

iemand tips?


groetjes, oonah
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door Kattenbella »

Misschien kan je het kleintje nog even in een bench zetten om ze aan elkaar te laten wennen. Doe er even wat speeltjes in en laat Foxy zo kijken wat er in huis is gekomen

Dit hoeft helemaal niet zo lang te duren. Foxy heeft waarschijnlijk even niet begrepen dat hij met een kat te maken had. Ik heb dit vaker meegemaakt juist met dominante katers.
Een feliwaystekker wil ook wel helpen. Dat is en middel wat je in het stopcontakt doet en verdampt. Het is een geur wat katten rustiger kan maken. Wel even prijzig, maar werkzaam.
Kortom geef nog niet op!

Is Foxy alweer thuis? Het kunnen soms zulke helden op sokken zijn dan die stoere jongens ;-)

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door oonah »

Ik denk dat hij inderdaad niet snapt wat dat piepende dingetje in zijn woonkamer is.

Foxy is uiteindelijk toch maar binnengekomen toen het onweer begon gisterenavond. Hij heeft zich verschanst in de slaapkamer maar vandaag is hij eruit gekomen om te eten in de keuken, hij is heel voorzichtig de woonkamer binnengekomen (het kleintje was aan het slapen in de kooi) en is spinnend bij me op de bank komen liggen maar zodra er wat bewoog is hij terug de slaapkamer ingevlucht.

bedankt voor de peptalk Kattenbella, ik denk dat hij inderdaad een held op sokken is :)
misschien heeft het gewoon wat tijd nodig en komt het allemaal goed.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door Sandra W »

Maak je maar geen zorgen, heel veel volwassen katten zijn bang of juist boos op een kitten, maar dit komt meestal vanzelf goed. Wel moet je ze voor de zekerheid als je er niet bij bent uit elkaar houden (ook 's-nachts) tot ze elkaar volledig geaccepteerd hebben.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door oonah »

Houston, we have contact!
haha

Yay, ze hebben contact gemaakt, Jacky ( we hebben de kleine Jacky Chan genoemd naar de karate-sprongen dat ie maakt) is gewoon op Foxy blijven aflopen, liet zich nergens door van de wijs brengen en een paar uur geleden hebben ze aan elkaar zitten snuffelen. Wat lief om te zien, Foxy heel voozichtig, Jacky heel parmantig. Toen Jacky piepte is Foxy terug weggestoven maar zijn nieuwsgierigheid was gewekt.

Ze hebben nu al een soort van spelletje, verschrik elkaar, waarbij Jacky duidelijk wint. Maar er is geen gegrom of gevecht. Dat is goed hé?

Ja, 's nachts laat ik Jacky in zijn bench, hij is nog zo klein. Ik werk van thuis uit dus dat is lekker meegenomen, hij kan de hele dag vrij rondlopen.
Hoe weet je wanneer ze elkaar volledig geaccepteerd hebben? Gaan ze dan knuffelen of zo?

groetjes,
Oonah
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door Sandra W »

oonah schreef:Hoe weet je wanneer ze elkaar volledig geaccepteerd hebben? Gaan ze dan knuffelen of zo? groetjes, Oonah
Nee dat hoeft niet, ze accepteren elkaars aanwezigheid volledig als ze het niet meer als vervelend ervaren om elkaar te zien en gewoon elkaar negeren of als je geluk hebt elkaar ook echt opzoeken en dan samen spelen en/of slapen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door oonah »

oh, dus accepteren wil nog niet zeggen dat ze elkaar leuk gaan vinden?

Ze zijn nou al een hele tijd aan het spelen samen, achter elkaar aan het jagen en elkaar aan het besluipen. Ik heb Foxy nog nooit zoveel horen "praten". Als Jacky wat doet kijkt hij naar mij en geeft een hele monoloog, ik wou dat ik hem kon verstaan maar ik denk dat ik wel snap waar hij het over heeft. :grin:

Hij laat Jacky met rust als die aan het eten of aan het drinken is en hij blijkt zich redelijk in te houden, hij is 1 keer nogal heftig op hem gesprongen maar toen Jacky piepte en blies ging hij meteen achteruit. Zijn angst is omgeslagen in fascinatie :roll: als Jacky nu met een balletje aan het spelen is kijkt hij toe, hij schijnt het ook niet erg te vinden als ik Jacky aai, hij lijkt alleen verbaast.

Ik heb er nou een goed gevoel bij, ik denk dat ze wel met elkaar gaan kunnen opschieten.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door Sandra W »

Jouw katten gaan elkaar vast heel erg leuk vinden zo te lezen, dus veel plezier toegewenst!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door oonah »

Nou, even kleine update, kan het niet laten. :grin:
Heb nu een huis vol blije mensen en beestjes en kan er niet genoeg over vertellen.

Foxy en Jacky kunnen het geweldig met elkaar vinden, ze zoeken elkaar echt op en spelen en ravotten samen. Foxy lijkt rustiger geworden, het doet hem goed denk ik, een kameraadje. Ze zitten elkaar door heel het huis achter na maar die grote kater van me kan ook een echte loebas zijn, hij laat zich onverstoorbaar in zijn poten en staart bijten door Jacky, volgens mij gaat hij af en toe gewoon express met zijn staart bewegen en vlak voor die kleine zijn neus zitten. Ook als ik op de bank zit en Foxy komt bij me liggen en ik aai hem, dan komt die kleine hem ondertussen in zijn oren bijten maar hij blijft er gewoon lekker bij liggen, als Jacky te hard bijt duwt ie hem met 1 poot weg en dan begint Jacky gewoonlijk aan zijn staart, en ondertussen allebei spinnen, :roll: .

Ik ben heel blij dat ik dit heb doorgezet, hoewel ik vermoed dat Jacky binnenkort wel de baas zal zijn hier denk ik dat ze heel blij zijn met elkaar. Jacky doet Foxy in alles na en dus moet ik hem af en toe wel eens uit een boom halen wat toch wat hoog bleek en als ik niet bij het eten blijf eet hij gewoon samen met Foxy uit 1 bak, past ie net nog bij met zijn kopje. Kan het eigenlijk kwaad dat hij ook volwassen kattenvoeding eet?

In ieder geval bedankt voor de support!
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door Sandra W »

Heerlijk nieuws en laat die kleine maar lekker mee-eten met die grote, dat kan geen kwaad.

groeten,
Sandra
A J van den Ende
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2008 17:50

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door A J van den Ende »

Hallo allemaal,

'k Heb nu sinds 1 week een kitten ( poesje ) van 10 wkn bij mijn 1 jaar oude kater. De 1ste 2 dgn gromde mijn kater en blaasde naar die kleine. Nu een week later is het achter elkaar aanjagen en mijn kater deelt flinke tikken uit op het koppie van die kleine en heeft daarbij dan grote zwarte ogen. De kleine kruipt af en toe weg en komt dan weer heel parmantig te voorschijn en jaagt af en toe ook achter haar grote broer aan.
's Nachts en als ik weg ben hou ik ze nog uitelkaar maar in de toekomst wil ik ze graag bijelkaar laten . Zij hebben dan een klein kamertje en de grote woonkamer tot hun beschikking. Dat is de ruimte waar mijn kater altijd alleen de beschikking over heeft gehad.

Mijn vraag is gaat dat tikken geven nog over en wanneer kan ik ze met een gerust hart alleen achter laten ?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door rieneke »

ik heb sinds 4 weken een kitten van nu 13 weken.
een van m'n katers reageerde precies zoals de jouwe, blazen en slaan naar de kleine, die er trouwens maling aan had :lol:
dat is geleidelijk minder geworden, en inmiddels slapen ze naast elkaar.
de eerste twee weken ging de kleine apart als ik weg moest of ging slapen, ik vond 'm ook nog zo klein.
na verloop van die twee weken was de rust wel weergekeerd, en heb de kleine lekker laten lopen.
volg je gevoel maar een beetje, je zal wel zien dat het over een week al een stuk beter gaat.
veel plezier met het humpie! :smile:
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door eeke »

oonah. leuk dat t zo goed gaat!!
het is altijd spannend of t inderdaad klikt met de katten.
dat die klik bij jou katten wel goed is, is wel duidelijk!! ;-)
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door oonah »

jaah, gisteren hebben ze samen geslapen, tegen elkaar aan op de bank, zooo mooi om te zien, kreeg er gewoon tranen van in mijn ogen. Ben op de grond gaan zitten en heb er zeker een half uur naar zitten kijken. Mmmm, misschien heb ik toch een hobby nodig of zo, begin wel erg sentimenteel te worden, haha.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
KimKristine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2008 18:04
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kater is bang van het nieuwe kleintje.

Bericht door KimKristine »

oonah schreef: Ik voel me helemaal schuldig nu, ik wou Foxy blij maken, niet ongelukkig en bang. Hij heeft me altijd onvoorwaardelijk vertrouwd en nu kijkt ie naar me met zoveel onbegrip. :-(

Hallo Oonah.

Ik maak dit nu mee en ook ik voel me erg schuldig tegen over mijn eerste kat, Mike. En net als jij wil ik Mike ook blij maken met een maatje. Hij is erg bang geworden. Niet alleen voor de kitten, maar echt voor alles!

Als ik iets oppak om ergens anders neer te leggen, als ik aan het opruimen ben, planten water geef. Overal schrikt hij van. Dat was anders nooit zo! Ik hoop echt dat dit gauw ophoud.

Mag ik vragen hoelang dit bij jouw katten heeft geduurd voordat ze elkaar accepteerden? Ik snap wel dat het bij elke kat anders is... (en ik heb Neko, de kitten, nu net twee dagen..), maar het is zo hart verscheurend om Mike zo angstig en boos te zien. :(

xx
Gesloten