Bang en niet meer bij broer willen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Linny
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2008 13:32

Bang en niet meer bij broer willen

Bericht door Linny »

Hoi,

Ik zit met mijn handen in het haar. Wij hebben 2 mooie siamezen, mannetjes. Zo nu en dan gaan ze met mooi weer de tuin in aan een tuigje. Dit is altijd goed gegaan.

Gister zijn alleen de katten van de buren in de tuin gesprongen. Wij hebben ze toen hun gang laten gaan, aftasten, blazen en om elkaar heen draaien. De ene heeft het van een afstand zitten bekijken en de ander vond het best leuk en zocht de buurkatten ook op.

Maar toen we ze weer naar binnen haalde begon de hel. De ene die alles op een afstandje bekeek viel zijn broer aan. Blazen, meppen, krijsen alles. Wij hebben ze direct uit elkaar gehaald en hebben ze apart van elkaar laten afkoelen. Later nog 2 keer geprobeerd maar nog steeds blazen en krijsen. Daarom hebben we ze apart laten slapen van elkaar want we waren bang dat ze elkaar zouden afslachten.

Nu zijn we een dag verder en nog steeds blaast die ene kat naar zijn broer als hij hem ziet. Wat moet ik doen? Het is hartverscheurend. Het waren echt de 2 grootste maatjes, sliepen bij elkaar, waste elkaar en ga maar door.

Hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt.

Groeten Linda
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Bang en niet meer bij broer willen

Bericht door loonsy »

misschien gaat het om de geur die de vreemde katten hebben achter gelaten op jou siamees. Als dat zo is kan je er op hopen dat als de geur verdwijnt de schuwe siamees zijn broertje weer accepteerd...
ik moet wel zeggen dat ik nog nooit eerder van dit gedrag heb gehoord.

lastig voor je zeg!
Linny
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2008 13:32

Re: Bang en niet meer bij broer willen

Bericht door Linny »

Het vreemde is, want wij dachten hier ook aan, dat de katten niet met elkaar in aanraking zijn geweest.

Net weer even geprobeerd en "de normale" blijft lief zitten tewijl "de bange" heel vreemd gromt en knort naar hem.

Ik hoop zo dat het snel goed komt want dit gaat aan me hart.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bang en niet meer bij broer willen

Bericht door Admin »

Dit heeft alles met rangorde te maken doordat er andere katten ten tonele zijn verschenen. Dan worden 2 katten opeens een groep en gaat de hierarchie zijn intrede doen.

Wij hebben een hele poos 'slechts' 2 katten gehad en de ene was een vaderfiguur voor de ander. Bij elkaar slapen, elkaar wassen, etc. Nooit een probleem.

Toen kwamen er twee kittens bij, twee broertjes. Nu zijn die kittens ook volwassen en begint de pret. Het zijn alle vier binnenkatten, maar ondertussen heeft iedereen 'een plek' binnen de groep. Niet dat dat geen conflicten met zich meebrengt.

Er is er 1 de baas (dat is de oudste van de 4, die speelt ook niet en begraaft ook zijn drollen niet). Van tijd tot tijd moet hij zich laten gelden en 'grijpt' de anderen in hun nekvel. De 2 nieuwsten laten zich dat stoicijns welgevallen, onder af en toe wat gekerm, maar blijven stilliggen tot hij weer loslaat. Het is dan ook weer even voorbij. (De rol van de baas is duidelijk en die wordt ook nog niet uitgedaagd om zijn plaats.)

Probeert 'de baas' datzelfde met degene waar hij eerst een vaderfiguur voor was, dan gaat die krijsen, grommen, blazen en gillen. Soms zelfs plassen van de stress. Die snapt echt nog altijd niet waarom de ander opeens de baas is. Hijzelf is dus de nr.2 in de groep.

De nr.2 wordt nu telkens uitgedaagd door 1 van de nieuwe, die net zo groot gegroeid is als de nr.2, maar wel sterker is. Zij bakkeleien dus weer om de 2e plaats.

De andere nieuwe is erg timide van aard en zal nooit opklimmen in de groep. Hij doet er ook geen enkele moeite voor en is dus degene met de minste stress. Voor hem is zijn rol namelijk duidelijk: hij is de laagste in de groep.

Kortom: bij twee katten is er geen rangorde, maar vanaf 3 katten lijkt er bij allemaal een knop om te gaan. In jouw geval (je hebt maar 2 katten), is het zaak om je katten niet meer oog in oog te brengen met andere katten (let er ook op dat de buurtkatten niet bij je tuindeur plassen, want dan zullen jouw katten daar ook plassen, maar dan binnenshuis!).
Langzaam zullen ze de buurtkatten dan vergeten en zal de rust hopelijk terugkeren.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Bang en niet meer bij broer willen

Bericht door rieneke »

ik denk dat het bezoek van de buurtkatten je ene kat enorm heeft gefrustreerd, en dat heeft hij afgereageerd op je andere kat.
dit soort agressie is vaak intens en langdurig, en iedere confrontatie maakt het weer erger.
het beste is een herintroductie, dus voorlopig apart zetten, en dan praat ik niet over dagen, maar over weken.
voorlopig is het het beste om ze absuluut gescheiden te houden.
na verloop van tijd kan je geurtjes gaan uitwisselen, deur op een kiertje enz.
maar neem er echt de tijd voor.
succes!
Linny
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2008 13:32

Re: Bang en niet meer bij broer willen

Bericht door Linny »

Hoi,

Nou sinds zaterdagavond gaat het weer goed tussen de mannen. We hebben ze 2 dagen gescheiden gelaten en af en toe hadden we ze bij elkaar gezet. Zaterdagochtend liep de bangerd al naar zijn broer toe en wilde direct bij hem gaan liggen maar die schrok ervan waardoor we weer terug bij af waren. Zaterdagavond was het ineens goed tussen de mannen en nu slapen ze weer lekker samen en doen ze weer alles samen.

Ik heb mijn lesje wel geleerd en laat ze niet meer in aanraking komen met andere katten.

Heel erg bedankt voor jullie tips!

Groetjes Linda
Gesloten