Krolsheid en agressie (twee poezen)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Krolsheid en agressie (twee poezen)

Bericht door Hans »

hallo iedereen !!

Ik zit met een groot probleem.
Wij hebben twee poezen (10 jaar en uit hetzelfde nest).
Mimi en Noesje :)

Ze vertonen sinds... ik denk begin november krolsheid verschijnselen.
Het probleem is ze zijn het nu blijkbaar gelijktijdig...en zijn constant vijandig, wat ze normaal nooit hebben.
Blazen, grommen, knokken noem maar op.

De rust van mij en mijn vriendin beginnen er ook onder te lijden zo langzamerhand.
Mijn vriendin kan er beter tegen als ik trouwens, bij mij werkt het op mijn zenuwen.

We houden ze zoveel mogelijk toch in dezelfde ruimte.

Is er een medicijn of iets dergelijks ??
Wat te doen ??

Ze komen nooit buiten en ze zijn gesteriliseerd.

Groet,

Hans.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

wat versta je onder krolsheidsverschijnselen?

als ze echt knokken, is het niet zo'n goed idee ze in dezelfde ruimte te houden.
dat geeft alleen maar meer stress.
ik zou ze voorlopig gescheiden houden, en dan heel langzaam opbouwen dat ze weer aan elkaar wennen.
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Bericht door Hans »

Ze (Mimi) miauwt dan met zo'n lange haal erna...moeilijk uit te leggen.
Mimi is degene die dominant is, noesje is degene die min of meer bang van haar is en met blazen e.d van zich afbijt.
Mimi de dominante heeft een hele scherpe soort penetrante geur net boven haar staart.
Ook zijn de oren bij beide nogal heet, en beide schuren ze overal tegenaan.

Het is altijd moeilijk uit te leggen...alvast bedankt voor je reactie.

Hans.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

En na 10 jaar bij elkaar vertonen ze ineens zomaar dit gedrag?

Ga bij jezelf eens na of er recentelijk wat veranderd is in huis. Daar kan ook meestal de oorzaak liggen.
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Bericht door Hans »

Er is niets veranderd...ze hebben wel eens eerder in al die jaren een wat vijandelijke periode gehad en een soort gelijkend verdrag getoond, maar nooit so extreem lang als nu, het duurt met vallen en opstaan nu al zo'n twee maanden.

Las ook iets over chronische krolsheid ??

Hans.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

is het geen penatrante geur van de anaalklieren. Als die flink ontstoken zijn kunnen ze ook koorts ervan krijgen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Bericht door Hans »

Boomer schreef:is het geen penatrante geur van de anaalklieren. Als die flink ontstoken zijn kunnen ze ook koorts ervan krijgen.
Misschien...maar ze eten allebei goed, en zijn best levendig.

Of zegt dit niets ??

Bedankt voor je reactie :)

Hans.
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Re: Krolsheid en agressie (twee poezen)

Bericht door Hans »

Kan het zijn dat een sterelisatie niet goed gedaan is ?? ..is maar een idee.

Ik heb nu attitude spray gekocht (knap duur trouwens) ...hoop dat het iets helpt.

We gaan over een week op vacantie, als ze nog knokken...1 ruimte of apart ??

Hans.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Krolsheid en agressie (twee poezen)

Bericht door rieneke »

hans, haal je katten ajb uit elkaar.
iedere keer dat ze elkaar in de haren vliegen, is dat weer een slechte ervaring voor ze, en het wordt steeds meer gewoonte.
ook geeft deze situatie veel stress voor ze, straks heb je er nog andere problemen, zoals bijv. onzindelijkheid bij.
zet ze voorlopig een week apart om tot rust te komen, daarna kan je rustig aan gefaseerd ze weer met elkaar in contact brengen.

eea heeft denk ik niets met krolsheid te maken.
het lijkt me dat je signalen van angst en agressie mss verkeerd "leest"?
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Re: Krolsheid en agressie (twee poezen)

Bericht door Hans »

Voor als we die week weg zijn, lijkt het me een verstandig idee.

Mimi, laat de ander "Noesje" al niet eens meer eten en haar behoefte doen, dat wordt te gek.
We zetten ze nu al zo eens een keer apart (half uur) ..zodat Noesje haar behoefte kan doen...we hebben haar een slaap-plekje op het aanrecht gegeven, en daar wordt ze wel met rust gelaten, ze lag gisteren al op haar ruggetje te genieten ;-)

Toch lijken die uitingen van Mimi toch op krolsheid, ze maakt met mauwen van die lange uithalen..en ze ligt regelmatig tegen mij aan te vrijen...soms staat ze bij de verwarming met haar staart te trillen, dit lijken me toch krolsheid-verschijnselen ??

Bedankt voor je hulp Rieneke !!

Hans.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Krolsheid en agressie (twee poezen)

Bericht door rieneke »

het zou beter zijn als je ze nu uit elkaar haalde, en na je vakantie ze weer rustig aan laat wennen aan elkaar.
hoe langer je deze gespannen situatie laat bestaan, hoe moeilijker het later op te lossen is.

dat trillende staartje wordt ook wel fantoomsproeien genoemd. het geeft aan dat de kat erg geagiteerd/ gefrustreerd is.
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Re: Krolsheid en agressie (twee poezen)

Bericht door Hans »

Ze zitten nu apart..het is wel even schipperen natuurlijk.
Sinds dat ze apart zitten, lijken ze soms bijna weer nieuwsgierig naar elkaar.

Toch hoop ik dat het goedkomt, want anders is het voor mij en mijn vriendin ook geen uithouden aan...dan zullen we vrees ik Mimi moeten wegdoen, wat bij mij met pijn in het hart zal gebeuren, want het is een lief dier en dol op knuffelen, echt zo'n schoot-zitter.
Je zult denken waarom, Noesje zou een nieuw thuis niet overleven...Mimi past zich heel makkelijk aan en is veel toegankelijker.

Noesje heeft ooit met haar koppetje verstrikt gezeten in het handsvat van een plastic tasje, echt zo'n dun ritsel-zakje...ze rende toen helemaal overstuur door het huis...Mimi sckrok daar ook weer van natuurlijk, toch een soort trauma geweest voor dat beestje.
Maar dit is al weer een paar jaar geleden hoor.
Nogmaals in het verleden is het altijd goed gegaan, samen spelen..samen bij elkaar op bed nooit problemen.

Nu maar hopen dat het goedkomt ;)

Bedankt voor je hulp.

Hans :)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Krolsheid en agressie (twee poezen)

Bericht door rieneke »

niet gaan doemdenken hoor hans, dat is nog helemaal niet nodig :smile:
het allerbelangrijkste is geduld. je moet niet te snel willen gaan.
het is goed dat ze nu en gedurende je vakantie apart zitten.
na je vakantie kan je geurtjes gaan uitwisselen, en dan de deur op een klein kiertje zetten, 'ns kijken hoe dat gaat.
dan ga je ze eten geven in de buurt van de deur.
en dan kan je het weer eens proberen :smile:
is een heel gedoe, maar loont wel.
ik kan niet in je portemonee kijken, maar voor beide katten een feliway verdamper ondersteunt hun zelfvertrouwen.
ben je wel zo'n 54 euro kwijt....
succes hoor, en geniet straks in ieder geval lekker van je vakantie!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Krolsheid en agressie (twee poezen)

Bericht door Kattenbella »

"wegdoen"zou ik ook zomaar niet aan beginnen. De feliway verdamper dacht ik ook aan. Je weet zeker dat Mimi gesteriliseerd en weet je waar? Het lijkt mij ook dat er iets niet helemaal goed is gegaan.

Heel veel succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Re: Krolsheid en agressie (twee poezen)

Bericht door Hans »

Rieneke bedankt voor je hulp...en die vacantie hebben we hard nodig, heerlijk even een mid-weekje aan de Moezel.
Zei al tegen mijn vriendin, in die week even geen poezen-gesprekken.
Je bent er op een gegeven moment teveel mee bezig, is ook niet goed tenslotte moet je ook aan je eigen gezondheid denken.
We hebben al wel zo'n spray geprobeerd (Cattitude/ ongeveer 30 euro) weinig effect, het leek wel of het Mimi de dominante alleen maar drukker maakte, en eerder onrustiger zelfs.

Kattenbella,
Ze is gesteriliseerd bij een dierenarts in onze buurt, vraag me ook af of dat wel goed gebeurd is zo langzamerhand.
Noesje die andere had toch ook warme oren, en zat ook overal tegenaan te schuren.
Zeer vreemd !!
Ook bedankt voor je reactie trouwens ;)

Hans.
Gesloten