Steeds maar ruzie... heeft iemand advies

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
dpdp
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2008 09:46

Steeds maar ruzie... heeft iemand advies

Bericht door dpdp »

Hallo Allemaal,

Al bijna anderhalf jaar hebben wij een super lieve kater (ongeveer 6 jr oud) uit het asiel in huis. In het begin moest hij even wennen en was wat angstig, maar het gaat nu erg goed met hem. Hij is erg lief, lekker lui en heel rustig. Een ideale kat.

Sinds januari van dit jaar hebben we ook een poesje (ongeveer 7 jr oud) uit het asiel erbij genomen. Een schuchter en 'verlegen' maar lief beestje. We kozen expres voor een schuchter poesje omdat onze kater al zo'n slome goedzak is en we niet wilde dat een nieuwe huisgenoot hem zou onderdrukken. Met haar gaat het ook steeds beter en voelt zich steeds meer op haar gemak. Dat wil zeggen als de kater niet in de buurt is....

De kater valt haar iedere dag wel een keertje aan. Meestal is het dreigen met veel blazen en lawaai, maar soms geeft ie haar ook wel eens een haal. Een heel enkele keer 'bijt' het poesje van zich af, maar dat is zelden.

Tot nu toe hebben we er voor gekozen om de kater niet te ‘straffen’ (plantenspuit of stem verheffen) als hij het poesje aanvalt, maar juist alleen te belonen als hij haar een keer met rust laat. Dit omdat we denken dat hij haar dan zal zien als de oorzaak van zijn straf en nog vijandiger wordt.

Kan iemand advies geven?

Moeten we de kater wel een standje geven als hij het poesje aanvalt of is er juist een hele andere manier….?

We zien geen verbetering in de houding van de kater ten opzichte van het poesje sinds ze bij ons woont.

Alvast bedankt voor jullie advies.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Steeds maar ruzie... heeft iemand advies

Bericht door Sandra W »

Dit is helaas een zaak tussen de poes en de kater, waarbij de kater duidelijk de baas is. Straffen of belonen heeft dus helaas ook beiden geen zin en hoe langer je je er mee zou bemoeien hoe langer de "machtstrijd" duurt. Het enige wat je kunt doen is de kater te laten schrikken door bijvoorbeeld een sleutelbos te laten vallen of hem afleiden met een speeltje (maar daar is hij waarschijnlijk al te oud voor).

Het is aangezien dit al maanden duurt en de kans op verbetering klein is verder aan jullie om te beslissen of je poes verder gelukkig bij jullie is of dat je beter een nieuw huis voor één van de katten kan zoeken, maar ik denk persoonlijk als het bij één keer per dag blijft dat dit best wel te doen is voor de poes (tenzij ze de rest van de dag gestresst en op haar hoede is).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Steeds maar ruzie... heeft iemand advies

Bericht door rieneke »

ook ik vraag me af hoe de poes hieronder is?
het lijkt me geen fijne situatie voor haar (of voor je kater)
misschien kan je ze wat ondersteunen met bach rescue bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Steeds maar ruzie... heeft iemand advies

Bericht door Piekje »

Bij ons hebben de katten ook minstens een keer per dag ruzie. De kater pakt het poesje. Vaak met veel kabaal en geblaas van haar kant. Het gaat er soms hard aan toe. Maar wanneer ik ze uit elkaar haal, rent het poesje snel weer naar de kater toe. Bovendien liggen ze ook wel eens bij elkaar. Beide katten zijn in mijn geval gelukkig en er is geen reden voor overplaatsing ondanks de ruzies.

Maar hoe zijn jouw katten er onder en speciaal de poes?
Liefs Piekje
dpdp
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2008 09:46

Re: Steeds maar ruzie... heeft iemand advies

Bericht door dpdp »

Dank voor jullie antwoorden!

De kat en de poes blijven er goed onder hoor. na het kabaal en het blazen gaan ze rustig weer verder... De poes heeft eigenlijk voor zichzelf een rustig plekje bovenop de kast waar ze redelijk veilig is. Het is eigenlijk dat ik liever zou zien dat ze maatjes zouden zijn en elkaar met rust lieten. En ik vind het zielig dat de poes veel op de kast ligt. Maar ze komen beide niet gestrest over. in tegendeel.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Steeds maar ruzie... heeft iemand advies

Bericht door Shaz »

Helaas hebben ook katten een heel eigen karakter en soms klikt dat gewoon niet zo. Dit hebben wij met Xandor en Quinto gehad, vanaf het begin af aan liep het moeizaam tussen hun en het is eigenlijk nooit goed gekomen. Bleven inderdaad af en toe vechten, maar het was ook periodes rustig. De andere drie katten die er later bij kwamen pasten blijkbaar wel bij deze beide katten, dit is namelijk nooit een probleem geweest.
groetjes Sharon
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Steeds maar ruzie, heeft iemand advies

Bericht door rissie »

Ik zou zeker op een gegeven moment gaan straffen wanneer dit niet minder wordt.

Ik zou gewoon beginnen met je stem. Dat doe ik bij tommie van mij ook, als deze blaast zeg ik wat harder dan normaal zijn naam en dan stopt ie er ook gelijk mee.

En ik zie het blazen nu stukje bij beetje afnemen. Ze zijn niet de baas in huis, dat ben jij.

Zeker als ze kleine meid er al vanaf januari is, al het de eerste weken zo gaat is dit heel normaal. Maar na zòn tijd moet er toch wel enig zins verbetering in komen.
tomnala
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2008 18:33

Re: Steeds maar ruzie, heeft iemand advies

Bericht door tomnala »

Hallo,

Bij mij gebeurt dat ook wel hoor tussen de kater en poes (3 jaar oud).Het is altijd moeilijk te zeggen waar het precies door komt. Soms zijn ze gewoon bezig hun hierarchie te bepalen. Wat wel helpt is gewoon aandacht geven. Ga veel spelen met de kater apart en ook met de poes, of samen als ze dat willen. Ik heb ook pas geleerd dat katten samen een enorme stress kunnen ontwikkelen. Door te spelen neemt die stress wat af. Valeriaan druppels of kruid druppelen/strooien helpt ook mee en sommige gebruiken een feliwayverdamper.
Kijk eens op de site van de kattegedragstherapie.nl en op hun forum. Ik heb daar heel veel geleerd. Je hoeft niet alles aan te nemen maar er staat wel verschrikkelijk veel over dit onderwerp en ander gedrag van katten.
Er zijn ook mensen die een therapeute inschakelen. Dit is niet goedkoop maar soms wel echt aan te raden.
De eerste vraag die meestal wordt gesteldis: Heeft 1 van de katten een gezondheidsprobleem want katten schijnen dit zeer goed aan te voelen.
Om het op te lossen wordt vaak gevraagd:
heb je genoeg kattenbakken?
zijn er genoeg speel, lig en klimplekken?
speel je genoeg met de katten?
straffen schijnt bij katten overigens echt niets uit te halen. Maar als het te gek wordt met vechten grijp je natuurlijk in.
Ik laat meestal wel even mijn stem horen maar op een positieve manier. Ik roep gewoon beide katten alsof ik niet in de gaten heb dat ze ruzieen. Zo stopt het vaak zonder 1 van de katten te straffen.
Nou ja ik raad toch die ene site aan want ik weet hoe vervelend het is.
Succes Astrid
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Steeds maar ruzie... heeft iemand advies

Bericht door sadewi »

Wij hebben vorig jaar een vrouwtje erbij, om Dappie gezelschap te houden.

In de winter zijn het dikke maten, lekker samen liggen etc.

Nu komen ze beiden buiten, allebei geholpen, en hebben ze steeds vaker bonje. Verklaring van de DA
is dat ze buiten nog geen eigen plek hebben, en voor Mojito niet omdat zij later buiten kwam.
Gaat er af en toe hard aan toe, maar ze spelen tussendoor ook en accepteren elkaar verder prima.

Als je katten niet gestresst zijn, zou ik de tijd en natuur gewoon z'n werk laten doen en je er zo min
mogelijk mee bemoeien. En het vrouwtje bijt echt wel van zich af als het haar te ver gaat, het lijkt er
op dat ze zich gewoon overgeeft aan zijn gezag. En dat zal hij wel nodig hebben ter bevestiging.
Dappie rules!
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

Re: Steeds maar ruzie... heeft iemand advies

Bericht door Veluw »

Ik heb het zelfde probleem hier ;-) Tijgertje en ik zijn beste maatjes, we zijn ook hartstikke veel samen maar om 1 of andere reden wil de poes des huizes ook graag aandacht. *edit* ze heb iedereen om aandacht van te krijgen, maar ze wil persé van mij.

Ze kunnen elkaar net uitstaan, als in ze spannen samen als het gaat om eten. Een ruzie is hier soms ook.

Het verschil tussen onze situaties is dat het tweezijdig bij mij is. de poes valt de kater aan zoveel als de kater de poes aan valt. Ik straf de gene die aanvalt door mijn stem te verweffen. zie ik niet wie het gedaan heb, dan geef 'k ze maar allebei een aai als 'troost'.

Ik heb ook bewust gekozen voor een neutrale poes die niet al te dominant is, omdat Tijgertje een sulletje is.

Als jou poes en/of kat er niet onder lijd en zich voor de rest goed voelt, 1 ruzie per dag is niet erg. Dan zou ik het gewoon zo laten.
Gesloten